سلامت

چربی در ادرار: علل احتمالی و چه باید کرد

چربی در ادرار نشانه ای است که نباید از آن غافل شد. ادرار طبیعی نباید عناصر روغنی داشته باشد، بلکه باید کاملاً مایع باشد.

 سلامتکده خالق ،وجود چربی در ادرار اغلب نشان دهنده این است که چیزی اشتباه است . گاهی اوقات این نتیجه غذایی است که خورده شده است، اما همچنین می تواند نشانه بیماری باشد.

خواب دیدی تعبیرش رو نمی دونی کلیک کن

توجه این مطلب نمی تواند جایگزین نشخه پزشکی شود و رسانه هیچ گونه مسئولیتی در قبال آن ندارد 

اخبار روز فناوری رو اینجا ببین

ادرار پارامترهای بسیار مهمی را برای نظارت بر وضعیت سلامت فرد ارائه می دهد. بنابراین، توصیه می‌شود به هرگونه تغییر در قوام، رنگ، بو یا بافت آن توجه کنید.

اگر چربی در ادرار یا هر تغییر قابل مشاهده دیگری ظاهر شد، بهتر است با پزشک مشورت کنید . فراتر از ظاهر، تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی قادر به ارائه داده های قابل اعتماد برای تشخیص دقیق است.

چگونه چربی ادرار را تشخیص دهیم؟

معمولاً چربی در ادرار با چشم غیر مسلح قابل تشخیص است . گاهی اوقات چیزی که مشاهده می شود این است که مایع تا حدی کدر به نظر می رسد. در برخی مواقع مشخص است که چربی وجود دارد زیرا در اطراف شناور است و ظاهری چرب به ادرار می دهد.

در مواقع دیگر، به خصوص زمانی که یک فرد رژیم کاهش وزن دارد، آنچه می بینید این است که ادرار کمی کف آلود به نظر می رسد. هنگامی که آن کف از بین می رود، تکه های کوچک چربی در ادرار باقی می ماند.

در هر صورت، انجام یک آزمایش آزمایشگاهی برای مشخص کردن علت چربی در ادرار مهم است. عاقلانه است که مراقب علائم دیگری مانند رنگ، بو و تکرر ادرار باشید.

علل احتمالی چربی در ادرار

منشاهای احتمالی زیادی برای چربی در ادرار وجود دارد. گاهی اوقات به دلیل شرایط موقتی است و گاهی مظهر بیماری است. شایع ترین دلایل به شرح زیر است.

1. بارداری

حالت تهوع و استفراغی که در برخی از بارداری ها رخ می دهد به سطوح بالاتر کتون در ادرار کمک می کند . در موارد دیگر، مادر مبتلا به دیابت بارداری است . این منجر به ادرار چرب می شود.

2. کم آبی بدن

کم آبی باعث می شود ادرار غلیظ تر ، تیره تر و با بوی قوی به نظر برسد. تشخیص چربی در ادرار نیز غیرمعمول نیست. این وضعیت زمانی رخ می دهد که به اندازه کافی آب ننوشید یا به عنوان اثر برخی از بیماری های زمینه ای رخ می دهد.

3. گرسنگی و کتوز

گرسنگی زمانی اتفاق می افتد که بدن غذای کافی مصرف نمی کند . با این حال، شرایطی نیز وجود دارد که در آن با یک رژیم غذایی عادی این اتفاق می افتد. این به دلیل مشکلات گوارشی یا وضعیتی به نام هیپرمتابولیسم است .

هنگامی که رخ می دهد، بدن از پروتئین های ذخیره شده خود تغذیه می کند. ضایعات حاصل از این فرآیند می تواند به صورت چربی در ادرار ظاهر شود. این چیزی است که به عنوان کتوز شناخته می شود و زمانی است که بدن دیگر قادر به استفاده از کربوهیدرات برای انرژی نیست، بنابراین از چربی ها استفاده می کند.

4. کتون در ادرار

کتوز عامل اصلی تشکیل کتون در ادرار است . همانطور که ذکر شد، در گرسنگی یا هیپرمتابولیسم رخ می دهد. با این حال، بیماری های مسبب دیگری نیز وجود دارد. از جمله دیابت.

این همچنین هنگام رژیم گرفتن برای کاهش وزن ، پس از یک تمرین روتین شدید، در صورت اعتیاد به الکل، سطوح بالای استرس یا رژیم های غذایی همراه با روزه داری طولانی اتفاق می افتد.

5. مصرف بیش از حد ویتامین

مصرف بیش از حد ویتامین ها و مکمل ها گاهی باعث ایجاد چربی در ادرار می شود. این زمانی اتفاق می افتد که ویتامین D بیش از حد وجود داشته باشد . همچنین این امکان وجود دارد که بدن ویتامین ها را به درستی جذب نکند و این اثر پس از آن رخ دهد.

6. Chyluria

Chyluria زمانی رخ می دهد که مایع لنفاوی از روده ها به کلیه ها نشت کند . یکی از تظاهرات این بیماری چربی در ادرار است.

همچنین معمولاً ادرار سفید رنگ و درد هنگام ادرار و افزایش تکرر ادرار وجود دارد. ردپای خون نیز ممکن است وجود داشته باشد.

7. سندرم نفروتیک

سندرم نفروتیک یک بیماری کلیوی است که منجر به دفع بیش از حد پروتئین از طریق ادرار توسط بدن می شود . ممکن است نتیجه برخی بیماری های ثانویه مانند لوپوس یا دیابت باشد.

بیماری های مرتبط با چربی در ادرار

پاتولوژی هایی وجود دارد که اغلب با چربی در ادرار همراه است. به ویژه مشکلات کلیوی مانند سیستیت یا سنگ کلیه. همچنین شایع است که دیابت از طریق ادرار چرب خود را نشان می دهد . این اثر گلوکز اضافی و کتوز است.

اگرچه در نگاه اول ممکن است به نظر هیچ ارتباطی با هم نداشته باشد، اما حقیقت این است که بیماری پارکینسون گاهی اوقات باعث ایجاد چربی در ادرار می شود. در سکته مغزی هم همین اتفاق می افتد.

در صورت وجود چربی در ادرار چه باید کرد؟

وجود چربی در ادرار دلیلی برای مشورت با پزشک است . اولین کاری که باید انجام دهید تشخیص علت و اجرای درمان مناسب است. در بیشتر مواقع، تغییر عادات برای رفع مشکل کافی است.

بسیار مهم است که در مورد داروها و مکمل هایی که مصرف می کنید به پزشک خود اطلاع دهید، زیرا می تواند علت آن باشد. اگر این علامت ناشی از مشکلات جدی تری مانند عفونت کلیه یا دیابت باشد، پرداختن به آسیب شناسی زمینه ای آن را حل می کند.

مانند همیشه، یک سبک زندگی سالم به جلوگیری از این نوع مشکل کمک می کند . رژیم غذایی مناسب و همچنین فعالیت بدنی منظم و دوری از استرس اقدامات اساسی هستند.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا