اخبار روز

می‌توانیم به راحتی اقدامات آفندی علیه اهداف دوردست را اجرایی کنیم

می‌توانیم به راحتی اقدامات آفندی علیه اهداف دوردست را اجرایی کنیم

خواب دیدی تعبیرش رو نمی دونی کلیک کن

می‌توانیم به راحتی اقدامات آفندی علیه اهداف دوردست را اجرایی کنیم

به گزارش خبرگزاری مهر، دریادار «سید محمود موسوی» معاون عملیات ارتش جمهوری اسلامی ایران شامگاه پنجشنبه (۳۱ فروردین‌ماه) در گفتگوی ویژه خبری که با محوریت الحاق پهپادهای جدید به ارتش که از شبکه خبر سیما پخش شد، گفت: بهره‌برداری از سامانه‌ها و تجهیزات بدون سرنشین در ارتش‌های دنیا و نبردهای اخیر رشد صعودی داشته که علت آن کنترل دو عامل اثرگذار در نبردها یعنی هزینه و تلفات نیروی انسانی است. از طرفی سامانه‌های بدون سرنشین در مقایسه با تجهیزات با سرنشین هم هزینه‌های کمتری دارند و هم نیاز به عامل انسانی ندارند، در نتیجه تلفات هم کاهش پیدا کرده و کنترل می‌شود.

اخبار روز فناوری رو اینجا ببین

وی با اشاره به ضرورت حرکت این نهاد به سوی ارتقای توان پهپادی تأکید کرد: ارتش جمهوری اسلامی ایران همزمان با سایر کشورهای پیشرفته به دنبال تقویت توان و قابلیت‌های این حوزه در نیروهای چهارگانه است. الحاقی که امروز در ارتش جمهوری اسلامی ایران انجام شد بخشی از مطالبات و قراردادهای نیروهای چهارگانه ارتش است که در یک اقدام مشترک با وزارت دفاع تهیه شده و به پیکره سازمان رزم ارتش ملحق شدند.

توانایی اقدامات آفندی علیه اهداف دوردست

معاون عملیات ارتش ادامه داد: این تجهیزات قادر هستند در حوزه پایش شناسایی و مراقبت از مرزهای زمینی، هوایی و دریایی هم به صورت مستقل و تخصصی توسط هر نیرو و هم در عملیات‌های مشترک مورد استفاده و بهره‌برداری قرار گیرند. در عملیات رزمی و آفندی بخشی از طرح‌های عملیاتی ارتش مبتنی بر توان پهپادی است.

دریادار موسوی عنوان کرد: امروز با ظرفیت‌های ایجاد شده در حوزه قدرت و توان پهپادی در نیروهای چهارگانه این امکان به وجود آمده تا بتوانیم اقدامات آفندی علیه اهداف دوردست را به راحتی برنامه‌ریزی و اجرا کنیم.

وی با بیان اینکه پهپادهای موجود در سازمان رزم ارتش به‌گونه‌ای سازماندهی و طراحی شده‌اند که بتوانند به صورت مشترک توسط نیروهای ارتش به کار گرفته شوند، تصریح کرد: ما می‌توانیم پرنده را از ساحل پرتاب کرده و در نقطه‌ای داخل دریا هدایت و کنترل آن را توسط شناور بر عهده بگیریم و ادامه مأموریت را داشته باشیم. البته حالت عکس آن نیز وجود دارد که می‌توانیم پهپاد را از دریا پرتاب کرده و در نقطه‌ای در ساحل هدایت و کنترل آن را برعهده گرفته تا بتوانیم عملیات‌های خود را اجرایی کنیم.

معاون عملیات ارتش یادآور شد: تشابه و نزدیکی این پرنده‌ها به این واسطه است که از نظر کاربری و آموزشی کار را برای ما آسان‌تر خواهد کرد و نیروها می‌توانند در شرایط لزوم برای هم‌افزایی در برابر دشمن به سایر نیروهای ارتش کمک کنند.

نقش مؤثر شرکت‌های دانش‌بنیان و نخبگان در دستاوردهای پهپادی

دریادار موسوی با بیان اینکه همه پهپادها و سامانه‌های موشکی ما بومی هستند، تاکید کرد: امروز پهپادهای راهبردی در اختیار ارتش قرار گرفته است که همگی بومی هستند و می‌توانند علیه اهداف راهبردی و دوردست دشمن همانند یک سامانه موشکی عمل کرده و آن را منهدم کنند. یک پرنده بدون سرنشین هم به صورت فردی و هم به صورت شبکه‌ای و گروهی می‌تواند در ترکیب با سامانه‌های موشکی از مناطق و نقطه‌های مختلف علیه اهداف مورد نظر استفاده شود.

وی افزود: دستاوردهای امروز در حوزه پهپادی با استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان و جوانان نخبه کشورمان در یک هماهنگی و تعامل بین ارتش و این مراکز تحقیقاتی حاصل شده است.

معاون عملیات ارتش با اشاره به نحوه همکاری این نهاد با شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه پهپادی، عنوان کرد: نحوه کار اینگونه است ما به عنوان ارتش مطالبه و نیاز عملیاتی را برای مراکز تحقیقاتی و دانش‌بنیان تعریف کرده و در جلسات تخصصی آن را مطرح کرده و در یک کار مشترک بحث طراحی و ساخت در دستورکار قرار می‌گیرد. البته آزمایش‌های این تجهیزات نیز با همکاری ارتش انجام و نتایج پس از ارزیابی به طراحان آن‌ها منتقل می‌شود که این کار به ما کمک می‌کند تا به یک محصول نهایی برگرفته از نیاز عملیاتی خود برسیم.

دریادار موسوی با تاکید بر اینکه بخشی از قابلیت‌های پهپادی ما در پایگاه‌های پنهان در مناطق به صورت شبانه‌روزی آماده اجرای عملیات هستند، اظهار کرد: استفاده از نیروی انسانی ماهر در حوزه پهپادی بسیار اهمیت دارد و دانشکده پهپاد دانشگاه هوایی شهید ستاری نیروی هوایی ارتش وظیفه آموزش نیروهای حوزه پهپادی در حوزه خلبانی و فنی را برعهده دارد. این نیروها پس از طی دوره‌های تئوریک وارد دوره‌های میدانی می‌شوند تا بتوانند به صورت عملیاتی کار با پهپاد را بیاموزند.

وی با بیان اینکه همه تلاش و همت نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران از جمله ارتش برقراری امنیت پایدار و تنوع در قدرت بازدارندگی است، خاطرنشان کرد: تا پیش از ورود پهپاد به سازمان رزم ما دشمنان صرفاً بر روی سامانه‌های موشکی ما حساب باز می‌کردند، اما امروز سامانه‌های پهپادی با بُردهای متفاوت در عرصه‌های مختلف باعث شده تا دست بلندی برای نظام فراهم شود که قادر هستند همراه با سامانه‌های موشکی علیه دشمنان به کار گرفته شود.

منبع:مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا