اخبار روز

پایش بیماری‌های شتر در خوسف/نمونه‌گیری «مرس» از ۱۱۰۰ نفر شتر

پایش بیماری‌های شتر در خوسف/نمونه‌گیری «مرس» از ۱۱۰۰ نفر شتر

خواب دیدی تعبیرش رو نمی دونی کلیک کن

پایش بیماری‌های شتر در خوسف/نمونه‌گیری «مرس» از ۱۱۰۰ نفر شتر

به گزارش خبرنگار مهر، خراسان جنوبی با داشتن هوای گرم و خشک و بیابان‌های وسیع، مکان بسیار خوبی برای پرورش شتر است. بنا به آمارها در حال حاضر دو سوم مساحت ایران مستعد شتر داری بوده و در این میان خراسان جنوبی رتبه دوم پرورش این حیوان مقاوم و پرسود را به خود اختصاص داده است.

اخبار روز فناوری رو اینجا ببین

شهرستان‌های طبس، نهبندان و خوسف به دلیل داشتن آب و هوایی مستعد برای پرورش شتر، به این صنعت روی آورده و خانواده‌های زیادی از این بستر ارتزاق می‌کنند.

پرورش این حیوان و استفاده از گوشت، پوست، پشم و شیر شتر بسیار سودمند و پردرآمد است اما می‌طلبد فعالان در این صنعت بایدهای و نبایدهایی مد نظر داشته باشند و همانند دیگر دامداران با واکسینه کردن، سم‌پاشی و پایش جمعیت شتر به لحاظ بیماری‌هایی مانند مرس، راه را بر ورود خطر سد کنند.

آنفلوآنزای شتر یا سندرم تنفسی خاورمیانه(MERS) خطر جدیدی بوده که در صورت عدم رعایت برخی مراقبت‌ها، عواقب بدی به دنبال دارد.

این ویروس از شترهای آلوده به انسان منتقل می‌شود. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، ویروس MERS-CoV از سال ۱۳۹۱ در ۲۷ کشور خاورمیانه، آفریقا و جنوب آسیا شناسایی و به ۸۵۸ مورد مرگ شناخته شده به دلیل عفونت و عوارض مربوط به آن منجر شده است.

این گزارش می‌گوید: «بیشتر موارد ابتلاء به ابن بیماری سابقه تماس با شتر را داشته‌اند و می‌افزاید افرادی که در معرض خطر بیشتری هستند باید از تماس با شترهای صحرایی، نوشیدن شیر خام شتر، یا خوردن گوشتی نیم پز و خام، اجتناب کنند.»

خوشبختانه در خراسان جنوبی به ویژه شهرستان‌های دارای شتر، اقدامات خوبی در راستای پایش این ویروس انجام شده و تاکنون موردی از این بیماری مشاهده نشده است.

پایش ۱۱۰۰ نفر شتر جهت ردیابی بیماری مرس

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان خوسف در گفت و گو با مهر بیان کرد: با توجه به احتمال خطر سرایت بیماری کرونا ویروس، نمونه‌گیری بیماری مرس از تمامی شترهایی که به استان‌های مجاور حمل می‌شوند، در دستور کار شبکه دامپزشکی شهرستان قرار دارد.

وحید شریفی ادامه داد: سال گذشته از هزار و ۱۰۰ نفر شتر جهت رصد و پایش بیماری مرس نمونه برداری شده است.

وی با بیان اینکه کرونا خانواده بزرگی از ویروس‌ها بوده که سبب بروز طیف وسیعی از عامل بیماری‌هایی نظیر سرماخوردگی، سارس و مرس بوده و دارای قدرت واگیری بالایی هستند، گفت: بیماری مرس که عامل آن نوعی ویروس است، یکی از بیماری‌های قابل انتقال از شتر به انسان بوده و جزو بیماری‌های نوپدید و نوظهور است.

شریفی با بیان اینکه علائم این بیماری در شتر به صورت تنفسی است، اظهار کرد: مراقبت فعال بیماری‌های دامی در شهرستان به صورت مستمر انجام شده و خوشبختانه موردی از بیماری مرس تاکنون در شهرستان مشاهده نشده است.

منبع:مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا