اقتصاد

پول صندوق توسعه ملی مستقل از دعاوی دستگاه ها است

پول صندوق توسعه ملی مستقل از دعاوی دستگاه ها است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صندوق توسعه ملی، علیرضا میرمحمد صادقی، عضو هیأت عامل و معاون بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی گفت: صندوق توسعه ملی برای عاملیت ارزی در طول این سال‌ها تا فروردین ۱۴۰۲ برای ۳۱۸ طرح ۳۰ میلیارد دلار مسدودی صادر شده و از این تعداد ۲۴۳ طرح به مبلغ ۲.۶ میلیارد دلار طرح‌هایی بودند که کمتر از ۵۰ میلیون دلار تسهیلات دریافت کرده اند و ۴۷ طرح نیز معادل ۴.۶ میلیارد دلار نیز بین ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون دلار دریافت کرده اند و ۴ طرح که ۸.۳ میلیارد دلار است نیز بیش از یک میلیارد دلار اخذ کرده اند.

خواب دیدی تعبیرش رو نمی دونی کلیک کن

عضو هیأت عامل و معاون بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی اضافه کرد: در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی نیز ۲۷ طرح با ۱۶.۶ میلیارد دلار، ۴۶ طرح در بخش نیروگاهی با ۴.۶ میلیارد دلار با ظرفیت افزایش ۷۲۰۰ مگاوات برق در شبکه، ۳۹ طرح آهن و فولاد به مبلغ ۳.۲ میلیارد دلار و ۵ طرح در بخش حمل و نقل، ۷ طرح آب شیرین کن، ۱۹۴ طرح در سایر بخش‌های اقتصادی اعم از صنایع دارویی و کاشی نیز به مبلغ ۴ میلیارد دلار از سوی صندوق توسعه ملی تأمین اعتبار شده است.

اخبار روز فناوری رو اینجا ببین

راه اندازی سیستم پایش طرح‌ها، هم‌راستا با بانک‌های عامل

وی در ادامه از راه اندازی سیستم پایش طرح‌ها هم راستا با بانک‌های عامل توسط صندوق توسعه ملی خبر داد و گفت: در سیستم جدید هر لحظه می‌توان از کم و کیف اجرای طرح‌ها با خبر شد و نظارت دقیق‌تری بر اجرای طرح‌های تحت پوشش مالی صندوق در کلیه استان‌های کشور داشت.

میرمحمد صادقی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ صندوق با بانک‌ها ۴.۸ میلیارد دلار قرارداد عاملیت ارزی منعقد کرده است، افزود: با این وجود تنها برای ۱۵ درصد از این میزان، قرارداد از سوی بانک‌های عامل صادر شده است.

عضو هیأت عامل صندوق توسعه ملی، تصریح کرد: به طور کلی برای ۴۶ طرح ۷ میلیارد دلار سپرده گذاری ارزی قرارداد صورت گرفته که بیش از ۹۹ درصد مربوط به طرح‌های نفتی بوده که موفق به بازگشت ۱.۱ میلیارد دلار منابع این بخش شده ایم.

در بخش ریالی نیز از سال ۱۳۹۱ تاکنون تقریباً حدود ۹۱ هزار میلیارد تومان قرارداد سپرده گذاری توسط صندوق صادر شده که از این میزان به ۱۱۳ هزار متقاضی پرداخت شده و ۱۰۳۵ قرارداد با بانک‌های عامل بسته شده است.

به گفته وی، ۱.۵ میلیارد دلار از منابع صندوق طبق قانون اشتغال روستایی به ریال تبدیل و در اختیار چند بانک و مؤسسه قرار گرفته که حدود ۱۸۶ هزار نفر از این تسهیلات استفاده کرده اند.

میرمحمد صادقی با بیان اینکه غیر از روش‌های عاملیت و سپرده گذاری ارزی و ریالی در سال گذشته روش جدیدی مبنی بر قرارداد مانایی نیز با ۵ بانک به مبلغ ۲۷۰ میلیون دلار منعقد شده است، گفت: تاکنون تنها ۲ طرح به ارزش ۵۷ میلیون دلار موفق به استفاده از این تسهیلات شده اند.

مالکان طرح‌ها بد حسابی می‌کنند

وی رسوب بیش از حد منابع و افزایش زمان اجرای طرح‌ها را از چالش‌های اصلی صندوق در بخش ارائه تسهیلات عنوان کرد و افزود: متوسط اجرای طرح‌ها با منابع صندوق بیش از ۷ سال بوده و برخی طرح‌ها با تأخیر زمانی پرداخت از سوی شبکه بانکی مواجه شده و در بخش بازگشت مطالبات صندوق نیز نظارت بانک‌ها کمرنگ بوده است.

عضو هیأت عامل صندوق توسعه ملی، با اشاره به بازدید از بیش از ۱۰۰ طرح توسط این معاونت در ۲ سال گذشته، افزود: بسیاری از طرح‌ها به بهره برداری رسیده ولی بد حسابی می‌کنند و با توجه به اینکه بانک‌ها طرف حساب صندوق هستند باید در بخش بازپرداخت معوقات بانکی ما را یاری دهند.

صندوق باید بتواند منابع خود را نقد کند

وی اضافه کرد: همچنین مشکلات برخی دستگاه‌ها مانند نیروگاه‌ها و وزارت نیرو به صندوق منتقل می‌شود و پول صندوق پرداخت نمی‌شود در حالی که پول صندوق مستقل از دعاوی دستگاه‌ها است و صندوق باید بتواند منابع خود را نقد کند.

میرمحمد صادقی با تاکید بر اینکه صندوق هم افزا با سیاست‌های کلان اقتصادی دولت عمل می‌کند، گفت: سیاست ما صیانت از منابع صندوق بوده و منابع مالی صندوق هم، باید تأمین مالی مؤثر و هدفمند داشته باشد و هم در پروژه‌ها استفاده شود و راهبرد ما نیز این است که مالکیت به شرط بازپرداخت باشد و قرارداد تسهیلات به گونه‌ای باشد که انتقال مالکیت به صندوق تدریجی باشد تا متقاضی راغب به پرداخت خود اقساط شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا