معرفی فیلم The Grapes of Wrath 1940 (خوشه های خشم) ؛ شاهکار سینمای کلاسیک

معرفی فیلم The Grapes of Wrath 1940 (خوشه های خشم) ؛ شاهکار سینمای کلاسیک

معرفی فیلم The Grapes of Wrath 1940 (خوشه های خشم) ؛ شاهکار سینمای کلاسیک

فیلم خوشه های خشم از جان فورد، به عنوان یکی از بهترین آثار این کارگردان و سینمای آمریکا شناخته می‌شود. در این نوشته به معرفی فیلم The Grapes of Wrath 1940 خواهیم پرداخت.

جان فورد (John Ford) به عنوان یکی از بزرگترین و تاثیرگذارترین کارگردان های سینما شناخته می‌شود. فورد در طول دوران کاریش ۴ بار برنده اسکار بهترین کارگردانی شد و از این حیث رکورد دار است و یکی از ۴ اسکاری که او دریافت کرد، برای فیلم خوشه های خشم بود.

خوشه های خشم، رمانی است ماندگار که به قلم جان اشتاین بک (John Steinbeck) نوشته شده. در سال 1939، اشتاین بک برای نوشتن این رمان جایزه پولیتز را از آن خود کرد و مجله تایم نیز این رمان را به عنوان یکی از بهترین رمان های انگلیسی زبان برگزید.

اقتباس فورد از این رمان شاهکار نیز بسیار خوب از آب درآمد و در سال 1989 این فیلم یکی از اولین آثاری بود که توسط کتابخانه کنگره برای نگهداری در فهرست ملی فیلم ایالات متحده به دلیل داشتن اهمیت فرهنگی، تاریخی و زیبایی شناختی‌اش انتخاب شد. برای بررسی فیلم خوشه های خشم با پلازا همراه باشید.

فهرست مطالب

داستان فیلم The Grapes of Wrath 1940

فیلم خوشه های خشم

مدت زمان فیلم The Grapes of Wrath 1940 حدود 129 دقیقه است. در خلاصه فیلم خوشه های خشم ۱۹۴۰ آمده است که: خانواده جود که در رمان نمادین جان اشتاین بک به دنیا معرفی شدند، به دنبال زندگی بهتری در کالیفرنیا هستند. پس از اینکه مزرعه خشک شده‌ی آن‌ها توسط بانک تصرف می‌شود، این خانواده به رهبری پسرشان تام، همه وسایلشان را بار یک کامیون زده و به سمت غرب حرکت می‌کنند.

در جاده ای که گرفتاری‌ها و سختی هایش بی‌شمار است، خانواده جود با ده‌ها خانواده دیگر ملاقات می‌کنند که در سفری مشابه آن‌ها هستند و رویاهایشان نیز مشترک است. با این حال، زمانی که خانواده جود به کالیفرنیا می‌رسند، خیلی زود متوجه می‌شوند که سرزمین موعود و رویایی آن‌ها چیزی نیست که در ذهنشان متصور شده‌ بودند…

همچنین بخوانید :

بازیگران فیلم The Grapes of Wrath 1940

در ادامه نگاهی به بیوگرافی هنرپیشه های فیلم خوشه های خشم خواهیم داشت.

هنری فوندا در نقش تام

فیلم The Grapes of Wrath 1940

هنری فوندا (Henry Fonda) متولد 16 می 1905، در گذشته 12 آگوست 1982، هنرپیشه آمریکایی و یکی از بهترین بازیگران سینمای کلاسیک هالیوود بود. او کارش را با بازی در تئاتر آغاز کرد و سپس در سال 1935 در اولین فیلم هالیوودی‌اش نقش‌آفرینی کرد. فوندا در طول دوران بازیگری‌اش ۴ بار کاندید جایزه اسکار شد که اولین بار آن برای فیلم The Grapes of Wrath 1940 بود که نتوانست برنده آن شود اما او دو بار در سال های 1980 (جایزه افتخاری) و سال 1981( بهترین بازیگر نقش اول مرد) توانست برنده این جایزه شود.

تعداد نقش‌آفرینی‌های ماندگار هنری فوندا بسیار زیاد است اما شاید بتوان گفت که بازی‌اش در نقش تصمیم گیرنده شماره ۸ در فیلم 12 Angry Man و بازی در نقش فرنک در فیلم Once Upon a Time in the West، معروف ترین نقش آفرینی های فوندا هستند. در سال 1999 موسسه فیلم آمریکا هنری فوندا را به عنوان 6 امین بازیگر مرد برتر تاریخ سینما برگزید.

همچنین بخوانید :

جین دارول در نقش مادر

بازیگران فیلم The Grapes of Wrath 1940

جین دارول (Jane Darwell) متولد 15 اکتبر 1879 و در گذشته 13 آگوست 1967، هنرپیشه آمریکایی بود. دارول در طول دوران بازیگری‌اش در بیش از 170 فیلم نقش آفرینی کرد و توانست نام خودش را در پیاده‌رو مشاهیر هالیوود ثبت کند. او برای نقش آفرینی‌اش در فیلم خوشه های خشم توانست برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن شود. از دیگر آثار او می‌توان به A Doll’s House ، Mary Poppins، Gone With the Wind و Huckleberry Finn اشاره کرد.

همچنین بخوانید :

جان کارداین در نقش جیم کسی

هنرپیشه های فیلم خوشه های خشم

جان کارداین (John Carradine) متولد 5 فوریه 1906 و در گذشته 27 نوامبر 1988، هنرپیشه آمریکایی بود.کارداین آوازه‌ بلندی در سینمای ترسناک، وسترن و تئاترهای اقتباس شده از آثار شکسپیر داشت اما عموما بازی او در نقش کنت دراکولا در فیلم های House of Frankenstein، House of Dracula، Billy the Kid Versus Dracula، Nocturna: Granddaughter of Dracula به عنوان معروف ترین نقش‌آفرینی‌اش به شمار می‌آیند.

همچنین بخوانید :

چارلی گریپوین در نقش ویلیام جیمز

داستان فیلم The Grapes of Wrath 1940

چارلی گریپوین (Charley Grapewin) متولد 20 دسامبر 1869 و درگذشته 2 فوریه 1956، هنرپیشه سیرک، نویسنده و بازیگر امریکایی بود. گریپوین هم در دوران سینمای صامت و سینمای با صدا فعال بود و در بیش از ۱۰۰ فیلم سینمایی حضور داشت. بازی در نقش پدربزرگ در فیلم The Grapes of Wrath 1940 و بازی در نقش عمو هنری در The Wizard of Oz، از معروف ترین نقش‌آفرینی‌های او به شمار می‌آیند.

همچنین بخوانید :

نقد فیلم خوشه های خشم ۱۹۴۰

فیلم The Grapes of Wrath 1940 از وبسایت Rotten Tomatoes نمره 100 و از وبسایت Metacritic نمره 96 را دریافت کرده. همچنین این فیلم در وبسایت IMDB موفق به دریافت نمره 8.1 از کاربران شده است. در ادامه نمرات فیلم The Grapes of Wrath 1940 و تعدادی از نقدهای این فیلم را می‌خوانیم.

The New York Times/ فرنک اس.نیوگنت: 100

در کتابخانه وسیعی که ادبیات سلولوئیدی سینما در آن نگهداری می‌شود، یک قفسه کوچک و بدون شلوغی وجود دارد که به شاهکارهای سینما و به آن دسته از فیلم‌هایی که به لحاظ شأن مضمون و عالی بودن رفتار هنری ماندگار به نظر می‌رسند و قرار است به خاطر سپرده شوند اختصاص داده شده است. کمپانی فاکس قرن بیستم با این اثر، نسخه‌ی خود از شاهکار جان اشتاین‌بک را به آن قفسه‌ی کلاسیک وارد کرد.

The New Republic/ اوتیس فرگوسن: 100

بهترین کلمه‌ای که برای توصیف The Grapes of Wrath می‌توان به کار برد، کلمه باشکوه است. فیلم‌ها احتمالاً به بهبود و گسترش خود ادامه خواهند داد. اما در هر صورت، خوشه های خشم بالغ ترین داستان تصویری است که از نظر احساس، هدف و استفاده از رسانه تا به حال ساخته شده است. این فیلم در مقایسه با تمام آثار کلاسیک ماقبل خود، خوش ساخت‌تر است و به نظرم رقیبی ندارد.

Chicago Sun-Time/ راجر ایبرت: 100

فیلم پیامش را جسورانه نمایش می‌دهد. با شخصیت‌هایش می‌توان احساس همدردی کرد و تصاویر بسیار زیبایی در فیلم گنجانده شده. این فیلم به گونه‌ ایست که تماشاگران هنگام ترک سینما بیشتر از اینکه خشمگین باشند، احساس ترحم می‌کنند. این یک فیلم پیام‌دار است، اما نه یک پوستر گیرا.

بررسی فیلم خوشه های خشم

Slant/ چاک بوون: 100

این روزها بسیاری از فیلم‌ها از فقر به‌ عنوان نمایشی کنایه‌آمیز و به شکلی نادرست استفاده می‌کنند تا تحسین برانگیز باشند. Grapes of Wrath ناقص است، اما اتفاقات وحشتناکی را به تصویر می‌کشد که می‌تواند گریبان هر کسی را بگیرد، شرایطی که در آن ممکن است فردی برای وعده غذایی بعدی خود پولی نداشته باشد. این فیلم سندی حیاتی از انحراف فانتزی است که معمولاً به عنوان رویای آمریکایی شناخته می‌شود.

The Globe and Mail/ اندرو رایان: 75

برخلاف کتاب، ایده های آرمان‌گرایانه هالیوود در فیلم جا گرفته‌اند. اما با این حال داستان از رئالیسم برگرفته شده و بازی‌های هنرپیشه‌ها قابل‌ توجه است.

نکات جالب فیلم The Grapes of Wrath 1940

  • جان اشتاین‌بک به‌ شکل ویژه‌ای شیفته بازی هنری فوندا در نقش تام جود بود و احساس می‌کرد که همه چیزهایی را که می‌خواهد با این شخصیت منتقل کند، کاملاً در نقش‌آفرینی او به چشم می‌آید. بعد از این فیلم این دو نفر دوستان نزدیکی شدند. در واقع فوندا در مراسم تشییع جنازه اشتاین بک نطقی در وصف او داشت.
  • هنری فوندا کلاهی را که در فیلم بر سر داشت تا آخر عمر حفظ کرد.
همچنین بخوانید :
  • اگرچه جان کارادین از سبک کارگردانی قلدرانه جان فورد متنفر بود، با این وجود در طی 28 سال یازده فیلم با او ساخت. فورد علاقه خاصی به ظاهر غیرمعمول کارادین داشت.

نقد فیلم خوشه های خشم ۱۹۴۰

  • هنری فوندا در حال حاضر رکورد طولانی ترین فاصله بین نامزدهای اسکار بازیگری را دارد. اولین نامزدی او برای فیلم The Grapes of Wrath (1940) در سال 1940 و دومین نامزدی او برای فیلم On Golden Pond (1981) در سال 1981 یعنی 41 سال بعد بود. او در فاصله بین دو نامزدی بازیگری خود، یک نامزدی اسکار دیگر دریافت کرد که آن هم برای تهیه‌کنندگی ۱۲ مرد خشمگین در سال 1957 بود.
  • فیلم با بودجه ۷۵۰ هزاردلاری و در ۷ هفته فیلمبرداری شد.
  • فیلم در ۷ بخش (بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر مرد، بهترین پروداکشن، بهترین بازیگر نقش مکمل زن، بهترین فیلمنامه، بهترین ادیت و بهترین ضبط صدا) کاندید جایزه اسکار شده که در نهایت دو جایزه (بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر نقش مکمل زن) را توانست از آن خود کند.

سخن پایانی

ممنون از اینکه تا پایان این مقاله همراه ما بودید. در این مطلب به معرفی فیلم خوشه‌های خشم پرداختیم. ژانر فیلم خوشه های خشم درام است. این اثر از حضور بازیگران بااستعدادی بهره می‌برد و داستان جالب توجهی نیز دارد. به همین دلیل تماشا و دانلود فیلم The Grapes of Wrath 1940 به تمام دوستداران ژانر درام و فیلم‌های اقتباسی پیشنهاد می‌شود. اگر شما هم فیلم سینمایی خوشه های خشم را تماشا کرده‌اید، نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید.

پاراگراف 30 آرون گروپس
منتخب کاربران

منبع:پلاژا

خروج از نسخه موبایل