اقتصاد

پیش بینی افزایش ظرفیت ۴۹۰ مگاواتی نیروگاه ها

پیش بینی افزایش ظرفیت ۴۹۰ مگاواتی نیروگاه ها

به گزارش خبرنگار خالق، ناصر اسکندری، معاون راهبری تولید شرکت مادر تخصصی برق حرارتی گفت: همه فعالیت‌های صنعتی اقتصادی رفاهی و…. وابسته به این صنعت زیر ساختی بود در گذشته اگر خللی در تأمین برق بود نگرانی وجود نداشت ولی اکنون بسیاری از عوامل مانند آموزش درمان بازرگانی و…. وابسته به برق است. با تلاش‌های که اتفاق افتاد پیک تابستان را با موفقیت پشت سر گذاشتیم.

خواب دیدی تعبیرش رو نمی دونی کلیک کن

به گفته اسکندری در سال جاری پیش بینی ۱۰۰ هزار مگاوات داشتیم و بیشتر از ۷۳۰ مورد تعمیرات داشتیم که بعضاً بیش از ۳ ماه زمان می‌برد. این تعمیرات از شهریور ماه آغاز شد که این بازه تا خرداد ادامه دارد.

اخبار روز فناوری رو اینجا ببین

وی ادامه داد: محدودیت سوخت یکی از عواملی است که باید به آن توجه داشت و اگر محدودیت‌ها را کنار بگذاریم تأمین قطعه و….. وجود دارد.

اسکندری اضافه کرد: اکنون بیش از ۹۷ درصد نیروگاه‌ها تعمیرات آن به پایان رسید و ۳ درصد باقیمانده تا چند روز آینده به پایان می‌رسد. ۶۹ درصد مالکیت به بخش خصوصی و ۳۱ درصد مالکیت آن بر عهده دولت است، اما تعمیرات به عهده ما است و این عدد شامل همه نیروگاه‌ها می‌شود؛ اعم از خصوصی و دولتی.

معاون راهبری تولید شرکت مادر تخصصی برق حرارتی ادامه داد: چند پارامتر وجود دارد که باید به آن توجه داشت مدت زمان در مدار بودن و…. همه این پارامترها تعیین کننده تعمیرات نیروگاه است.

اسکندری اضافه کرد: خوشبختانه مرکزی در مجموعه برق حرارتی راه اندازی شده که می‌توانیم بخشی از این پارامترها را در این مجموعه داشته و برنامه جامعی در این زمینه تدوین کنیم.

وی ادامه داد: بهره برداری نیروگاه‌ها زمانی است که از گاز استفاده کنند ولی جنس دومی هم برای آنها تعریف شده که نیروگاه‌های بخار امکان مصرف مازوت دارند که ۱۴ نیروگاه بیشتر نیستند ما بقیه نیروگاه‌ها از گازوئیل استفاده می‌کنند. بنابراین هیچ الزامی از سوخت مایع وجود ندارد. بهره‌برداری از نیروگاه‌ها با راندمان‌های بالا یکی از موضوعاتی است که باید به آن توجه داشت. اکنون از نیروگاه‌ها با راندمان‌های بالا استفاده می‌کنیم نیروگاه‌های سیکل ترکیبی و کلاس آف راندمان بالا هستند و ما ترکیبی از نیروگاه‌ها استفاده می‌کنیم.

به گفته این مقام مسئول در انتهای سال گذشته راندمان نیروگاه‌ها توانستیم ۳۹.۱ درصد راندمان نیروگاهی رسیدم.

وی ادامه داد: سال گذشته در زمستان اوج مصرف اما دگی نیروگاهی ۹۸ درصد بود.

اسکندری اضافه کرد: اوج مصرف اوایل تیر ماه اتفاق می‌افتد که باید کمک کنیم همه از این صنعت بهره مند شوند.

به گفته معاون راهبری تولید شرکت مادر تخصصی برق حرارتی در نیروگاه‌های بخاری حجم زیادی از آب استفاده می‌شود که سعی می‌شود با استفاده از خنک کننده ها مصرف آب را بهینه کنیم سال گذشته ۱۳۰ میلیون متر مکعب آب مصرف کردیم.

وی ادامه داد: ارتقا ظرفیت نیروگاهی یکی از موارد مهم است زیرا ظرفیت مشخص دارند و با گذشت عمرشان از ظرفیت آن کاسته می‌شود.

اسکندری توضیح داد: در حوزه ارتقا سال گذشته ۱۱۱۳ مگاوات توانستیم ارتقا دهیم و در سال جاری ۴۹۰ مگاوات در پیک اضافه کنیم.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: نیروگاه‌ها در برسی که اتفاق افتاده تأثیر آلودگی تنها ۱.۹ است و خودروها بیشترین آلودگی را دارند و در تهران و حوالی تهران بیش از ۱۰ سال است از مازوت استفاده نکردیم.

وی ادامه داد: نیروگاه‌ها ی حرارتی در حال بهره‌برداری در اوج مصرف ۵۲ هزار مگاوات برق را تأمین می‌کنند که اکنون ۴۷ هزار مگاوات است و تا چند روز آینده به ۵۲ هزار مگاوات می‌رسد.
اسکندری خاطر نشان کرد: در حوزه برق حرارتی رویکرد ما این است که با سوخت کمتر استفاده کنیم و نیروگاه‌ها با راندمان پایین را از گردونه تولید خارج شوند. به عنوان مثال نیروگاه بعثت در حال کسب مجوزهای زیست محیطی که راندمان بالا مصرف آب کمتر و…. وارد مدار می‌شود.در مورد نیروگاه طرشت مولدهایی طراحی شده ری هم جایگزین آن در نظر گرفته شده است.

اسکندری توضیح داد: نیروگاه‌های جدیدی وارد مدار شده است و برخی در حال پیوستن به شبکه هستند, اما بسته به اینکه تراز گاز به چه شکل باشد از مازوت استفاده می‌کنیم و میزان مصرف معینی و مشخصی ندارد زیرا با استفاده از مازوت حداقل تعمیرات ما ۵۰ درصد افزایش می‌یابد.

به گفته معاون راهبری تولید شرکت مادر تخصصی برق حرارتی برای نیروگاه‌های دولتی بیش از ۸ هزار میلیارد هزینه شده است. حداقل ۷ هزار مگاوات برای افزایش ظرفیت وجود دارد و در صورتی که صنعت برق استقبال کند وارد مدار می‌شوند.

وی در خاتمه خاطر نشان کرد: هدف‌گذاری که برای راندمان داریم امیدواریم در پایان سال ۳۹.۲ درصد برسیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا