اقتصاد

ناترازی بودجه کاهش یافت

ناترازی بودجه کاهش یافت

به گزارش خبرنگار مهر، سید احسان خاندوزی امروز در نشست خبری در مورد وضعیت اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۱ اظهار کرد: حتماً انصاف ایجاب می‌کند که نقاط ضعف و قوت را با هم ببینیم و من به عنوان سخنگوی دولت فهرست هر دو موارد را همراه با تدابیر دولت برای علاج آنها خواهم گفت.

خواب دیدی تعبیرش رو نمی دونی کلیک کن

سخنگوی اقتصادی دولت افزود: امسال بخش واقعی اقتصاد ایران شاهد اتفاقات مبارک و شروع‌های بسیار امیدبخشی نسبت به گذشته بود. در رشد اقتصادی سال ۱۴۰۱ مسیر رشد سال قبل را دنبال کردیم.

اخبار روز فناوری رو اینجا ببین

وی ادامه داد: اگر مبنای آمار ۹ ماهه مرکز آمار را پایه قرار دهیم در ۹ ماهه امسال نرخ رشد ۳.۳ درصدی در اقتصاد ایران رخ داد که بدون محاسبه نفت ۲.۹ درصد است.

خاندوزی افزود: بر مبنای آمار ۶ ماهه بانک مرکزی نیز رسماً نرخ رشد اقتصادی ما ۲.۷ درصد بود. در صنایع ۳.۸ درصد، کشاورزی ۶.۱ درصدی و در بخش مستقل صنعت ۵.۸ درصد رشد را داشتیم.

وی افزود: در حوزه سرمایه گذاری ها که جز روندهای منفی از سال ۹۷ به بعد بود شاهد رشد سرمایه گذاری را ۳.۹ درصد رشد را در ۶ ماهه داشتیم، این عدد سال قبل منفی ۶.۴ درصد بود.

وزیر اقتصاد گفت: رشد سرمایه گذاری خارجی نسبت به دوره آخر دولت قبل صد در صد رشد داشت. نرخ بیکار در پاییز امسال به ۸.۲ درصد کاهش یافت‌.

خاندوزی افزود: در ۱۱ ماهه امسال صادرات غیرنفتی با ۱۳ درصد رشد نسبت به پارسال به ۴۸.۸ میلیارد دلار رسید.

وزیر اقتصاد به تأمین آب اشاره کرد و گفت: در سال جاری ۴ ابر پروژه آبی و یک پروژه زیست محیطی به سرانجام رسید. انتقال آب غدیر که ۶۰ درصد آب خوزستان را تحت پوشش قرار می‌دهد اجرایی شد. انتقال آب همدان، انتقال آب سنندج، انتقال آب شیرین کن خرمشهر و انتقال آب به دریاچه ارومیه از دیگر طرح‌ها بود.

وی افزود: ۵ پروژه ریلی هم با حدود ۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارج بودجه‌ای راه افتاد که ظرفیت ترانزیتی کشور را از ۱۰ میبیون تن به ۳۰ میلیون تن افزایش می‌دهد.

وزیر اقتصاد گفت: ۱۶ طرح پالایشگاهی و پتروپالایشی با ۳۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارج از بودجه عملیاتی شد.

وی افزود: در سال جاری سیاست کنترل تورم را همراه با سایر سیاست‌های تحولی اقتصاد پیش بردیم.

سخنگوی اقتصادی دولت اضافه کرد: موفق به کنترل مقداری ترازنامه بانک‌ها به صورت جدی در دستور کار قرار گرفت و بخشی از خلق پول مازاد بانک‌ها کاهش یافت و رشد نقدینگی کاهش یافت.

خاندوزی ادامه داد: تا ۲۰ بهمن امسال نرخ رشد نقدینگی حدود ۳۲ درصد شده است در حالی که در مدت مشابه پارسال این رقم ۳۹ درصد بوده است.

وی گفت: حساب تنخواه بانک مرکزی به صفر رسید. همچنین با رشد ۶۰ درصدی درآمدهای بودجه‌ای و ۵۵ درصدی هزینه‌ها، ناترازی بودجه را کاهش دادیم.

خاندوزی در ادامه با بیان اینکه جهان در سال ۲۰۲۲ تأمین مواد غذایی و قیمت‌ها وضعیت بی سابقه‌ای را داشت، گفت: در ایران تا مایان شهریور ماه موفق شدیم هم نرخ ار ز و سایر قیمت‌ها را کنترل کنیم. نرخ ارز در شهریور ماه در بازار آزاد ۲۹ هزار تومان بود اما با ناآرامی‌های پاییز که بعد به تورم انتظاری زمستان سرریز کرد شاهد افزایش قیمت بودیم.

وی افزود: همچنین بسیاری از نقاط ضعف اقتصاد ایران بر اثر تحریک‌ها خودنمایی کرد. به عنوان نمونه در حوزه افزایش نرخ ارز و خودرو و … مصادیق نقاط ضعف قسمت اسمی اقتصاد ایران است.

ضعف حکمرانی ریال بانک مرکزی، وابستگی به دلار و سایر ارزهای خارجی مشکلات چندین ساله اقتصاد ما بود که سعی کردیم این مسائل را حل کنیم؛ مثلاً بانک مرکزی سعی کرد با مرکز مبادله ارز و طلا بازار ارز را کنترل کند.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: مشکل کم عرضه کردن خودرو و مسکن از سال‌ها قبل در اقتصاد ایران بود که علاج نشده بود که امیدواریم با مالیات سوداگری این مساله حل شود.

وی اضافه کرد: چندین سال بود به تیراژ بالای یک میلیون دستگاه نرسیده بودیم که امسال محقق شد و سال بعد بیشتر هم تولید می‌شود. ممنوعیت واردات خودرو هم در این راستا لغو شد که بازار کنترل شود.

تکمیل می شود…

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا