سلامت

هر آنچه باید در مورد راه رفتن در خواب بدانید

آیا شما یک خوابگرد معمولی هستید یا فرزندی دارید که در خواب راه می رود؟ ما از دکتر کریس ایدزیکوفسکی، مدیر مرکز خواب ادینبورگ نظر تخصصی خود را در مورد این اختلال خواب جویا شدیم.

آیا تا به حال فکر کرده اید که چه چیزی باعث راه رفتن در خواب می شود؟

خواب دیدی تعبیرش رو نمی دونی کلیک کن

راه رفتن در خواب چیست؟

درست همانطور که از نام آن پیداست راه رفتن در خواب یعنی راه رفتن یا بلند شدن و حرکت در هنگام خواب. دکتر کریس می گوید: «راه رفتن در خواب یک اصطلاح کلی است که شامل انجام کارهایی مانند راه رفتن و خوردن در خواب می شود. خوابگردها از کاری که انجام می دهند آگاه نیستند.

اخبار روز فناوری رو اینجا ببین

افراد هنگام راه رفتن در خواب چگونه به نظر می رسند؟

مثل فیلم‌هایی نیست که آدم‌هایی که در خواب راه می‌روند شبیه زامبی‌ها هستند، با دست‌های دراز! افرادی که در خواب راه می روند ممکن است رنگ پریده، با چشم های شیشه ای به نظر برسند و ممکن است گیج و دست و پا چلفتی به نظر برسند.

چه چیزی باعث راه رفتن در خواب می شود؟

ما واقعاً نمی دانیم چه چیزی باعث آن می شود. دکتر کریس می گوید: یک نظریه این است که در کودکان مغز هنوز یاد نگرفته است که بهتر است در حالت خواب راه نروند.

سایر علل احتمالی عبارتند از:

  • فشار
  • ناراحت بودن
  • کم خوابی
  • الکل
  • قرص های خواب آور

گاهی اوقات سایر اختلالات خواب مانند آپنه خواب نیز می توانند در این امر نقش داشته باشند. بعلاوه، باردار بودن یا پریود شدن شما نیز می تواند باعث آن شود.:

چه کسانی مستعد راه رفتن در خواب هستند؟

«عمدتاً بچه های جوان هستند که در خواب راه می روند. شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد انواع خاصی از افراد بیشتر مستعد راه رفتن در خواب هستند، بنابراین می‌تواند در خانواده اجرا شود.

دکتر کریس می گوید: سن اولیه برای خوابگردها بین 4 تا 10 سالگی است، اما برخی از افراد از نوجوانی شروع می کنند و تا بزرگسالی ادامه می دهند.

اگر یک خوابگرد را از خواب بیدار کنید، آیا آنها می میرند؟

خیلی بعید است که اگر کسی را در خواب راه رفتن بیدار کنید، به او آسیب برسانید.

اما بهتر است به آنها بگویید که به رختخواب برگردند. افرادی که در خواب راه می روند در خواب عمیق هستند،بنابراین بیدار کردن آنها باعث ایجاد یک وضعیت موقتی به نام “مستی خواب” می شود که در آن افراد سرگردان هستند. در کودکان ممکن است باعث ناراحتی شود.

بنابراین آنها را به رختخواب هدایت کنید و اگر بیدار شدند به آنها اطمینان دهید که همه چیز خوب است.

اگر در خواب راه بروید، آیا در خواب هم صحبت می کنید؟

دکتر کریس می گوید: “شما ممکن است، اما نه لزوما.” راه رفتن در خواب اغلب در خواب عمیق اتفاق می افتد، در حالی که خواب گویی در خواب سبک رخ می دهد.

حرف زدن در خواب خیلی منسجم نیست. ممکن است آن شخص زمزمه کند یا کلمات یا عبارات تصادفی را بگوید، و بعید است که رازی را فاش کند – بنابراین اگر مرد شما نام زن دیگری را در خواب به زبان می آورد، به این معنی نیست که او با او رابطه نامشروع دارد!

مانند راه رفتن در خواب، مردم به ندرت به یاد می آورند که در خواب صحبت می کردند.

راه رفتن در خواب چه خطراتی دارد؟

دکتر کریس می‌گوید: «افرادی که در خواب راه می‌روند ممکن است بدون اینکه متوجه شوند خود یا دیگران را در معرض خطر قرار دهند».

مشخص کردن یک چیز خاص که در مورد آن خطرناک است دشوار است، اما باید توجه داشته باشید که پله‌ها، اجسام تیز یا باز کردن درب ورودی و راه رفتن به داخل جاده برای یک خواب‌گرد خطراتی دارند.

کوبیدن به اشیا یا نوشیدن چیزی مضر نیز خطراتی دارد زیرا فرد نمی تواند ببیند کجا می رود یا چه می کند.

کسی که در خواب راه می رود ممکن است بدون اینکه متوجه شود دیگران را در معرض خطر قرار دهد، مثلاً گاز را روشن کرده یا به طور تصادفی آتش سوزی ایجاد می کند.

آیا مردم می دانند که در خواب راه می روند؟

نه، آنها هنوز در خواب هستند و نمی دانند که از رختخواب بیرون آمده اند. همچنین بعید است که به طور قطع بدانند که شب قبل خوابگردی کرده اند، اگرچه ممکن است حدس بزنند.

آیا خوابگردها به خواب بیشتری نیاز دارند؟

دکتر کریس می‌گوید: اگر آنها یک شب بسیار آشفته داشته باشند، ممکن است بیشتر از حد معمول احساس خستگی کنند، اما بعید است که به خواب بیشتری نیاز داشته باشند.

چگونه متوجه می شوید که راه رفتن در خواب جدی است؟

در بیشتر موارد جدی نیست و به کمک یک متخصص نیاز ندارد. با این حال، اگر فرد به طور مکرر این کار را انجام می دهد، خشونت می کند یا به خود یا دیگران آسیب می رساند، بهتر است با پزشک عمومی خود یا یک متخصص خواب صحبت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا