اقتصاد

واردات کالاهای مصرفی کاهش یافت/ افزایش ۱۷.۷ درصدی صادرات

واردات کالاهای مصرفی کاهش یافت/ افزایش ۱۷.۷ درصدی صادرات

به گزارش خبرگزاری مهر، سید رضا فاطمی امین امروز در آئین آغاز دهمین دوره انتخابات اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران اظهار کرد: بزرگترین ثروت یک کشور سازمان‌های آن هستند زیرا تشکل‌ها و سازمان‌ها فعالیت‌های اصلی را انجام می‌دهند. حاکمیت می‌تواند اهداف مشترک را ترسیم و زیرساخت را فراهم و با ایجاد تسهیلگری و انجام نظارت به ایجاد سازمان‌های قوی کمک کند.

خواب دیدی تعبیرش رو نمی دونی کلیک کن

وزیر صمت افزود: در دولت سیزدهم همدلی و تعامل با اتاق‌های بازرگانی برقرار شد و امیدواریم این همراهی دولت و بخش خصوصی تداوم داشته باشد زیرا برای انتخابات، اقدامات گسترده‌ای انجام شد که امیدواریم سرآغاز یک تحول جدید باشد تا اتاق‌ها با یکدیگر و در همکاری با حاکمیت به اعتلای اقتصاد کشور کمک کنیم.

اخبار روز فناوری رو اینجا ببین

فاطمی امین ادامه داد: آمار کلان گویای اقدامات خوب و حرکت به سمت رشد است که بر اساس اعلام مرکز آمار، شاهد رشد ۵ درصدی صنعت در ۹ ماهه امسال بودیم و رشد بخش معدن هم پس از چند سال، مثبت شده است. همچنین صادرات در سال جاری ۱۷.۷ درصد رشد ارزشی را تجربه کرده است. در بخش واردات ۱۶.۹ درصد رشد داشتیم که بخش عمده آن مربوط به کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای می‌شود.

وی افزود: واردات کالاهای واسطه‌ای ۱۶ درصد رشد، واردات کالاهای سرمایه‌ای ۵۱ درصد رشد و واردات کالاهای مصرفی ۸ درصد کاهش داشته است، بر این اساس واردات ما در خدمت تولید بوده است.

تمرکز صادرات باید بر کالاهای پیچیده باشد

فاطمی‌امین اظهار کرد: در ۱۰ ماهه سال گذشته ۵ میلیارد دلار واردات ماشین آلات داشتیم اما در ۱۰ ماهه امسال واردات ماشین آلات ۸ میلیارد دلار بود؛ این موضوع نویدبخش این است که فعالان اقتصادی با وجود مشکلات موجود، حرکت بسیار خوبی را آغاز کرده‌اند و ما نیز به عنوان دولت وظیفه حمایت از آنها را بر عهده داریم.

وزیر صمت گفت: ما باید هوشمندانه حرکت کنیم و تمرکز صادرات ما باید روی کالاهای پیچیده و کالاهایی که کمتر کشورهایی آن را صادر می‌کنند، باشد. باید به سمت صادرات محصولات دانش بنیان حرکت کنیم تا از این طریق علاوه بر کسب درآمد اقتصادی بتوانیم استقلال اقتصادی نیز داشته باشد.

وی اظهار کرد: ما باید بازارهای خودمان را بشناسیم و لذا در تجارت با کشورهای مختلف تعامل داشته باشیم، ما از بازار کشورهای آفریقایی به صورت جدی غفلت کرده‌ایم، اما سال گذشته صادرات ما به آفریقا نسبت به سال قبل از آن ۱۰۰ درصد رشد داشت و امسال نیز ۱۵ درصد رشد داشته است. بر همین اساس هفته گذشته دو میلیارد دلار تفاهم نامه و قرارداد بین ایران و کشورهای غرب آفریقا امضا شد و این در حالی است که کل صادرات ما به آفریقا یک میلیارد و دویست میلیون دلار است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا