حیوانات

چرا عنبریس (مدفوع نهنگ) اینقدر ارزشمند است؟

چرا عنبریس (مدفوع نهنگ) اینقدر ارزشمند است؟

خواب دیدی تعبیرش رو نمی دونی کلیک کن

چرا عنبریس (مدفوع نهنگ) اینقدر ارزشمند است؟

ambergris
عنبر واقعی از نهنگ اسپرم می تواند بسیار ارزشمند باشد. پیتر کامینسکی/Wikimedia/CCA 2.0

در سال 2016، سه ماهیگیر از کشور خاور میانه عمان با طلای شناور به شکل عنبر، که به طور سنتی تصور می‌شد استفراغ نهنگ است، برخورد کرد. (علم مدرن می گوید که ماده مومی شکل بیشتر شبیه سنگ کیسه صفرا یا مدفوع نهنگ است.) اگرچه عنبر بسیار دفع کننده به نظر می رسد، عنبر در واقع ارزش دلار زیادی دارد – تکه ای که این افراد به طور تصادفی با آن برخورد کردند 176 پوند (80 کیلوگرم) وزن داشت و ظاهراً ارزشش را داشت. نزدیک به 3 میلیون دلار اما چرا اینقدر ارزشمند بود؟

اخبار روز فناوری رو اینجا ببین

عنبر (که از یک عبارت فرانسوی به معنای “کهربای خاکستری” گرفته شده است) در روده یک نهنگ اسپرم تشکیل می شود. دانشمندان منقار ماهی مرکب را در توده‌های عنبر پیدا کرده‌اند که بسیاری را به این فکر می‌کند که عنبر چیزی شبیه یک ترشح محافظ است. که از دستگاه گوارش نهنگ های اسپرم در برابر خراش آن منقار سفت محافظت می کند. به طور سنتی، دانشمندان بر این باور بودند که نهنگ ها آن را پرتاب می کنند زیرا نمی توانند این ماده را هضم کنند، اما بسیاری از دانشمندان اکنون به این فکر می کنند که عنبر درست مانند مدفوع دفع می شود.

بوی شیرین عنبر

وقتی نهنگ در ابتدا عنبر را بیرون می‌زند، نرم است و بوی بدی دارد. برخی از زیست شناسان دریایی آن را با فضوله گاو خشک مقایسه می کنند. اما پس از حدود یک دهه شناور شدن بر روی اقیانوس شور، این ماده سخت شده و صاف، مومی شکل و معمولاً گرد می شود. بوی سرگین ناپدید شده و با رایحه ای جایگزین شده است که صدها سال، شاید بیشتر، مشهور بوده است. هرچه بیشتر شناور باشد، عطر بهتری دارد.

بو به قدری خوب است که عنبر یک ماده مورد علاقه برای عطرهای خوب است. در واقع، آن را صاف، مشک دار، خاکی، شیرین یا به سادگی «وصف ناپذیر» توصیف می کنند. جدا از بوی منحصر به فرد آن، عملکرد حیاتی عنبر این است که به عطر عطر کمک می کند تا به جای تبخیر سریع، به سطح پوست بچسبد و به اطراف بچسبد.

این تصویر 1845 از یک صفحه لیتوگرافی که کاربردهای مختلف محصولات جانبی نهنگ را نشان می دهد، زنی را در حال خرید عطر حاوی عنبر نشان می دهد.

SSPL/Getty Images

این تنها ادعای شهرت او نیست. همچنین گفته می شود که این یک افرودیزیاک، یک داروی هومیوپاتی و یک طعم دهنده عالی برای غذا است. در واقع، اولین دستور تهیه بستنی، تقریباً در دهه 1660 ، از عنبر به عنوان طعم دهنده استفاده کرد! افراد ماجراجو بهتر است آن را سریع روسری بردارند، زیرا چنین بستنی بوی خوشی مانند وانیل دارد، اما با ذوب شدن عطر به مراتب ماهیتاً مدفوعی تر می شود.

عنبر چیزی شبیه به یک اقلام کلکسیونی است، زیرا کمبود آن وجود دارد. هیچ نهنگ دیگری به جز نهنگ‌های اسپرمی آن را تولید نمی‌کند، و حتی در آن زمان نیز معمولاً جایی در وسط اقیانوس است، بنابراین یک یافته نادر است. عنبر فقط هر چند سال یکبار در یک ساحل شسته می شود، بالا می رود و در کمتر از 5 درصد از لاشه نهنگ‌های اسپرمی که به ساحل می‌رسند.

این باعث می شود محصول فوق العاده ارزشمند باشد، اما نه به شکلی که قبلا بود. شیمیدانان برخی از ویژگی‌های عنبر را به صورت مصنوعی تکرار کرده‌اند و آن را به عنصری کمتر ضروری در عطر تبدیل کرده‌اند. اما هنوز هم به دلیل کمیاب بودنش ارزشمند است و برخی از عطرسازان مطمئناً آن را به مواد ساخته شده در آزمایشگاه ترجیح می دهند.

با این حال، در برخی کشورها، از جمله ایالات متحده، قوانین مربوط به گونه های در خطر انقراض، خرید یا فروش این مواد را غیرقانونی می کند. البته، این فقط آن را در محافل خاص مطلوب تر می کند. کارشناسان نرخ فعلی عنبر را در حدود 35 دلار در هر گرم، بسته به کیفیت آن، نقل می کنند. ، اما مسائل حقوقی می تواند پیدا کردن خریدار را دشوار کند. برای ارائه دیدگاه، یک گرم طلا حدود 61 دلار در هر گرم قیمت دارد. اکتبر 2020.

در جستجوی عنبر

شناسایی عنبریس بخش سختی است، به خصوص که تقریباً در هر منطقه ساحلی یافت می شود. بیشتر اوقات، وقتی مردم با تکه‌ای از ماده مومی شکلی که در ساحل پیدا کرده‌اند به متخصص مراجعه می‌کنند، مطمئن می‌شوند که به جکپات رسیده‌اند، معلوم می‌شود که موم یا سنگ یا بقایای سنگ‌شده یک حیوان است.

پس چگونه می توانید مطمئن باشید؟ عنبر سفید، خاکستری، سیاه یا هر سه رنگ است. با ارزش ترین رنگ سفید خالص یا رنگی مشابه است، زیرا قدیمی ترین رنگ است. دارای بافتی سخت و مومی شکل و بویی غیر معمول و مطبوع است. کم ارزش ترین آن عنبر سیاه خالص است که بوی بدی شبیه کود می دهد زیرا تازه بیرون ریخته شده است. جدای از آن، چیز زیادی برای گفتن اینکه آیا این ماده واقعا عنبر است یا نه، وجود ندارد. نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که عنبر باید وزن بسیار سبکی داشته باشد، بنابراین اگر آنقدر سنگین است که نمی توان آن را به راحتی در دست گرفت (با توجه به اینکه اندازه آن معمولی است) احتمالاً عنبر نیست.

کارشناسان به افراد هشدار می‌دهند آزمایش سوزن را انجام ندهند (چسباندن سوزن گرم شده به ماده برای ببینید آیا به مایع قیر مانند تبدیل می شود یا خیر) یا آزمایش های دیگری در خانه برای تعیین اینکه آیا عنبر را پیدا کرده اید یا خیر. دلیلش این است که این آزمایش‌ها گمراه‌کننده هستند و اگر با این ماده آشنا نباشید، ممکن است تشخیص نادرستی در مورد آنچه دارید انجام دهید. برخی از موادی که معمولاً با عنبر اشتباه گرفته می شوند عبارتند از چربی، روغن تجزیه شده و پلیمر مخلوط، رزین کاج، کهربا و موم.

اگر واقعاً فکر می‌کنید که عنبر را در اختیار دارید، یک آزمایشگاه می‌تواند به طور قطعی آزمایش‌هایی را انجام دهد. شیمیدانان اسید بنزوئیک و کلسترول را در نمونه آزمایش خواهند کرد. اگر مقادیر نشان دهنده عنبر باشد، معمولاً به طور آزمایشی به عنوان عنبر تایید می شود، اگرچه شرکت های عطر معمولاً قبل از خرید محصول نهنگ قبلی، آزمایش های شیمیایی بیشتری را سفارش می دهند. با این حال، برخی از کارشناسان می گویند که تنها راه برای شناسایی مطلق عنبر، معاینه توسط فردی است که تجربه زیادی در ظاهر، احساس و بوی آن دارد.

انتشار اولیه: 21 دسامبر 2006

توجه این مطلب توسط ربات نشر شذه
چنانچه در این مطلب کلمه ای استفاده شده هست که باعث آزرده خاطر شما شده است لطفا در نظرات به ما خبر بدهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا