اقتصاد

پیشنهاد غضنفری برای واریز همه درآمد نفت و گاز به صندوق توسعه ملی

پیشنهاد غضنفری برای واریز همه درآمد نفت و گاز به صندوق توسعه ملی

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی غضنفری امروز در حاشیه همایش حکمرانی نوین صندوق توسعه ملی در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: مطالبات صندوق توسعه ملی از دولت ۱۰۰ میلیارد دلار و از بخش خصوصی ۴۰ میلیارد دلار است که از این رقم بین ۶ تا ۷ میلیارد دلار سررسیده شده است.

خواب دیدی تعبیرش رو نمی دونی کلیک کن

رئیس هیأت مدیره صندوق توسعه ملی همچنین با اشاره به شعار حکمرانی نوین صندوق توسعه ملی گفت: اگر قرار باشد شیوه حکمرانی صندوق توسعه ملی مانند ۱۰ سال گذشته باشد صندوق توسعه ملی به زودی به سرنوشت حساب ذخیره ارزی دچار شده و منابع آن از بین می‌رود، اما باید به صندوق توسعه ملی به عنوان صندوقی برای سرمایه‌گذاری مولد و بین‌نسلی نگاه کنیم که همه درآمدهای نفت و گاز باید وارد صندوق شود و از محل عایدی و سود سرمایه‌گذاری به دولت پرداخت شود.

اخبار روز فناوری رو اینجا ببین

وی گفت: در شیوه نوین حکمرانی این صندوق، باید تفاوت بین سرمایه و ثروت باید قائل باشیم آنچه که از مواهب الهی مانند نفت و گاز می‌فروشیم باید درآمد آن سرمایه‌گذاری شود چون سرمایه است و ثروت نیست و از محل عایدی این سرمایه‌گذاری باید به دولت بپردازیم.

پرتفوی صندوق توسعه ملی ۱۵۰ میلیارد دلار است

غضنفری بیان کرد: اگر قرار باشد وام‌های صندوق توسعه ملی با نرخ بهره پایین به تولیدکنندگان پرداخت شود منجر به توسعه نمی‌شود در حالی که منابع صندوق باید برگردد؛ در دولت‌های گذشته ۱۰۰ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برداشت شده است که دولت‌ها به صندوق بدهکار هستند و ما آن را به عنوان منابع خود قلمداد می‌کنیم که باید برگردد.

وی اضافه کرد: پرتفوی صندوق توسعه ملی در حال حاضر ۱۵۰ میلیارد دلار است و ما دنبال برگشت منابع صندوق توسعه ملی هستیم.

مدیرعامل صندوق توسعه ملی در ادامه عنوان کرد: این صندوق ارزی است و باید تصمیم‌گیری در مورد آن به شکل ارزی باشد وقتی که سیستم حسابرسی منابع صندوق را به ریال تبدیل می‌کند و برای آن سود شناسایی می‌کند یعنی صندوق هر روز کوچک‌تر می‌شود.

غضنفری گفت: باید همه مردم را در جریان وجوه صندوق و درآمدها و برداشت‌های آن قرار دهیم زیرا شفافیت صندوق‌های ثروت ملی مهم است.

وی اظهار داشت: امروز در حضور رئیس مجلس پیشنهاد کردیم که این موارد به عنوان اصلاح شیوه حکمرانی صندوق توسعه ملی در برنامه هفتم توسعه گنجانده شود و همه درآمدهای نفت و گاز وارد صندوق شود که صندوق آن را صرف سرمایه‌گذاری کند و از محل سود سرمایه‌گذاری‌های صندوق قول می‌دهیم به اندازه ۱۰ سال گذشته برای دولت درآمد کسب کنیم. البته به شرط اینکه هزینه‌های دولت افزایش پیدا نکند.

غضنفری اضافه کرد: درآمدهای صندوق مربوط به انفال و نفت و گاز است که اگر صرف سرمایه‌گذاری شود می‌توانیم برای نسل‌های آینده هم منابعی داشته باشیم و همه این‌ها بستگی به شیوه تصمیم‌گیری برای صندوق در مجلس شورای اسلامی دارد.

مدیرعامل صندوق توسعه ملی همچنین در مورد اینکه بین مفهوم تولید و توسعه باید تفاوت قائل شویم، گفت: باید با انواع روش‌های سرمایه‌گذاری منابع صندوق را به روز کنیم نه اینکه فقط تسهیلات بدهیم.

وی گفت: دولت در گذشته منابعی برای کرونا و آب‌رسانی گرفته است که باید آن را به صندوق برگرداند.

حتما بخوانید : کشف ۱۶ بلوک جدید نفتی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا