حیوانات

وزن 20 کوادریلیون مورچه زمین از همه پرندگان و پستانداران وحشی بیشتر است.

وزن 20 کوادریلیون مورچه زمین از همه پرندگان و پستانداران وحشی بیشتر است.

خواب دیدی تعبیرش رو نمی دونی کلیک کن

وزن 20 کوادریلیون مورچه زمین از همه پرندگان و پستانداران وحشی بیشتر است.

بیش از 15700 گونه و زیرگونه مورچه نامگذاری شده و بسیاری دیگر هنوز توسط علم نامگذاری نشده اند. دیمیتری دولهیخ/Shutterstock

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که دقیقا چند مورچه روی زمین زندگی می کنند؟ احتمالاً نه، اما مطمئناً این سؤالی است که از خود پرسیده ایم.

اخبار روز فناوری رو اینجا ببین

تحقیق ما پاسخی تقریبی ارائه می دهد. ما به طور محافظه کارانه تخمین می زنیم سیاره ما حدود 20 کوادریلیون مورچه را در خود جای دهد. یعنی 20 هزار میلیون میلیون یا به صورت عددی 20,000,000,000,000 (20 با 15 صفر).

ما تخمین می زنیم که مورچه های جهان مجموعاً حدود 12 میلیون تن (11 میلیون تن متریک) کربن خشک را تشکیل می دهند. این مقدار از مجموع کل پرندگان وحشی و پستانداران وحشی جهان بیشتر است. همچنین برابر با یک پنجم وزن کل انسان است.

زیست شناس برجسته ادوارد او. ویلسون زمانی گفت حشرات و سایر بی مهرگان “چیزهای کوچکی هستند” که دنیا را اداره می کنند” – و او درست می گفت. مورچه ها، به ویژه، بخش حیاتی طبیعت هستند. از جمله نقش‌های دیگر، مورچه‌ها خاک را هوادهی می‌کنند، دانه‌ها را پراکنده می‌کنند، مواد آلی را تجزیه می‌کنند، زیستگاهی برای حیوانات دیگر ایجاد می‌کنند و بخش مهمی از زنجیره غذایی را تشکیل می‌دهند.

تخمین تعداد و جرم مورچه ها، یک خط پایه مهم برای نظارت بر جمعیت مورچه ها در میان تغییرات نگران کننده محیطی فراهم می کند.

بسیاری از گونه‌های مورچه‌ها، مانند مورچه‌های شگفت‌انگیز Meranoplus از مالزی، پراکنده‌کننده‌های مهم بذر هستند.پاول کراسنسکی/شاتراستوک

شمارش مورچه های جهان

بیش از 15700 گونه و زیرگونه مورچه نامگذاری شده و بسیاری دیگر هنوز توسط علم نامگذاری نشده اند. درجه بالای سازمان اجتماعی مورچه ها آنها را قادر ساخته است که تقریباً در تمام اکوسیستم ها و مناطق در سراسر جهان مستعمره شوند.

همه‌گیری حیرت‌انگیز مورچه‌ها بسیاری از طبیعت‌شناسان را بر آن داشته است تا تعداد دقیق آنها را تفکر کنند روی زمین. اما اینها اساساً حدس های تحصیل کرده بودند. برآوردهای سیستماتیک مبتنی بر شواهد وجود ندارد.

تحقیق ما شامل تجزیه و تحلیل 489 مطالعه جمعیت مورچه‌ها بود که توسط دانشمندان مورچه‌های همکار از سراسر جهان انجام شد. این شامل ادبیات غیرانگلیسی، به زبان‌هایی مانند اسپانیایی، فرانسوی، آلمانی، روسی، ماندارین و پرتغالی بود.

این تحقیق تمام قاره ها و زیستگاه های اصلی از جمله جنگل ها، بیابان ها، مراتع و شهرها را در بر گرفت. آنها از روش های استاندارد شده برای جمع آوری و شمارش مورچه ها مانند تله های دام و نمونه های بستر برگ استفاده کردند. همانطور که می توانید تصور کنید، این کار اغلب خسته کننده است.

تله دام یک روش استاندارد برای جمع آوری مورچه هایی است که در سطح زمین می خزند.عکس های آدم برفی/Shutterstock

از همه اینها، تخمین می زنیم که تقریباً 20 کوادریلیون مورچه روی زمین وجود دارد. این رقم، اگرچه محافظه کارانه است، اما بین دو تا 20 برابر بیشتر از برآوردهای قبلی است.

ارقام قبلی با فرض اینکه مورچه ها حدود 1 درصد از جمعیت تخمینی حشرات جهان را تشکیل می دهند، از رویکرد “بالا به پایین” استفاده می کردند. در مقابل، تخمین «پایین به بالا» ما قابل اعتمادتر است، زیرا از داده‌های مورچه‌ها استفاده می‌کند که مستقیماً در میدان مشاهده شده‌اند و مفروضات کمتری ایجاد می‌کند.

گام بعدی ما این بود که بفهمیم همه این مورچه ها چقدر وزن دارند. جرم موجودات زنده معمولاً از نظر ترکیب کربن اندازه‌گیری می‌شود . ما تخمین زدیم که 20 کوادریلیون مورچه با اندازه متوسط ​​مربوط به وزن خشک یا “زیست توده” تقریباً 12 میلیون تن (11 میلیون تن متریک) کربن است.

این مقدار بیش از ترکیب زیست توده پرندگان وحشی و پستانداران – و حدود 20 درصد از کل زیست توده انسان است.

کربن تقریباً نصف وزن خشک را تشکیل می دهد. مورچه اگر وزن سایر عناصر بدن را نیز در نظر بگیریم، مجموع جرم مورچه های جهان همچنان بیشتر خواهد بود.

ما همچنین دریافتیم که مورچه ها به طور نابرابر روی سطح زمین توزیع شده اند. آنها بین زیستگاه ها شش برابر متفاوت هستند و به طور کلی در مناطق استوایی به اوج خود می رسند. این امر بر اهمیت مناطق گرمسیری در حفظ جمعیت مورچه های سالم تاکید می کند.

مورچه ها همچنین در جنگل ها و به طور شگفت انگیزی در مناطق خشک فراوان بودند. اما در زیستگاه های ساخت بشر کمتر رایج می شوند.

یافته‌های ما با چند اخطار همراه است. به عنوان مثال، مکان‌های نمونه‌گیری در مجموعه داده‌های ما به طور نابرابر در سراسر مناطق جغرافیایی توزیع شده‌اند. و اکثریت قریب به اتفاق نمونه ها از لایه زمین جمع آوری شده اند، به این معنی که اطلاعات بسیار کمی در مورد تعداد مورچه ها در درختان یا زیر زمین. این بدان معناست که یافته های ما تا حدودی ناقص است.

مورچه های فلزی زیبای Rhytidoponera حامل نوزادان. در حالی که مورچه ها پرورش دهندگان پرباری هستند، بسیاری از آنها به عنوان شکارچی عمل می کنند که به کنترل جمعیت سایر حشرات کمک می کند.پیتر یلز / شاتر استوک

همه ما به مورچه نیاز داریم

مورچه ها همچنین “خدمات اکوسیستمی” حیاتی را برای انسان ارائه می دهند. به عنوان مثال، یک مطالعه منتشر شده در 17 اوت 2022 در مجله Proceedings of the انجمن سلطنتی B دریافت که مورچه ها می توانند در کمک به کشاورزان در تولید غذا موثرتر از آفت کش ها باشند.

مورچه‌ها همچنین تعاملات تنگاتنگی با موجودات دیگر ایجاد کرده‌اند – و برخی از گونه‌ها بدون آنها نمی‌توانند زنده بمانند.

به عنوان مثال، برخی از پرندگان برای شلوار کردن به مورچه ها متکی هستند بیرون طعمه خود را. و هزاران گونه گیاهی

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مورچه‌ها به‌طور نابرابر در سطح زمین توزیع می‌شوند.پیتر یلز / شاتر استوک

به طور نگران کننده ای، تعداد حشرات جهانی کاهش می یابد به دلیل تهدیداتی مانند تخریب و تکه تکه شدن زیستگاه، استفاده از مواد شیمیایی، گونه های مهاجم و تغییرات آب و هوایی.

اما داده های مربوط به تنوع زیستی حشرات به طرز نگران کننده ای کمیاب است. امیدواریم مطالعه ما مبنایی برای تحقیقات بیشتر برای پر کردن این شکاف ارائه دهد.

نظارت بر جمعیت مورچه ها به نفع بشریت است. شمارش مورچه ها کار دشواری نیست، و شهروندان دانشمندان از سراسر جهان می توانند به بررسی نحوه عملکرد این حیوانات مهم در زمان تغییرات بزرگ محیطی کمک کنند.

این مقاله از مکالمهبازنشر شده است > تحت مجوز Creative Commons. می‌توانید مقاله اصلی در اینجا.

مارک وانگ یک همکار فارست در دانشگاه استرالیای غربی. او از بنیاد تحقیقات فارست بودجه دریافت می کند. این مقاله توسط Benoit Guénard، فرانسوا براسارد، پاتریک شولتایس، Runxi Wang و Sabine Nooten.

توجه این مطلب توسط ربات نشر شذه
چنانچه در این مطلب کلمه ای استفاده شده هست که باعث آزرده خاطر شما شده است لطفا در نظرات به ما خبر بدهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا