اخبار روز

مصادیق ترک فعل مدیران مبهم است

مصادیق ترک فعل مدیران مبهم است

خواب دیدی تعبیرش رو نمی دونی کلیک کن

مصادیق ترک فعل مدیران مبهم است

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی شمس، دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی خراسان شمالی و مسئول بسیج دانشگاه پیام نور بجنورد صبح چهارشنبه در دیدار رئیس قوه قضائیه با دانشجویان خراسان شمالی به عنوان سخنران حضور یافت.

اخبار روز فناوری رو اینجا ببین

متن سخنرانی دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی خراسان شمالی به شرح زیر است:

همانطور که مستحضر هستید دستگاه قضا یکی از مهمترین ارکان حکومت اسلامی است و می‌توان گفت اساسی‌ترین وظیفه هر حکومتی بالاخص حکومت اسلامی، گسترش احکام اسلامی و تحقق عدالت در عرصه‌های مختلف اجتماع است.

قوه قضائیه از نظر جایگاه در حاکمیت همراه سایر قوا بوده و می‌توان ادعا کرد عملکرد آن بر سایر قوا به جهت احیای حقوق عامه، گسترش عدل و آزادی‌های مشروع و نیز پیشگیری از وقوع جرم که در اصل ۱۵۶ قانون اساسی آمده، بی بدیل است و با توجه به همین مناسبات این قوه نقش فعالی در شکفتن بیشتر انقلاب در گام دوم و رسیدن انقلاب به تمدن اسلامی ایفا خواهد کرد.

ان شاءالله در ادامه به ذکر نکاتی به صورت صریح و شفاف خواهم پرداخت و امید است ذکر این موارد توسط جریان انقلابی دانشجویی صرفاً موعظه و توصیه نباشد و به صورت کاملاً عملیاتی توسط متولیان امر در ابعاد گوناگون پیاده سازی شود.

آقای اژه‌ای! از مهمترین و اصلی‌ ترین اهداف قوه قضائیه پیگیری و اجرای سند تحول قضائی است که مورد تاکید اکید حضرت آقا نیز است و اجرای بی کم و کاست این سند موجب تحول و جهش قوه برای تحقق هرچه بیشتر عدالت خواهد بود. آیا اجرای این سند در فضای کلان قوه و لایه‌ها و سطوح میانی و پایینی به صورت جد در دست کار است؟!

قوه قضائیه به عنوان رکن سازنده عدالت در جامعه نتایج عملی اجرای قوانین کامل و صحیح را بهتر از هر نهاد دیگری درک می‌کند و از خلأها و نقص‌ها و قوانین مطلع است.

با این حال چه اقدامی برای اصلاح ناکارآمدی و پالایش و به روز کردن قوانین مستهلک ثبت و تجارت مبتنی بر فقه اسلامی انجام شده؟!

آیا قوه قضائیه از اجرای سنگین برخی قوانین مطلع نیست؟! بارها و بارها کارشناسان، قانون مبارزه با مواد مخدر را ناکارآمد و پر هزینه عنوان کرده‌اند.

آیا بهتر نیست اصلاحات قانونگذاری در زمینه‌های اسناد عادی و رسمی شروع شود تا از تولید پرونده برای سیستم قضائی جلوگیری به عمل آمده و کاهش بخشی از پرونده‌های ورودی به قوه را شاهد باشیم؟!

می‌دانیم بخشی از قانونگذاری به مجلس بر می‌گردد اما آقای اژه‌ای خلأ نبود قانون، مجمل بودن قانون و مشخص نبودن حدود و ثغور آن در جرم انگاری باعث ضربه به اجتماع شود. به گفته خودتان در خصوص ترک فعل مسئولان، این مسئله به شدت مهم به قانون نیاز داریم. مخاطب این باید کیست؟! چرا ترک فعل به اهمال کاری و دیرکاری مسئولین تعلق نمی‌گیرد و چرا مصداق ترک فعل در روند قانونگذاری مبهم است؟!

نمایندگان مجلس را که حتی به حرف رهبری گوش نمی‌کنند و در انتصابات و امور اجرایی به شدتی که حد ندارد دخالت می‌کنند را جز با جرم انگاری این نوع رفتارها نمی‌توان اصلاح کرد. لطفاً تدبیری بیاندیشید.

آقای اژه‌ای! با توجه به تاکیداتی که حضرت آقا نسبت به امنیت روانی مردم دارند و نیز جبهه‌ای که دشمن با استفاده از رسانه‌ها به راه انداخته، وجود رسانه‌ای که به صورت شفاف و صریح عملکرد قوه را به سمع و نظر مردم برساند دیده نمی‌شود برای مثال لزوم پخش دادگاه متهمان فتنه اخیر به همراه مستندات و ادله از رسانه ملی با توجه به فضاسازی دشمن علیه قوه قضائیه به شدت احساس می‌شود.

برخورد با افراد و وکلایی که با پوشش علم حقوق جلاد را جای شهید معرفی و در مقابل به تحریف و تقلیل شخصیت شهدا می‌پردازند نیز مطالبه‌ی جدی ماست و سوال ما این است آیا این رفتارها به ظاهر متخصصان چیزی جز دهن کجی به ارزش‌ها و آرمان‌هاست؟!

آقای اژه‌ای! با توجه به اینکه در حال حاضر اولویت برنامه کشور مسائل اقتصادی است نیاز است نسبت به برخی مسائل از جمله برخورد با مافیای خودرو، برخورد قانونی با بانک‌هایی که تسهیلات بانکی آنها و وام‌هایی که به خود اختصاص می‌دهند بیش از تسهیلاتی است که به مباحث جوانی جمعیت و مسکن و… اختصاص می‌دهند به شدت احساس می‌شود.

لزوم از میان برداشتن قواعد حقوقی دست و پاگیر از مسیر فعالان اقتصادی و کارخانه‌های تولیدی از دیگر نیاز هاست. در این زمینه چه اقداماتی انجام شده است؟!

آقای اژه ای! امام علی (ع) در یکی از توصیه‌های خود به مالک اشتر می‌فرمایند، خشم عوام خشنودی خواص را بی اثر و خشم خواص با رضایت و خشنودی عوام جبران پذیر است. متأسفانه در دوران ریاست شما در قوه بر خورد با مفسدین دانه درشت اقتصادی و نقره داغ کردن آنها یا کم بوده یا اثر ملموس آن در بین مردم به شدت پایین است که امید است بروز و ظهور این قبیل برخوردها بیشتر از قبل شود.

و چه بهتر که این برخورد ابتدائا با به محاکمه کشاندن بانیان وضع موجود و در رأس آنها شیخ بنفش و شکست خورده‌ای باشد که از عدم این نوع برخوردها امروز جرأت می‌کند در محاکم ادعای دعوی کند!

مسئولان محترم قضائی بدانند محاکمه این افراد با در نظر گرفتن ملاحظات و مصلحت‌ها قطعاً به بازتولید سرمایه اجتماعی خواهد انجامید. و در همین طراز از شما خواهش داریم علاوه بر برخورد با بی حجابی در کشور نسبت به افراد شاخص که از پول این نظام و مردم ارتزاق می‌کنند اما در مواقع ضروری به نظام اسلامی از پشت خنجر می‌زنند، متناسب با تأثیر گذاری آنها در اجتماع شدت برخورد و هزینه مقابله با نظام را تا حدی بالا ببرید که دفعات بعدی از این نوع کارها اجتناب کنند.

آقای اژه ای؛ به گفته حضرت آقا اداره جامعه سخت و است افرادی هم که در مناصب قضائی هستند بار این مسئولیت به دوششان بیشتر سنگینی می‌کند. اما می‌دانیم تحول و جهش در قوه قضائیه قطعاً از شما که از ابتدا در خود قوه بوده اید بر خواهد آمد و بدانید دستگاه قضا آخرین ملجأ و پناهگاه مردمی است که جز خداوند کس دیگری را ندارند. امید است با حرکت جهادی و فعال کردن ظرفیت‌های درونی به این مهم برسیم.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

منبع:مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا