اخبار روز

نگهداری بیش از ۳ میلیون برگ سند در مخزن گیلان

نگهداری بیش از ۳ میلیون برگ سند در مخزن گیلان

خواب دیدی تعبیرش رو نمی دونی کلیک کن

نگهداری بیش از ۳ میلیون برگ سند در مخزن گیلان

به گزارش خبرنگار مهر، حسین بهمنش پیش از ظهر شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه و خبرنگاران، اظهار کرد: دهه گرامیداشت اسناد و میراث مکتوب به صورت ملی در گیلان برگزار می‌شود.

اخبار روز فناوری رو اینجا ببین

وی با اشاره به وظایف و اختیارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی، افزود: این سازمان یکی از قدیمی ترین سازمان‌ها به شمار می‌رود که حاصل ادغام دو دستگاه سازمان اسناد ملی و کتابخانه ملی پدید آمد.

سرپرست مدیریت اسناد و کتابخانه ملی استان گیلان با بیان اینکه سازمان اسناد و کتابخانه ملی مسئولیت حفظ، بررسی، پردازش و اشاعه اوراق دولتی را دارد، گفت: هر سند دولتی که ۴۰ سال از عمرشان بگذرد باید در اختیار سازمان اسناد قرار گیرد.

سازمان اسناد و کتابخانه ملی فقط ۱۲ شعبه در کشور دارد

بهمنش ادامه داد: شناسایی و فراهم سازی، پردازش، سند پژوهشی و اطلاع رسانی رسانی و دسترسی پذیری از فرایندهای مهم سازمان اسناد و کتابخانه ملی است.

وی با بیان اینکه سازمان اسناد و کتابخانه ملی فقط ۱۲ شعبه در کشور دارد، افزود: شعبه استانی مدیریت اسناد و کتابخانه ملی در گیلان از سال ۹۱ شروع به کار کرده است.

سرپرست مدیریت اسناد و کتابخانه ملی استان گیلان از نگه داری بیش از ۳ میلیون برگ سند در مخزن این استان خبر داد و اضافه کرد: این برگ سندها بعد از فرایندهای ارزش گذاری، پردازش و پژوهش و ارائه نگهداری می‌شود.

بهمنش با اشاره به شرایط آب و هوایی و اقلیمی گیلان، بیان کرد: به دلیل شرایط رطوبتی اقلیم گیلان بسیاری از اسناد در معرض تخریب قرار دارد.

وی با بیان اینکه شمال کشور تراکم شعبات اسناد و کتابخانه ملی است، افزود: استان‌های همجوار گیلان از جمله مازندران، اردبیل و قزوین دارای شعبه اسناد و کتابخانه ملی است.

سرپرست مدیریت اسناد و کتابخانه ملی استان گیلان با بیان اینکه نگهداری اسناد در این استان بسیار سخت و دشوار است، گفت: رطوبت گیلان اسناد و میراث ملموس استان را تحت تأثیر قرار داده است.

گیلان یکی از پرسند ترین استان‌های کشور است

بهمنش با بیان اینکه گیلان یکی از پرسندترین استان‌های کشور است، اضافه کرد: وجود مبادی ارتباطی و تجاری و همچنین جایگاه سیاسی گیلان سبب شده تا این استان دارای اسناد زیادی باشد.

وی ادامه داد: تحولات سیاسی، جنگ‌ها، سو تدبیرها و عدم مسئولیت پذیری در ادوار مختلف سلب شده تا بسیاری از اسناد از بین برود.

سرپرست مدیریت اسناد و کتابخانه ملی استان گیلان با بیان اینکه بخش زیادی از اسناد تاریخی استان دستخوش تغییر شده است، تصریح کرد: برای نگهداری اسناد و میراث ملموس گیلان باقیمانده باید تلاش بیشتری صورت گیرد.

بهمنش با تصریح بر اینکه سندهای تاریخی برای تصمیم گیری و آینده گیلان بسیار اهمیت دارد، گفت: مردم اسناد تاریخی خود را برای نگهداری به سازمان اسناد و کتابخانه ملی تحویل دهند که به نام خود افراد و خانواده ثبت می‌شود.

برگزاری مهرواره استانی اسناد و کتابخانه ملی در گیلان

وی از برگزاری مهرواره استانی اسناد و کتابخانه ملی در گیلان خبر داد و افزود: در این مهرواره مردم در حوزه‌های مختلف اسناد تاریخی و با ارزش خود را در یک ساز و کار مناسب در اختیار سازمان ملی و کتابخانه ملی قرار دهند.

سرپرست مدیریت اسناد و کتابخانه ملی استان گیلان ادامه داد: مهرواره استانی در ۱۹ اردیبهشت همزمان با روز اسناد و کتابخانه ملی در گیلان رونمایی می‌شود.

بهمنش با اشاره به مشکلات اعتباری و امکانی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی در گیلان، اضافه کرد: سازمان‌ها و مجموعه‌های فرهنگی در کنار عدم درآمد سازی، از میزان اعتبار دولای هم کمترین سهم را دارند و از این حیث به فرهنگ ضربه وارد می‌شود.

وی با انتقاد از برندسازی نادرست در خصوص هویت واقعی فرهنگ و تاریخ گیلان، افزود: فرهنگ اصیل و تاریخ متمدن گیلان تحت تأثیر برندسازی گردشگری و خوراک قرار گرفته است.

سرپرست مدیریت اسناد و کتابخانه ملی استان گیلان با اشاره به فرهنگ غنی این استان در بخش‌های مختلف، اضافه کرد: متعالی بودن فرهنگ و تاریخ گیلان تحت تأثیر برند خوراک و گردشگری قرار گرفته است.

بهمنش از برگزاری ۱۲ رویداد از «سرگذشت تا سرنوشت» در گیلان خبر داد و بیان کرد: این رویدادها با تمرکز بررسی فرهنگ و تاریخ گیلان با حضور اساتید مجرب در سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان برگزار می‌شود.

وی از برپایی نمایشگاه کتاب ویژه گرامیداشت روز اسناد و کتابخانه ملی در گیلان خبر داد و افزود: این نمایشگاه با ارائه ۳۰۰ عنوان کتاب برای علاقمندان با تخفیف ویژه از ۱۱ الی ۱۹ اردیبهشت ماه در نگارخانه سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان دایر است.

منبع:مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا