اقتصاد

مشارکت مردم در تولید با سرمایه‌گذاری در بورس

مشارکت مردم در تولید با سرمایه‌گذاری در بورس

به گزارش خبرنگار مهر، رئیس کل بانک مرکزی در آخرین گفت‌وگوی تلویزیونی درباره میزان سرمایه دست مردم را ۱۶ میلیارد دلار برآورد کرد، این میزان سرمایه اگر در خدمت تولید باشد می‌تواند دستاوردهای زیادی برای کشور داشته و واحدهای تولیدی را به شدت فعال کند. علاوه بر آن با خدمت گرفتن پول‌های بلوکه شده در اقتصاد به خدمت تولید می‌توان بازارهای سفته بازی به جز بازار سرمایه را غیرفعال کرده و از این راه قیمت کالاهای مصرفی را نیز کنترل کرد.

خواب دیدی تعبیرش رو نمی دونی کلیک کن

یکی از بهترین راه‌ها برای خدمت گرفتن منابع خرد و کلان در تولید بازار سرمایه است، بازار سرمایه در ایران معمولاً به نام بازار سهام شناخته می‌شود اما در دنیا روش‌های متنوعی برای خدمت گرفتن منابع تولید استفاده می‌شود.

اخبار روز فناوری رو اینجا ببین

جذب منابع مردمی در بورس یکی از بهترین راه‌هایی است که اگر درست اجرا شود می‌تواند معامله دوسر سود باشد، یعنی هم مردم نسبت به تورم و افزایش نرخ ارز سرمایه خود را حفظ کنند و هم شرکت‌های تولیدی بتوانند منابع خوبی را از سرمایه گذاری‌های مردمی جذب کنند.

آموزش سرمایه گذاری به مردم اولین راه حمایت از تولید

نوید رجایی کارشناس اقتصادی یکی از بهترین راه‌های حمایت از تولید را جذب منابع مردمی در بازار سرمایه دانست و در این‌باره به مهر گفت: یکی از بهترین روش‌های حمایت از تولید آموزش درست سرمایه گذاری به عموم مردم است که البته این کار زمانی فایده دارد که این آموزش توسط افراد خبره انجام شود. از سوی دیگر افراد زمانی وارد بازاری می‌شوند انتظار دارند سود عقلایی به دست آورند پس اگر دولت قصد دخالت داشته باشد این باعث ضرر و زیان به سهامداران خرد می‌شود و بازتاب گسترده‌ای در سطح جامعه دارد و در نتیجه اشتباهی که دولت قبلی انجام داد دقیقاً همین مورد بود و دود این اقدام در چشم جامعه رفت.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: همچنین از بین بردن دامنه نوسان و قرار گرفتن آپشن های جذاب از جمله مواردی است که نظر خیلی از معامله گره‌ای بورس و سرمایه گذاران را به سوی خود جلب می‌کند و این دقیقاً از مواردی است که باید در بورس انجام شود

باید جلوی خروج سرمایه از کشور گرفته شود

علی فراقی کارشناس اقتصادی سرمایه درباره مشارکت مردم در اقتصاد و بهترین راه برای این این موضوع به مهر گفت: عملاً کشور در حال حاضر با خروج سرمایه‌های کلانی دست و پنجه نرم می‌کند که خیلی از آنها توان ساختن کارخانه‌ها و شرکت‌های متعدد بسیاری برای بهبود وضع کنونی دارا هستند.

این فعال اقتصادی اضافه کرد: حال اگر بخواهیم این سرمایه‌های کلان را فاکتور بگیریم در کشور شرکت‌های مختلفی را مشاهده می‌کنیم که به راحتی می‌توانند با سرمایه‌های بسیار کوچک‌تر پروژه‌های توسعه‌ای خود را شروع یا به سرانجام برسانند یا بسیاری از شرکت‌هایی که می‌توانند به واسطه تأمین مالی از وضعیت‌های نابسامان خود رهایی یابند و به مرحله بهبود برسند را مشاهده کرد که این امکان به واسطه ساز وکار بسیار مناسبی که بازار سرمایه ایجاد کرده و می‌تواند به راحتی با تجمیع سرمایه‌هایی که جداگانه عملاً به چشم نمی آیند به خوبی توسط شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه به کار گرفته شوند که البته عملاً این مسیر را چه برای سرمایه گذار و سرمایه پذیر به یک بازی دوسر برد تبدیل خواهد کرد.

وی افزود: می‌توان این حجم از نقدینگی سرگردان در دست مردم را به سمت شرکت‌هایی سوق داد که به خوبی می‌تواند این میزان از پول را تبدیل به دارایی یا محصولی کرده و این چرخه حرکت نقدینگی را جذب کنند و بهترین راه برای به نتیجه رسیدن بهتر این فرآیند اولین و بهترین تصمیم گیری ثبات رویه در قانون گذاری و سیاست گذاری و در صورت لزوم تصحیح فرآیندها و قانون گذاری جهت تسهیل ورود و جذب نقدینگی به سمت بازار سرمایه است تا موارد اشتباه گذشته دوباره تکرار نشود.

راه رشد هم زمان بورس و رشد منابع تولید چیست؟

یکی از بهترین راه‌های حفظ روند متعادل صعودی در بازار سرمایه افزایش عرضه اولیه است، با افزایش عرضه اولیه شرکت‌های فعال در بازار سرمایه به شدت افزایش یافته و باعث افزایش عمق بازار و تعداد سهام شرکت‌ها خواهند شد، با افزایش عمق بازار سرمایه می‌توان منابع متعددی را به بازار سرمایه جذب کرده و از این راه مردم هم از رشد بازار بهره برده و هم شرکت‌های تولیدی.

اگر روند افزایش عرضه اولیه‌ها به درستی انجام شود، بازار سرمایه در سال‌های آینده به بزرگترین بازار کشور تبدیل خواهد شد، دولت قصد دارد مولدسازی را در اقتصاد انجام داده و شرکت‌های دولتی را به بهره وری و شفافیت بالایی برساند، بازار سرمایه بهترین راه مولدسازی بوده و می‌توان با ابزار شفافیت و کنترل از مبدا تا مقصد مولدسازی را به درستی انجام داد.

شرکت‌های بورسی با ابزارهای مختلفی اعم از افزایش سرمایه، واگذاری بلوکی سهام، حضور فعال در بازار بدهی و اوراق قرضه می‌توانند از منابع مردمی بهره ببرند، خبرگزاری مهر در گزارش‌های آینده به بازارهایی مانند مشتقه، بدهی و آتی اشاره کرده و دولت می‌تواند از این ابزارها برای حفظ منابع مردمی استفاده کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا