سلامت

چرا شب ها عرق می کنم؟ به علاوه، چگونه تعریق شبانه را متوقف کنیم

دلایل متعددی وجود دارد که چرا ممکن است تعریق شبانه را تجربه کنید...

اگر می‌بینید که در شب‌های گرم‌تر برای راحت شدن می‌جنگید، احتمالاً از خود پرسیده‌اید که چرا شب‌ها عرق می‌کنم و چگونه می‌توانم تعریق شبانه را متوقف کنم؟

دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است شما عرق شبانه را تجربه کنید، و یکی از آنها صرفاً این است که یک عصر گرم است – در این صورت تنها چیزی که واقعاً باید بدانید این است که چگونه در گرما بخوابید. و چگونه سریع خنک شویم

اما اگر اغلب خود را می بینید که شب ها بیدار دراز کشیده اید و غرق در عرق هستید و فکر می کنید ” نمی توانم بخوابم!” )ما به برخی از دلایل تعریق در شب و همچنین نکات مهم برای جلوگیری از تعریق شبانه پرداختیم. با این حال، شایان ذکر است که گاهی اوقات ممکن است یک مشکل سلامتی باعث تعریق شبانه شود، بنابراین همیشه ایده خوبی است که آن را بررسی کنید.

چرا شب ها عرق می کنم؟

تعریق شبانه به دلایل مختلفی رخ می دهد که می تواند بین زنان، مردان و کودکان متفاوت باشد. مهم است که توجه داشته باشید که تعریق شبانه فقط به معنای تعریق در شب نیست – NHS تعریق شبانه را به‌عنوان تعریق زیاد تعریف می‌کند که لباس‌های شب شما خیس می‌شوند، حتی اگر جایی که می‌خوابید احساس خنکی داشته باشید.

توضیحات زیادی برای تعریق شبانه وجود دارد که نشان دهنده مشکلی برای سلامتی نیست. به عنوان مثال، اگر روی تشک مموری فوم بخوابید، ممکن است در شب بیشتر مستعد تعریق باشید، زیرا این ماده می تواند گرما را مسدود کند که ممکن است باعث گرم شدن بیش از حد شما شود. ملحفه های مصنوعی یا ساتن نیز می توانند باعث تعریق بیشتر شوند، بنابراین بهتر است پارچه های سبک وزن و تنفس پذیر مانند ملحفه های کتان را انتخاب کنید.

علل تعریق شبانه در زنان

  • بارداری
  • یائسگی
  • اضطراب
  • داروهایی مانند داروهای ضد افسردگی، استروئیدها و مسکن ها
  • مصرف الکل یا مواد مخدر – ممکن است بعد از یک شب نوشیدن بیشتر عرق کنید
  • هایپرهیدروزیس – یک وضعیت معمول و طبیعی است که در آن بیشتر از حد معمول عرق می کنید
  • بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD)

برای خانم‌ها، گاهی اوقات تغییرات هورمونی باعث می‌شود که در شب بیشتر عرق کنید.

به عنوان مثال، بسیاری از زنان در دوران یائسگی گرگرفتگی را تجربه می کنند، که می تواند باعث تغییرات دما شود که می تواند منجر به تعریق بیش از حد شود. آنها می توانند در طول روز و شب رخ دهند، بنابراین اگر در سن یائسگی (45+) هستید، می تواند دلیلی برای تعریق زیاد در شب باشد.

ویکی وایتلی مدیر زیبایی شناسی در کلینیک وایتلی، گفت: «بیشتر زنان در دوران یائسگی دچار گرگرفتگی می شوند. آنها اغلب به عنوان یک احساس ناگهانی گرمای طاقت فرسا توصیف می شوند که به نظر می رسد از ناکجاآباد می آید و در سراسر بدن پخش می شود. زنان همچنین ممکن است عرق کردن، تپش قلب و برافروختگی صورت را تجربه کنند.

بارداری همچنین می تواند دلیلی برای تعریق شبانه باشد. در دوران بارداری، البته هورمون های شما همیشه در حال تغییر هستند. هنگامی که استروژن در دوران بارداری کاهش می یابد، بدن شما اغلب معتقد است که شما خیلی گرم هستید و سپس به بدن شما دستور می دهد که شروع به عرق کردن کند تا به شما کمک کند خنک شوید. این نوع تعریق معمولا در شب اتفاق می افتد.

ویکی توضیح داد: “بسیاری از زنان در دوران بارداری افزایش تعریق را تجربه می کنند، زیرا سطح هورمون ها و جریان خون افزایش می یابد، که باعث افزایش دمای بدن می شود. در نتیجه، بدن بیشتر عرق می کند تا خنک شود. برخی از زنان نیز ممکن است افزایش را تجربه کنند. در تعریق بعد از بارداری، زیرا بدن مایعات اضافی آزاد می کند و سطح هورمون ها به حالت عادی باز می گردد.

علاوه بر این، اگر بعد از زایمان از طریق سزارین یا به طور کلی بعد از زایمان دچار تعریق شبانه می‌شوید، مطمئن باشید که کاملاً طبیعی است.

پس از زایمان، بدن شما تغییرات زیادی را تجربه می کند و تمام تلاش خود را برای بهبودی انجام می دهد. این اغلب به این معنی است که بدن شما سطوح پایینی از استروژن دارد، که می تواند باعث تعریق شبانه شود، زیرا بدن شما شروع به سازگاری با دیگر باردار نشدن می کند – و تمام تغییرات فیزیکی که با بچه دار شدن به وجود می آید!

علل تعریق شبانه در مردان

  • اضطراب
  • داروهایی مانند داروهای ضد افسردگی، استروئیدها و مسکن ها
  • مصرف الکل یا مواد مخدر – ممکن است بعد از یک شب نوشیدن بیشتر عرق کنید
  • هایپرهیدروزیس – یک وضعیت معمول و طبیعی است که در آن ممکن است بیش از حد معمول عرق کنید
  • بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD)

بسیاری از علل بالقوه تعریق شبانه در مردان نیز می تواند باعث تعریق بیش از حد در شب برای زنان نیز شود. چیزهایی مانند نوشیدن یک نوشیدنی گرم قبل از خواب، آپنه خواب و به ندرت برخی سرطان ها و بیماری های عصبی می توانند باعث تعریق شبانه شوند.

اگر نگران این هستید که تعریق شبانه شما می تواند در نتیجه یک مشکل سلامتی باشد، باید با پزشک عمومی خود یک قرار ملاقات رزرو کنید.

علل تعریق شبانه در کودکان

مانند بزرگسالان، آنها دلایل مختلفی دارند که چرا کودکان ممکن است در شب بیشتر عرق کنند.

اغلب اوقات این به دلایل بسیار عادی مربوط می شود، مانند اتاقی که خیلی گرم است، پتوها یا ملافه هایی که برای آب و هوا خیلی سنگین هستند، لباس های شبانه غیر قابل تنفس، تغییرات هورمونی با افزایش سن، یا شاید به دلیل آنها. ژنتیک – اگر قبل از خواب نیز کمی عرق کنید، به راحتی می توانند شما را دنبال کنند.

گاهی اوقات ممکن است به دلیل مسائل جدی تری مانند آلرژی، آسم، مشکلات ریوی و در موارد نادر برخی از سرطان های دوران کودکی باشد. با این حال، این احتمال بسیار کمتر است و معمولاً با علائم نگران کننده دیگری همراه است.

چه زمانی در مورد تعریق شبانه به پزشک مراجعه کنیم

اگر با پوشیدن لباس‌های سبک‌تر، تعویض ملافه‌ها، باز کردن پنجره‌ها یا پرهیز از عوامل محرک (مانند نوشیدنی‌های گرم) به تعریق بیش از حد شبانه‌تان کمکی نمی‌کنید، یا اگر تعریق شب‌تان لباس خواب‌تان را خیس می‌کند، بهتر است برای حل این موضوع به دنبال کمک حرفه ای باشید.

NHS توصیه می‌کند در موارد زیر به دنبال کمک باشید:

  • تعریق شبانه به طور منظم رخ می دهد، یا شما را از خواب بیدار می کند
  • شما هم بدون نیاز به تعریق شبانه، وزن کم می کنید
  • تعریق شبانه و سرفه، اسهال و/یا درجه حرارت بالا دارید
  • شما به هر دلیلی از تعریق شبانه خود نگران هستید
  • به طور کلی احساس خستگی و/یا ناخوشی می کنید

چگونه تعریق شبانه را متوقف کنیم

  • ملافه خود را به مواد خنک کننده بیشتری تغییر دهید
  • قبل از خواب دمای اتاق خود را کاهش دهید
  • به طور منظم تمرین کن
  • تکنیک های تمدد اعصاب را تمرین کنید
  • از مصرف الکل، کافئین و غذاهای تند یا چرب خودداری کنید
  • سعی کنید ۲ تا ۳ ساعت قبل از خواب یک وعده غذایی نخورید
  • هورمون درمانی را امتحان کنید 
  • اگر دارو مصرف می کنید، ممکن است بخواهید از پزشک خود بخواهید که دوز را تنظیم کند

 

 

چناچه در این مطلب کلمه ای یا حروفی استفاده شده است که از نطر شما مشکل دارد در قسمت نظرات به ما اطلاع دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا