سریال و انمیشن

پیرترین بازیگر ایران کیست ؛ با مسن ترین بازیگران ایرانی آشنا شوید

پیرترین بازیگر ایران کیست ؛ با مسن ترین بازیگران ایرانی آشنا شوید

خواب دیدی تعبیرش رو نمی دونی کلیک کن

پیرترین بازیگر ایران کیست ؛ با مسن ترین بازیگران ایرانی آشنا شوید

پیرترین بازیگر ایران را می‌شناسید؟ بازیگران پیشکسوت جایگاه ویژه‌ ای در سینما و تلوزیون دارند و خاطرات نسل‌های قدیم را به تصویر کشیده‌اند. در این مقاله نیز قصد داریم بازیگران پیر ایرانی را به شما معرفی کنیم.

اخبار روز فناوری رو اینجا ببین

بیشتر بازیگران پیر سینمای ایران از دوران جوانی پا به عرصه هنر گذاشتند اما برخی از آن‌ها نیز از دوران میانسالی حرفه بازیگری را آغاز کردند و با وجود سن بالا، همچنان به هنرنمایی و افتخارآفرینی ادامه می‌دهند. بازیگران سالمند ایرانی که با ایفای نقش در سن بالا توانستند لحظات به‌یادماندنی‌ای از خود ثبت کنند که تا سال‌ها در ذهن بینندگان باقی بمانند نیز کم نیستند. در این مقاله از پلازا قصد داریم بازیگران کهنسال ایرانی را به شما معرفی کنیم و درباره زندگی و کارنامه هنری آن‌ها با شما صحبت کنیم.

 

فهرست مطالب

بازیگران مسن مرد ایرانی

در ادامه به معرفی بازیگران پیرمرد ایرانی می‌پردازیم و بیوگرافی و آثار شاخص آن‌ها را به‌طور خلاصه مرور می‌کنیم.

1. اردشیر کاظمی، پیرترین بازیگر ایران که زنده است

اردشیر کاظمی پیرترین بازیگر مرد ایران است. این بازیگر  103 ساله در سال 1299 در بندر انزلی متولد شد و از سال 1380 فعالیت هنری خود در سینما و تلویزیون را آغاز کرد. اولین تجربه بازیگری وی در سینما به بازی در فیلم «قارچ سمی» زنده یاد رسول ملاقلی‌پور بازمی‌گردد. پس از آن نیز این چهره دوست داشتنی را در فیلم‌ها و سریال‌های مختلفی مشاهده کردیم. جدیدترین اثر اردشیر کاظمی، پیرترین بازیگر ایرانی، فیلم سینمایی دینامیت محصول 1399 است. برخی از آثار او عبارتند از فیلم‌های دایره زنگی، اخراجی‌ها 2، گشت ارشاد، نهنگ عنبر 2 و سریال‌های خوش‌نشین‌ها، پژمان، لیسانسه‌ها، دودکش و پایتخت 2.

همچنین بخوانید :

2. علی نصیریان

استاد علی نصیریان بدون شک یکی از اسطوره‌ها و ستاره‌های تکرار نشدنی سینمای ایران هستند که چندین نسل با آثار ایشان خاطره دارد. استاد نصیریان در 15 بهمن 1313 در تهران متولد شدند. ایشان فعالیت حرفه‌ای خود در سینما و تلویزیون را از سال 1329 آغاز کردند و با هنرنمایی در فیلم‌ها و سریال‌های مختلف، در ذهن و قلب مردم ماندگار شدند. اولین تجربه سینمایی علی نصیریان، از بازیگران پیر ایرانی، مربوط به بازی در فیلم «گاو» به کارگردانی داریوش مهرجویی بود که یکی از آثار ماندگار استاد محسوب می‌شود. برخی از آثار مهم این هنرپیشه پیشکسوت عبارتند از فیلم‌های کفش‌های میرزا نوروز، ناخدا خورشید، آقای هالو، سال‌های خاکستر، بوی پیراهن یوسف و سریال‌های هزاردستان، میوه ممنوعه، برادر جان و شهرزاد.

علی نصیریان طی سال‌های فعالیتش در سینما و تلویزیون، جوایز و افتخارات زیادی کسب کرده که از میان آن‌ها می‌توان به دو بار نامزدی برای سیمرغ بلورین جشنواره فجر به‌عنوان بهترین بازیگر نقش اول مرد، دریافت سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر به‌عنوان بهترین بازیگر نقش مکمل مرد در فیلم مسخره‌باز، و همچنین دریافت تندیس جشنواره حافظ برای ایفای نقش در سریال شهرزاد اشاره کرد.

3. سعید پورصمیمی

سعید پورصمیمی نیز یکی دیگر از بازیگران سن بالا ایرانی است که در میان مخاطبان به عنوان یکی از چهره‌های دلنشین و محبوب تلویزیون شناخته می‌شود. او در 9 اسفند 1322 در تهران به دنیا آمد و فعالیت خود در تئاتر و هنر را از سال 1340 آغاز کرد. اولین تجربه حرفه‌ای بازیگری وی به سال 1365 و بازی در فیلم «ناخدا خورشید» بازمی‌گردد و پس از آن نیز در سال 1366 در فیلم سینمایی «تحفه‌ها» به ایفای نقش پرداخت و به طور جدی، بازیگری را دنبال کرد. از آثار مهم سعید پورصمیمی می‌توان به فیلم‌های سرزمین خورشید، دلشدگان، عروس آتش، یه حبه قند و سریال‌های در پناه تو، شبی از شب‌ها، ماه عسل و توطئه فامیلی اشاره کرد.

همچنین بخوانید :

سعید پورصمیمی 3 مرتبه و برای ایفای نقش در فیلم‌های ناخدا خورشید (1365)، تحفه‌ها (1366)، و پرده آخر (1369) برنده سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر برای بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد. او همچنین در سال 1376 جایزه حافظ برای یک عمر فعالیت هنری را دریافت کرد.

4. بهزاد فراهانی

بهزاد فراهانی نیز یکی از چهره‌های ماندگار و از بازیگران پیر ایرانی محسوب می‌شود که آثار درخشانی در کارنامه هنری خود به ثبت رسانده است. او متولد 1 بهمن 1323 در اراک است. اولین تجربه حرفه‌ای و جدی او در سینما به سال 1350 و بازی در فیلم «نقره داغ» به کارگردانی ایرج قادری بازمی‌گردد. او پدر گلشیفته و شقایق فراهانی است که این دو نیز جزء بازیگران زن حرفه‌ای و موفق ایرانی به حساب می‌آیند و مانند پدرشان به عرصه هنر و بازیگری قدم گذاشتند. ناگفته نماند که همسر او، فهیمه رحیمی‌نیا نیز با حرفه بازیگری ناآشنا نیست و در چندین فیلم و سریال به ایفای نقش پرداخته است.

برخی از آثار برجسته بهزاد فراهانی، مسن ترین بازیگر ایران، عبارتند از فیلم‌های راه افتخار، طوطیا، شیدا، سگ کشی، چپ دست، یک وجب از آسمان و سریال‌های کت جادویی، پس از باران، خانه پدری، مدینه، پشت‌بام تهران و زیر پای مادر.

5. سعید پیردوست

سعید پیردوست نیز در فهرست مسن ترین بازیگر ایران قرار دارد. غالبا او را در فیلم‌ها و سریال‌های کمدی دیده‌ایم. وی متولد 16 دی 1319 در تهران است و فعالیت خود در عرصه هنر و بازیگری را از سال 1353 و با بازی در نقشی کوتاه در فیلم «گوزن‌ها» به کارگردانی مسعود کیمیایی آغاز کرد. بخش عمده شهرت و محبوبیت سعید پیردوست به بازی در سریال‌های مهران مدیری بازمی‌گردد. او از همان ابتدا یکی از اعضای ثابت تیم بازیگران مهران مدیری بود.

از آثار برجسته سعید پیردوست می‌توان به فیلم‌های تیغ و ابریشم، عینک دودی، دختر شیرینی فروش، توکیو بدون توقف، سوغات فرنگ و سریال‌های مرد هزار چهره، باغ مظفر، شب‌های برره، نقطه چین، جایزه بزرگ، پاورچین و کارآگاه علوی اشاره کرد.

6. عنایت‌الله بخشی

عنایت‌الله بخشی نیز یکی دیگر از بازیگران پیر ایرانی است که به واسطه چهره با ابهتش، اکثرا او را در کاراکترهای جدی دیده‌ایم. وی در 7 فروردین 1324 در طالقان به دنیا آمد و از سال 1338 به طور جدی وارد تئاتر و سینما شد. اولین تجربه بازیگری عنایت بخشی به بازی در فیلم «آقای هالو» به کارگردانی داریوش مهرجویی بازمی‌گردد. پس از تجربه موفق همکاری با داریوش مهرجویی در آثار متعدد و ماندگار دیگری به ایفای نقش پرداخت و به تدریج به یکی از هنرپیشه‌های اصلی سینما و تلویزیون در دهه 40 و 50 تبدیل شد.

عنایت‌الله بخشی طی پنجاه سال فعالیتش در تئاتر، تلویزیون و سینما، در بیش از 170 اثر به ایفای نقش پرداخت و با تعداد زیادی از برجسته‌ترین کارگردانان و بازیگران ایرانی همکاری کرد. فیلم‌های گوزن‌ها، روز واقعه، محکومین، مسافران، دلشدگان و سریال‌های امام علی (ع)، پهلوانان نمی‌میرند، پلیس جوان، ریحانه، زیر تیغ و معمای شاه تنها بخشی از آثار این هنرمند پیشکسوت و مسن ترین بازیگر ایران هستند.

7. جمشید هاشم پور

استاد جمشید هاشم‌پور نیز یکی از ستاره‌های بی‌بدیل سینما و تلویزیون ایران است که چندین نسل با آثار ایشان خاطره دارند. او متولد 3 فروردین 1323 از تهران است و فعالیت هنری خود در سینما و تلویزیون را از سال 1347 آغاز کرد. اولین تجربه حضور جمشید هاشم‌پور در مقابل دوربین به سال 1347 و بازی در یک نقش کوتاه در فیلم «جهنم سفید» رقم خورد.

همچنین بخوانید :

هاشم‌پور، مسن ترین بازیگر ایران، پیش از انقلاب در آثار مطرحی چون خوشگل‌ترین زن عالم، قسمت و عشقی‌ها حضور موفقی داشت و بسیار خوش درخشید. جمشید هاشم‌پور پس از انقلاب، مدتی از سینما و تلویزیون کناره‌گیری کرد، اما در سال 1361 و به دعوت از مسعود کیمیایی برای بازی در فیلم «خط قرمز» مجددا به عرصه بازیگری قدم نهاد. یکی از آثار نسبتا جدید جمشید هاشم‌پور نیز سریال نمایش خانگی آقازاده است که از اینجا می‌توانید اطلاعات بیشتری درباره‌اش کسب کنید. برخی از دیگر آثار جمشید هاشم‌پور، قدیمی ترین بازیگر ایران،‌ عبارتند از فیلم‌های تاراج، تیغ و ابریشم، افعی، آخرین بندر، هیوا، واکنش پنجم، میم مثل مادر و سریال‌های شهرزاد و نیسان آبی.

8. محمود عزیزی

همچنین بخوانید :

محمود عزیزی یکی دیگر از پیرترین بازیگران ایران محسوب می‌شود که چهره او را در کاراکترهای مثبت و منفی و در آثار مختلف سینمایی و تلویزیونی دیده‌ایم. او متولد 24 آذر 1323 در تهران است و در سال 1366 فعالیت هنری خود در سینما و تلویزیون را آغاز کرد. اولین تجربه بازیگری وی به بازی در مجموعه تلویزیونی «مرغ حق» به کارگردانی حسین مختاری بازمی‌گردد. فیلم‌های لیلی با من است، دختری با کفش‌های کتانی، چشم‌هایش، به من نگاه کن، محکومین بهشت و سریال‌های تولدی دیگر، سفر سبز، مشق عشق، گل بارون‌زده، ستایش و راز پنهان برخی از آثار این هنرمند هستند.

9. هوشنگ حریرچیان

در ادامه بررسی فهرست پیرترین بازیگر ایران، به هوشنگ حریرچیان می‌رسیم. این بازیگر سینما و تلویزیون متولد 20‌ مرداد 1311 است و بنابراین از بازیگران مسن ایرانی محسوب می‌شود. او از سال 1326 و با تئاتر پا به عرصه هنر گذاشت. حریرچیان سپس به فعالیت در رادیو اصفهان پرداخت و نقش هنرپیشه، تهیه‌کننده، کارگردان، گوینده، گزارشگر و مجری را ایفا کرد. اولین اثر سینمایی او فیلم جعفرخان از فرنگ برگشته به کارگردانی علی حاتمی بود. هوشنگ حریرچیان پس از آن در فیلم‌های فرش باد، قاعده بازی، دو خواهر، ورود زنده‌ها ممنوع، عزیز میلیون دلاری، وای آمپول و سریال‌های هشت بهشت، تفنگ سرپر، پژمان، سایه سلطان، ساختمان پزشکان و خاتون حضور پیدا کرد.

همچنین بخوانید :

10. داریوش ارجمند

نام داریوش ارجمند نیز در لیست پیرترین بازیگر ایران به چشم می‌خورد. این بازیگر معروف متولد 5 مرداد 1323 است. جالب است بدانید که برادر او، انوشیروان ارجمند، برادرزاده‌هایش برزو و بهار ارجمند و همچنین فرزندش امیریل ارجمند نیز حرفه‌ی بازیگری را برگزیدند. اولین اثر سینمایی داریوش ارجمند ناخدا خورشید (1365) است که به خاطر بازی در آن برنده سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر شد. داریوش ارجمند در سال‌های اخیر با ایفای نقش حشمت فردوس در سریال سه فصلی ستایش، توانسته است یکی از به‌یادماندنی‌ترین شخصیت‌های تلویزیون ایران را خلق کند.

برخی از دیگر آثار داریوش ارجمند، از بازیگران پیر ایرانی، عبارتند از فیلم‌های سفر عشق، آدم برفی، هفت سنگ، اعتراض، تردید، شکلات داغ، روز بلوا و سریال‌های امام علی، پلیس جوان، سرزمین خاکستری، ناز و نیاز، راز پنهان، ماه و پلنگ، یاور.

11. فردوس کاویانی

فردوس کاویانی که نام کامل او فردوس کاویانی کوثرخیری است، در تاریخ 3 مهر 1320 است که در شهر کرمان به دنیا آمد. او بازیگری را از سال 1340 با حضور در تئاتر آغاز کرد. او با فیلم «تجاوز» وارد سینمای ایران شد. این هنرمند از بازیگران مرد ایرانی بالای 70 سال در فیلم‌های مشهوری از جمله «شهر قصه»، «اجاره‌نشین‌ها»، «بانو»، «میکس» و «سگ‌کشی» ایفای نقش داشت. فردوس کاویانی پس از انقلاب در دهه 70 با سریال‌های «همسران» و «آژانس دوستی» دیده شد. متاسفانه این هنرمند دوست داشتنی اخیرا از بیماری پارکینسون رنج می‌برد و از سال 1393 تاکنون فعالیت بازیگری ندارد.

12. رضا بابک

رضا فشنگچی از پیرترین بازیگر مرد ایران که با نام هنری رضا بابک معروف است، فرد بعدی این لیست محسوب می‌شود. این هنرمند در 20 اسفند 1324 به دنیا آمد. او بازیگری را از سال 1354 شروع و در فیلم «چریکه تارا» به کارگردانی بهرام بیضایی حضور پیدا کرد. از جمله آثار مشهور رضا بابک باید به سریال‌های «آرایشگاه زیبا»، «خانه ما»، «یک وجب خاک» و «روزگار قریب» اشاره کنیم.

بازیگران مسن زن ایرانی

بعد از آشنایی با بازیگران پیر ایرانی مرد، در این بخش با بازیگران پیرزن ایرانی آشنا خواهیم شد و مروری بر زندگی و آثارشان خواهیم داشت. همراه پلازا بمانید.

1. ژاله علو

خانم ژاله علو از بازیگران پیرزن ایرانی است که در 14 مرداد 1306 به دنیا آمد. او با نام شوکت علو متولد شد و در سال 1327 گویندگی را شروع کرد. صدای خانم علو گرم و گیراست به طوری که مخاطب را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در همان سال 1327 بود که این هنرمند از لیست پیرترین هنرپیشه ایران در فیلم «طوفان زندگی» به ایفای نقش پرداخت. او تا اواخر دهه 30 خورشیدی نقش‌های زیادی ایفا کرد و پس از آن جز بازیگران پیشکسوت ایران شد. از برترین آثار خانم علو باید به «افسونگر»، «لیلی و مجنون»، «طوقی» و سریال‌های «آوای فاخته»، «روزهای زندگی»، «مختارنامه» و «سایه روشن» اشاره کنیم.

همچنین بخوانید :

2. ثریا قاسمی

همچنین بخوانید :

ثریا قاسمی پیرترین بازیگر زن ایران محسوب می‌شود که همه ما از آثار و نقش‌های او خاطرات بسیاری داریم. ثریا قاسمی فرزند زنده یاد حمیده خیرآبادی است و در 28 آذر 1319 در تهران به دنیا آمده است. او فعالیت هنری خود را از سال 1340 و به عنوان گوینده رادیو آغاز کرد و به تدریج وارد سینما و تلویزیون شد. اولین تجربه سینمایی این هنرمند پیشکسوت به سال 1349 و بازی در فیلم سینمایی «آرامش در حضور دیگران» بازمی‌گردد و پس از آن نیز به صورت جدی‌تر به حرفه بازیگری ادامه داد.

ثریا قاسمی، مسن ترین بازیگر ایران، طی سال‌های حضورش در دنیای هنر، در آثار متعددی هنرنمایی کرده و به جوایز و افتخارات فراوانی دست پیدا کرده است. برخی از آثار او عبارتند از فیلم‌های شام آخر، دختر شیرینی فروش، دعوت، ویلایی‌ها و سریال‌های در پناه تو، پس از باران، شب دهم، او یک فرشته بود، صاحبدلان و نابرده رنج. ثریا قاسمی یک مرتبه برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن و یک مرتبه هم برنده سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل زن از جشنواره فجر شده است (به ترتیب برای فیلم‌های مارال محصول 1379 و ویلایی‌ها محصول 1395).

3. رابعه مدنی

همچنین بخوانید :

رابعه مدنی نیز از زنان بازیگر است که در فهرست مسن ترین بازیگر ایران قرار می‌گیرد. او که با چهره مهربان خود به کاراکترهای مختلف جانی تازه می‌بخشد، در سال 1320 در همدان به دنیا آمد و فعالیت هنری خود را از سال 1380 و با بازی در فیلم «سفر مردان خاکستری» آغاز کرد. او در رشته مربی‌گری کودک درس خوانده و بازنشسته آموزش و پرورش است. رابعه مدنی مادر امیر شهاب رضویان، کارگردان و فیلمنامه‌نویس موفق سینما است.

رابعه معدنی، از بازیگران پیر ایرانی، در آثاری چون فیلم‌های یک دزدی عاشقانه، بوسیدن روی ماه، مینای شهر خاموش، ارغوان و سریال‌های وضعیت سفید، پایتخت 2، مدینه، آچمز و مانکن به هنرنمایی پرداخته است.

4. فریده سپاه منصور

فریده سپاه منصور، مسن ترین بازیگر ایران، در فیلم‌های متعدد و ماندگاری ایفای نقش کرده است. او متولد 15 فروردین 1326 از تهران است و فعالیت هنری خود را از سال 1349 و بازی در تئاتر آغاز کرد. وی تا سال 1361 در تئاتر فعالیت می‌کرد و پس از آن به عرصه بازیگری روی آورد و اولین تجربه بازیگری او به سریال «مدرس» به کارگردانی همسرش هوشنگ توکلی بازمی‌گردد. فریده سپاه منصور پس از آن در آثار سینمایی و سریالی مختلفی به ایفای نقش پرداخت و توانست در کاراکترهای مختلف ظاهر شود.

برخی از آثار فریده سپاه منصور، از بازیگران پیر ایرانی، عبارتند از فیلم‌های رد پایی بر شن، فصل پنجم، مهمان مامان، مارمولک، گل یخ، کتاب قانون و سریال‌های معصومیت از دست رفته، امام علی (ع)، مرگ تدریجی یک رویا، دردسرهای عظیم 2، نون خ 1 و آخر خط.

5. پروانه معصومی

پروانه معصومی با نام اصلی سکینه کبودرآهنگی نیز یکی از بازیگران مسن ایرانی است که در دوران پیش از انقلاب و پس از انقلاب در فیلم‌ها و سریال‌های متعددی بازی کرده است. وی متولد 11 اسفند 1323 از تهران است و فعالیت هنری خود در سینما و تلویزیون را از سال 1350 آغاز کرد. اولین تجربه بازیگری وی مربوط به دوران پیش از انقلاب و در یک نقش کوتاه در فیلم بی‌تا به کارگردانی هژبر داریوش است. پس از آن نیز در نخستین فیلم بلند بهرام بیضایی به نام «رگبار» به عنوان بازیگر نقش اول زن ظاهر شد.

پروانه معصومی در آثاری همچون فیلم‌های گل‌های داوودی، ناخدا خورشید، خارج از محدوده، تحفه‌ها و سریال‌های کوچک جنگلی، امام علی (ع)، سوخته دلان، پلیس جوان، یوسف پیامبر، ماه عسل، ملکوت و راز پنهان ایفای نقش کرده است. او دو مرتبه برنده سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر برای بهترین بازیگر نقش اول زن شده است؛ یک بار برای فیلم جهیزیه برای رباب و یک بار هم برای فیلم گل‌های داوودی.

6. مینا جعفرزاده

مینا جعفرزاده نیز یکی دیگر از بازیگران زن مسن ایران است که با چهره مهربان و دلنشین خود جایگاه ویژه‌ای در ذهن و قلب مخاطبان دارد. او متولد 1325 از خوی آذربایجان غربی است که فعالیت هنری خود را از سال 1348 در رادیو آغاز کرد و از سال 1367 نیز وارد دنیای بازیگری و سینما شد. او در فیلم‌ها و سریال‌های متعددی بازی کرده است و همه ما خاطرات بسیاری از بازی‌های شیرین و دلچسب او داریم. وی در اوایل ورودش به سینما اغلب در فیلم‌های همسر خود زنده یاد بهمن زرین‌پور، بازی می‌کرد و به تدریج در مقابل دوربین کارگردانان مطرح دیگر سینما و تلویزیون ظاهر شد.

تعدادی از آثار شاخص این هنرمند عبارتند از فیلم‌های هفت ترانه، اخراجی‌ها، دلداده، چارچنگولی و سریال‌های عطر گل یاس، فردا دیر است، زیر آسمان شهر، نابرده رنج، شوق پرواز، بوی باران و دوپینگ.

7. شمسی فضل اللهی

همچنین بخوانید :

شمسی فضل اللهی نیز یکی دیگر از بازیگران مسن ایرانی است که همه ما با صدا و چهره دلنشین ایشان خاطرات بسیاری داریم. او متولد 10 آذر 1320 از تهران است و فعالیت هنری خود را از سال 1336 و با بازی در تئاتر آغاز کرد. پس از چندین سال کار در تئاتر در سال 1341 به عنوان گوینده وارد رادیو شد و کمی بعد نیز به عرصه دوبلوری قدم نهاد و به جای کاراکترهای جذابی چون بامزی، مادر در مجموعه تلویزیونی «خانه کوچک» و مینو ابریشمی در سریال «هزاردستان» صحبت کرد. اولین فعالیت سینمایی او نیز مربوط به فیلم «آسمون جُل» به کارگردانی نصرت‌الله وحدت است.

وی فعالیت بازیگری خود در تلویزیون را از سال 1363 و با بازی در سریال امیرکبیر به کارگردانی سعید نیک‌پور آغاز کرد. پس از آن نیز در آثار متعددی به ایفای نقش پرداخت و به یکی از بازیگران محبوب سینما و تلویزیون تبدیل شد. از برجسته‌ترین آثار این هنرمند پیشکسوت می‌توان به فیلم‌های شیر سنگی، عبور از تله، تقاطع، یه حبه قند، در امتداد شهر و سریال‌های امیر کبیر، همسران، قائم مقام فراهانی، حس سوم، سه در چهار و چرخ فلک اشاره کرد.

8. شیرین یزدان‌بخش

آخرین بازیگری که در لیست پیرترین بازیگر ایران معرفی می‌کنیم، شیرین یزدان‌بخش است. او که متولد 19 دی 1327‌ است پیش از اینکه وارد عرصه هنر شود، کارمند بازنشسته اداره دخانیات بود. شیرین یزدان‌بخش در سال 1388 و با ایفای نقش در اولین فیلم سینمایی‌اش یعنی مزاحم نشوید، توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن را دریافت کند. این بازیگر پس از آن در فیلم‌هایی از جمله جدایی نادر از سیمین، آشغال‌های دوست‌داشتنی، ملبورن، ابد و یک روز، سارا و آیدا، عنکبوت و هفته‌ای یک‌بار آدم باش به ایفای نقش پرداخت.

همچنین بخوانید :

9. کتایون امیر ابراهیمی ؛ از پیرترین بازیگر ایران

کتایون امیر ابراهیمی از لیست پیرترین بازیگر ایران که زنده است، محسوب می‌شود. او در سال 1318 در شهر سنندج ایران متولد شد. او فعالیت بازیگری خود را از سال 1342 و فیلم «تار عنکبوت» آغاز کرد. عمده فعالیت‌های این هنرمند پیش از انقلاب بود و تا قبل از سال 1357 فعالیت می‌کرد. از آثار معروف خانم امیر ابراهیمی باید به «حسن کچل»، «درختان ایستاده می‌میرند» و «ازدواج ایرانی» اشاره کنیم. این بازیگر زن سن بالا ایرانی پس از انقلاب در آثار معروفی همچون «کوچهٔ اقاقیا» و «من یک مستاجرم» اشاره کرد.

10. مهوش افشارپناه

خانم افشارپناه نیز جز لیست پیرترین بازیگران ایران قرار می‌گیرد. او در سال 1328 به دنیا آمد و از سال 1366 با سریال «خانه در انتظار» شروع کرد. این هنرپیشه در زمینه صداپیشگی نیز فعالیت داشت. از مشهورترین آثار مهوش افشار پناه باید به «مش خیرالله صندوقچه اسرار»، «کلانتر 2»، «قفسی برای پرواز»، «بوم و بانو» و «یاور» اشاره کنیم.

11. گیتی معینی ؛ از پیرترین بازیگر ایران

نام خانم گیتی معینی نیز در لیست مسن ترین بازیگر ایران قرار می‌گیرد. این هنرپیشه در 29 دی 1323 و شهر کرمانشاه به دنیا آمد. این بازیگر فعالیت بازیگری خود را از دهه 1360 و سریال «آینه عبرت» شروع کرد. یکی از ماندگار‌ترین نقش‌های این بازیگر کاراکتر ننه یا مادر احمد در سریال پربیننده «خانه به دوش» است. این هنرمند با وجود بالارفتن سن نیز از فعالیت خود کم نکرد و مجموعه تلوزیونی «جناب عالی» از جدیدترین آثار اوست.

همچنین بخوانید :

12. مریم بوبانی

مریم بوبانی نیز از بازیگران زن سن بالای ایران است که در تاریخ 26 اردیبهشت 1332 به دنیا آمد و از سال 1376 و فیلم «مهر مادری» شروع کرد. او سپس در سال 1377 در سریا‌ل‌های «گوهر کمال» و «پزشکان» بازی کرد. خانم بوبانی عمدتا به ایفای نقش زن‌های فقیر و آواره می‌پرداخت‌. این هنرمند بازیگر توانمندی محسوب می‌شود و تاکنون‌ کاراکترهای زیادی را به تصویر کشیده است.

کلام آخر

در این مقاله به معرفی بازیگران مسن ایرانی پرداختیم و پاسخ سوال «پیرترین بازیگر ایران کیست؟» را به شما ارائه دادیم. همچنین در کنار خواندن زندگینامه این بازیگران، عکس پیر ترین بازیگر زن ایرانی و مرد ایرانی را نیز دیدیم. شما فیلم‌های کدامیک از این بازیگران پیر ایرانی را بیشتر می‌پسندید؟ کدامیک از شخصیت‌هایی که آن‌ها خلق کرده‌اند را به یاد دارید؟ نظراتتان را از طریق بخش دیدگاه‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

منبع:پلاژا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا