سلامت

چگونه از ویروس زیکا جلوگیری کنیم

نکاتی برای جلوگیری از عفونت در خارج از کشور

در حالی که بسیاری از افراد آلوده به ویروس زیکا علائمی از خود نشان نمی دهند یا فقط بیماری خفیفی خواهند داشت، انتقال از مادر به کودک در دوران بارداری می تواند جدی باشد و منجر به یک نقص مادرزادی نادر به نام میکروسفالی شود. 1 در حال حاضر، نه واکسن و نه هیچ درمان خاصی برای این ویروس وجود دارد، بنابراین پیشگیری از عفونت زیکا در وهله اول تنها راه حفاظتی واقعی است.

خواب دیدی تعبیرش رو نمی دونی کلیک کن

راه اصلی انتقال نیش پشه ناقل زیکا است، بنابراین استفاده از مواد دافع حشرات، پوشاندن و انجام اقدامات دیگر برای عاری از نیش ماندن در زمانی که در یک منطقه بومی زندگی می کنید یا به آن سفر می کنید بسیار مهم است.

اخبار روز فناوری رو اینجا ببین

یکی دیگر از اقدامات کلیدی پیشگیری از زیکا: استفاده از کاندوم (یا خودداری از رابطه جنسی) در صورتی که شریک زندگی در یک منطقه پرخطر از جهان بوده است. زیکا می تواند از طریق مایع منی، مایعات واژن و بزاق از فردی به فرد دیگر منتقل شود، بنابراین ممکن است فردی بدون اینکه توسط پشه آلوده گزیده شده باشد، به این ویروس مبتلا شود.

جلوگیری از نیش پشه

ویروس زیکا عمدتاً توسط پشه Aedes aegypti منتشر می‌شود ، سویه‌ای که در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری در سراسر جهان شایع است. این پشه با علامت های سفید روی پاهایش و دیگری روی پشتش به شکل چنگ (چنگ U شکل) شناخته می شود.

نوشته های مشابه

پشه هایی که زیکا را پخش می کنند در طول روز و شب نیش می زنند.

آیا فصل زیکا وجود دارد؟

آره. در نیمکره شمالی، فصل زیکا می تواند از آوریل شروع شود و در نوامبر به پایان برسد، زمانی که دما به زیر 50 درجه فارنهایت می رسد.

بیشتر شیوع زیکا در ماه های بهار و تابستان زمانی که پشه به طور فعال در حال تولید مثل است رخ می دهد. این خطر در اوج تابستان بیشتر است.

پشه Aedes aegypti را می توان در اکثر کشورهای استوایی یافت ، اما با هجوم در مقیاس بزرگ در آمریکای جنوبی، آمریکای مرکزی، و دریای کارائیب، آفریقای مرکزی و شرقی، هند، آسیای جنوب شرقی و شمال استرالیا همراه است.

در ایالات متحده، این پشه بیشتر در ساحل خلیج فارس که از تگزاس تا فلوریدا امتداد دارد دیده می شود، اگرچه در حال حاضر هیچ گزارشی از انتقال ویروس در کل ایالات متحده آمریکا وجود ندارد .

اگر در منطقه ای هستید که در آن خطر انتقال پشه وجود دارد، چندین کار وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از گزش انجام دهید:

از یک دافع حشرات استفاده کنید . گزینه های دافع پشه شامل مواردی است که با DEET (حداقل غلظت 10٪)، پیکاریدین (همچنین به عنوان ایکاریدین یا KBR 3023 شناخته می شود) و روغن اکالیپتوس لیمو .
لباس محافظ بپوشید. این شامل پوشیدن آستین بلند، شلوار بلند، جوراب و کفش است. پاهای شلوار را می توان برای محافظت بیشتر در چکمه یا جوراب قرار داد.
زیر پشه بند بخوابید. توری تزریقی دافع از طریق خرده فروشان تخصصی در دسترس است.
از شر آب ایستاده خلاص شوید. پشه ها می توانند حتی در مقادیر کمی آب در اطراف خانه تکثیر شوند. این شامل گلدان های گل و ناودان مسدود شده است.
در حیاط خود جای پشه قرار دهید. این کیک های حاوی لاروکش لارو پشه ها را قبل از اینکه بالغ شوند می کشند.  آنها برای افراد و حیوانات خانگی بی خطر هستند و در بسیاری از فروشگاه های لوازم حیاط و آنلاین موجود هستند. هنگامی که شیوع بیماری وجود دارد، بخش بهداشت محلی شما حتی ممکن است آنها را به صورت رایگان ارائه دهد.
از ورود پشه ها به داخل جلوگیری کنید. پنجره‌ها و دریچه‌های هوا را ببندید و درها و پنجره‌ها را فقط در صورتی باز نگه دارید که دارای صفحه نمایش باشند.

اگر قصد سفر دارید ، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) توصیه های سفر زیکا را به طور مرتب به روز می کند. اگر خطر زیکا زیاد است، یا برنامه های خود را تغییر دهید یا سفر خود را به ماه های سردتر پاییز یا زمستان موکول کنید.

جلوگیری از قرار گرفتن در معرض زیکا از طریق رابطه جنسی

زیکا می تواند از طریق رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی از فردی به فرد دیگر منتقل شود.

طبق CDC، شواهدی از انتقال جنسی زن/مرد و مرد/مرد وجود دارد. در حالی که انتقال زن / زن گزارش نشده است، از دیدگاه بیولوژیکی امکان پذیر است.

اگر شما یا شریک زندگیتان ساکن یا به تازگی از منطقه ای که زیکا بومی است، بازگشته اید، چندین کار وجود دارد که هر دوی شما می توانید انجام دهید. این مهم است صرف نظر از اینکه شما یا همسرتان علائمی را نشان می‌دهید یا خیر (معمولاً افراد آلوده هیچ علامتی ندارند، بنابراین ممکن است ویروس را داشته باشید اما احساس خوبی داشته باشید):

از کاندوم استفاده کنید. CDC در حال حاضر استفاده از کاندوم را برای حداقل هشت هفته پس از بازگشت همسرتان در صورت بدون علامت و حداقل شش ماه در صورت داشتن علامت توصیه می کند. به جز پرهیز، این بهترین نوع محافظت همه جانبه در برابر زیکا است.
از دافع حشرات استفاده کنید. هم شما و هم شریکتان باید حداقل سه هفته پس از بازگشت از آن استفاده کنید. انجام این کار ممکن است از انتقال انسان به پشه به انسان جلوگیری کند.
در حین رابطه جنسی دهانی از بند دندان استفاده کنید. دندانپزشکی باید برای رابطه جنسی دهانی آلت تناسلی، رابطه جنسی دهانی واژینال یا مقعدی دهانی استفاده شود. اگر بند دندان ندارید، می توانید آن را بسازید .
از به اشتراک گذاشتن اسباب بازی های جنسی خودداری کنید. شما همچنین باید از کاندوم روی اسباب بازی های جنسی استفاده کنید و اسباب بازی را بین استفاده ضدعفونی کنید.

اگر شما یا شریک زندگیتان علائم زیکا را دارید ، باید از اداره بهداشت شهرداری یا ایالتی درخواست آزمایش کنید.

اگر قصد بارداری دارید
اگر در تلاش برای باردار شدن هستید و شما یا همسرتان در منطقه ای بوده اید که زیکا نگران کننده است، ممکن است بخواهید تا زمانی که پزشک خلاف آن را به شما بگوید، آن را متوقف کنید. مدت زمانی که ویروس در مایعات بدن باقی می ماند متفاوت است، اما می تواند طولانی ترین مدت در مایع منی باقی بماند.

در طی این مدت، اگر ویروس به یک زن باردار منتقل شود، این امکان وجود دارد که کودک او به طور غیرعادی سر و مغز کوچکی داشته باشد (میکروسفالی).

بر اساس تحقیقات منتشر شده توسط CDC در سال 2018، از 1450 کودکی که مادرانشان در دوران بارداری به زیکا مبتلا شده بودند، کمتر از 6 درصد آنها میکروسفالی داشتند.

نه آزمایش پیش از بارداری برای زیکا و نه آزمایش همسر بدون علامت در حال حاضر توسط CDC توصیه نمی شود.

تا زمانی که یک درمان یا واکسن موثر پیدا نشود، باید تمام تلاش خود را برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض ویروس زیکا انجام داد. اگر عفونت رخ دهد، درمان در درجه اول بر مدیریت علائم متمرکز است.

جلوگیری از قرار گرفتن در معرض خون

در حالی که چندین مورد در برزیل وجود داشته است که ویروس زیکا از طریق انتقال خون منتقل شده است ، خطر آن کم در نظر گرفته می شود. در حالی که تحقیقات در حال انجام است، شواهد کنونی نشان می‌دهد که ویروس کمتر در خون باقی می‌ماند و احتمالا ظرف 13 روز از بین می‌رود.

در تلاش برای کاهش بیشتر خطر انتقال، دستورالعمل‌های اجرا شده توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) توصیه می‌کند که اهدای خون به‌طور معمول غربالگری شود و هر کدام از مواردی که آزمایش مثبت ویروس زیکا دارند حذف شود.

اگر این اطمینان کافی به شما نمی دهد، می توانید یک اهدای اتولوگ انجام دهید که در آن قبل از جراحی یا یک روش پزشکی برنامه ریزی شده برای خود خون اهدا می کنید. اهدای اتولوگ نیاز به تجویز پزشک دارد. برای اطلاع از اینکه آیا واجد شرایط انجام چنین کمک مالی هستید یا خیر، با ارائه دهنده خود تماس بگیرید.

توسعه واکسن

اگرچه در حال حاضر هیچ واکسن زیکا در دسترس نیست، مراحل مختلفی از تحقیقات بالینی در حال انجام است.

سه نوع واکسن که در حال حاضر تحت بررسی هستند به طور کلی به عنوان واکسن های ضعیف شده زنده (با استفاده از ویروس های زنده ضعیف شده که نمی توانند باعث بیماری شوند)، واکسن های غیرفعال (با استفاده از ویروس های کشته شده) و واکسن های ناقل (که از یک ویروس بی ضرر اصلاح شده برای حمل آنتی ژن استفاده می کنند ، طبقه بندی می شوند. DNA یا RNA برای سلول های هدف}

سوالات متداول

چگونه از ویروس زیکا جلوگیری کنیم؟
زیکا عمدتاً از طریق پشه ها پخش می شود. اگر در یک منطقه آندمیک هستید، می توانید خطر خود را با موارد زیر کاهش دهید: 5

استفاده از دافع پشه
پوشیدن لباس محافظ که بدن را بپوشاند
پاهای شلوار خود را در جوراب خود فرو کنید
بسته نگه داشتن درها، پنجره ها و دریچه های هوا
نصب پنجره ها و درب های صفحه نمایش
خوابیدن زیر پشه بند تایید شده
خلاص شدن از شر آب ایستاده
استفاده از کیک های لاروکشی که برای کشتن لارو طراحی شده اند
بهترین دافع پشه برای ویروس زیکا چیست؟
آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA) مواد دافع زیر را توصیه می کند که در صورت استفاده طبق دستورالعمل ایمن در نظر گرفته می شوند: 14

DEET
پیکاریدین (KBR 3023)
IR3535
روغن اکالیپتوس لیمو (OLE)
پارامنتان دیول (PMD)
2-اندکانون
چگونه از ابتلا به زیکا در رابطه جنسی جلوگیری کنیم؟
CDC یا اجتناب از رابطه جنسی یا محافظت مداوم مانع (مانند کاندوم ، کاندوم زنانه و بند دندان ) را برای حداقل سه ماه در صورتی که شریک مرد از یک منطقه آندمیک بازگشته است و کمتر از دو ماه در صورت بازگشت همسر توصیه می کند. از یک منطقه اندمیک بازگشته است. 6

آیا می توان از انتقال زیکا به جنین در دوران بارداری جلوگیری کرد؟
متاسفانه نه. هیچ درمان یا واکسنی در دسترس نیست. با این اوصاف، هر عفونتی منجر به نقص مادرزادی نمی شود. تحقیقات نشان می دهد که 5 تا 10 درصد از کودکانی که از مادران مبتلا به عفونت تایید شده متولد می شوند، دارای نقایص مادرزادی هستند. 15 در پایان، تنها راه برای جلوگیری از ابتلا به زیکا در دوران بارداری، انجام اقدامات احتیاطی استاندارد در صورت خطر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا