اخبار روز

مروارید سبز شاقاجی برندسازی می‌شود

مروارید سبز شاقاجی برندسازی می‌شود

خواب دیدی تعبیرش رو نمی دونی کلیک کن

مروارید سبز شاقاجی برندسازی می‌شود

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- بهرام قربانپور: عصر جمعه اردیبهشتی، وارد بهشت آلوچه‌های ترش مزه (گوجه سبز) گیلان شدیم، هوا ابری و بسیار خنک و دل نواز بود البته خورشید هم گاهی از پس ابرهای بهاری، بر ما می‌تابید. قرار بود نیم روزی را به اتفاق مردم خونگرم و پرتلاش اسلام آباد یا همان «شاقاجی» معروف به جشن شکرانه برداشت آلوچه بنشینیم.

اخبار روز فناوری رو اینجا ببین

به پارک کودک روستای اسلام آباد (شاقاجی) سنگر محل برگزاری جشنواره آلوچه رسیدیم، ازدحام جمعیت به قدری زیاد بود که بسیاری از حاضرین ایستاده برنامه‌های متنوع جشنواره را دنبال می‌کردند.

اجرای لافند بازی پهلوان جمشید از جمله برنامه‌های پرطرفدار این جشنواره بود، که با استقبال گسترده مردم مواجه شد. لافند بازی از جمله ورزش‌های نمایشی و قدیمی است که سبقه طولانی در تاریخ ورزش و فرهنگ ایران داشته و در گیلان هم علاقه مندان بسیاری را دارد.

مروارید سبز شاقاجی برندسازی می‌شود

زن گیلانی اولین بانوی لافند باز

به گفته «جمشید حسین زاده» معروف به پهلوان جمشید، این ورزش نمایشی بیش از ۷۰ نوع بوده که البته به علت خطر آفرین بودن، در آستانه فراموشی قرار دارد. وی با تاکید بر حفظ آداب و سنن گذشته، می‌گوید: بازی‌ها و ورزش‌های سنتی جزئی از هویت ما محسوب می‌شود و باید در حفظ و انتقال آن به نسل آینده کوشا باشیم.

این لافند باز حرفه‌ای گیلان که به همراه خانواده اش به اجرای این بازی نمایشی می‌پردازند، معتقد است لافندبازی یک ورزش هیجانی و پر خطر است اما اگر به شیوه اصولی و با تکرارِ تمرین انجام شود مشکلی ایجاد نمی‌کند.

طبق گفته پهلوان جمشید، همسرش اولین زن ایرانی است که نامش را به عنوان بانوی لافند باز در یونسکو ثبت کرده است.

اجرای لافند بازی توسط همسر پهلوان جمشید در این جشنواره، مورد تشویق ویژه حاضرین بویژه بانوان قرار گرفت، بانوانی که در عرصه‌های مختلف ثابت کردند چیزی دست کم از مردان ندارند و گاهاً در بسیاری از موارد حتی از آقایان هم توانمندتر و موفق تر عمل می‌کنند.

مروارید سبز شاقاجی برندسازی می‌شود

جشنواره‌ای که رزم واره شد

از لافند بازی به کشتی گیله مردی می رسیم به ورزش باستانی که در خطه شمال کشور طرفداران بی شماری دارد. بعد از نیایش مرشد کشتی گیله مردی و معرفی پهلوانان در گِرد میدان که با تشویق حاضرین همراه شد، پهلوانان یک به یک برای اجرای مسابقه‌ای کم نظیر عزم میدان کردند.

جشنواره‌ای که حالا به میدان رزم واره کشتی گیله مردی شده است، پهلوانانی از دیار کشتی خیز مازندران و گیلان همیشه قهرمان، در کمال ادب و متانت با یکدیگر به مسابقه پرداختند؛ میدان رزم گاه کشتی گیله مردی، تنها میدان مبارزه‌ای است که برد و باخت معنا ندارد و اخلاق، احترام و منش پهلوانی حرف اول را می‌زند.

نسل جوان امروز نشاط اجتماعی می‌خواهد

«محمد ثباتی فرد» یکی از حاضرین در جشنواره آلوچه در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: برپایی چنین جشنواره‌های خوبی با تنوع برنامه‌های فرهنگی و ورزشی بسیار ارزشمند است و باید استمرار داشته باشد.

وی با اشاره به نمایش لافند بازی و کشتی گیله مردی، افزود: نسل امروز از فرهنگ با ارزش دیروز فاصله گرفتند و معرفی فرهنگ‌ها و آداب و رسوم گذشته در چنین جشنواره‌هایی بسیار اثرگذار است.

این شهروند گیلانی با بیان اینکه جشنواره آلوچه سنگر پیوست فرهنگی به همراه دارد، گفت: در این جشنواره هم به معرفی گوجه سبز محصول منطقه پرداخته شد و هم کار فرهنگی صورت گرفت.

ثباتی فرد با بیان اینکه نسل جوان امروز به نشاط اجتماعی نیازمند است، اضافه کرد: با توجه به شرایط اقتصادی و معیشتی جامعه، امروز ایجاد نشاط اجتماعی منجر به امیدآفرینی و تجدید روحیه می‌شود.

وی با اشاره به فروش انواع محصولات در جشنواره‌ها افزود: برپایی جشنواره‌ها سبب رونق بخشی اقتصادی و اشتغالزایی می‌شود.

جای خالی پرداختن به سنت‌ها و فرهنگ اصیل و متمدن ایرانی و اسلامی

«مهرداد حسن زاده» یکی دیگر از شهروندان گیلانی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: برپایی جشنواره‌ها در مناطقی که کمتر دیده شده‌اند موجب رشد و شکوفایی آن منطقه می‌شود.

وی با تاکید بر حفظ سنت‌ها و آداب و رسوم گیلان زمین، افزود: حفظ هویت و اصالت گذشتگان و نیاکان از ضرورت‌های اجتماعی است.

این شهروند گیلانی با بیان اینکه کشتی گیله مردی از ورزش‌های قدیمی و سنتی است، گفت: باید نسل امروز را با کشتی گیله مردی و دیگر سنت‌های گذشته آشنا کنیم.

حسن زاده با اشاره به تلاش‌های شبانه روزی دشمن روی انحراف فکری و اعتقادی جوانان بیان کرد: جای خالی پرداختن به سنت‌ها و فرهنگ اصیل و متمدن ایرانی و اسلامی سبب شده تا فرهنگ پوشالی غربی جایگزین شود.

وی ادامه داد: برپایی جشنواره‌ها فرصت مغتنمی به پرداختن آداب، سنن و فرهنگ ایرانی و اسلامی است.

مروارید سبز شاقاجی برندسازی می‌شود

بعد از جدال نفس گیر و هیجانی پهلوانان کشتی گیله مردی دو استان همجوار گیلان و مازندران، نوبت به اجرای موسیقی سنتی رسید.

«عباس پسندیده» هنرمند گیلانی خودش را همراه با گروه آوای صومعه به اسلام آباد (شاقاجی) رسانده بود تا سهمی در ایجاد نشاط و شادابی جشنواره آلوچه داشته باشد.

اجرای موسیقی سنتی گروه آوای صومعه با صوت و جیغ حاضرین به اوج خود رسید و با یک آواز آرام توسط عباس پسندیده خواننده و هنرمند محبوب گیلانی، تمام شد.

مروارید سبز شاقاجی برندسازی می‌شود

تولید ۱۶ هزار و ۵۰۰ تن آلوچه در گیلان

«صالح محمدی» رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: برداشت آلوچه از ۲ هزار و ۱۷۰ هکتار از باغ‌های استان آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه آلوچه سردرختی در گیلان حداقل کیلویی ۵۰ هزار تومان از کشاورز خریداری می‌شود، افزود: پیش بینی می‌شود باغداران گیلانی امسال حدود ۱۶ هزار و ۵۰۰ تن آلوچه به ارزش تقریبی ۸۱۷ میلیارد تومان برداشت کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه گوجه سبز در بازارهای استان حداقل کیلویی ۸۰ الی ۱۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد، گفت: ۱۰ هزار و ۸۷۰ باغدار همه ساله برداشت گوجه سبز را از اواسط اردیبهشت آغاز می‌کنند.

محمدی با اشاره به اینکه شهرستان رشت با ۸۹۰ هکتار بیشترین سطح زیر کشت آلوچه (گوجه سبز) در گیلان دارد، اضافه کرد: شهرستان‌های تالش، صومعه سرا، ماسال، فومن و شفت هم عمده‌ترین مناطق تولید آلوچه در گیلان است.

سنگر قابلیت شهرستان شدن دارد

«حسین محبتی» بخشدار سنگر رشت با اشاره به اهداف برگزاری جشنواره آلوچه اظهار کرد: ایجاد نشاط، شادابی و همچنین معرفی توانمندی‌های بخش سنگر و روستای اسلام آباد، اهم اهداف این جشنواره است.

وی با بیان اینکه سنگر ۴۰۰ هکتار باغ آلوچه دارد، افزود: از این باغات سنتی در سنگر، حدود ۲۵۰۰ تن آلوچه در این بخش برداشت می‌شود.

بخشدار سنگر رشت با بیان اینکه محصولات آلوچه این بخش بسیار مرغوب و با کیفیت است، گفت: آلوچه پلاستیکی، امیری و پیوندی سه نوع محصول بومی و مخصوص بخش سنگر است.

محبتی با اشاره به ظرفیت‌های بخش سنگر رشت اضافه کرد: سنگر قابلیت شهرستان شدن دارد و این ارتقای سیاسی با کمک و مساعدت مجمع نمایندگان استان و مسئولان استانی قابل تحقق است.

وی با بیان اینکه سنگر مناطق گردشگری بسیاری دارد، افزود: ارتقای سیاسی سنگر منجر به توسعه و پیشرفت این منطقه می‌شود.

مروارید سبز شاقاجی برندسازی می‌شود

مروارید سبز شاقاجی معروف است

«هادی وطن دوست» عضو شورای اسلامی بخش سنگر رشت در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: جشنواره آلوچه قبل از شیوع کرونا در دهستان اسلام آباد برگزار می‌شد که با همه گیری این ویروس متوقف شد و حالا بعد از ۳ سال وقفه، مجدد برگزار شده است.

وی، آلوچه را مروارید سبز خواند و افزود: محصول آلوچه منطقه سنگر بسیار معروف و منحصر به فرد است.

عضو شورای اسلامی اسلام آباد (شاقاجی) با اشاره به اینکه در گذشته آلوچه شاقاجی به سایر استان‌ها صادر می‌شد، گفت: در سال‌های نه چندان دور در فصل برداشت، چندین کامیون گوجه سبز از شاقاجی به استان‌های دیگر ارسال می‌شد.

وطن دوست با بیان اینکه اقتصاد مردم سنگر بعد از برنج به آلوچه وابسته است، اضافه کرد: آلوچه در واقع میراث گذشتگان مردم سنگر است و از این میراث باید پاسداری شود.

وی با تاکید بر برندسازی آلوچه شاقاجی افزود: برندسازی مروارید سبز سنگر و شاقاجی می‌تواند اقتصاد آفرین باشد.

شاقاجی شهری که روستا است

نماینده شوراهای سنگر در شورای شهرستان رشت با اشاره به قابلیت‌های ارزشمند اسلام آباد (شاقاجی) بیان کرد: شهر شدن اسلام آباد مطالبه جدی مردم منطقه است.

وطن دوست با بیان اینکه شاقاجی شهری که پسوند روستا را به یدک می‌کشد، گفت: خدماتی که در شاقاجی ارائه می‌شود بیش از یک روستا است و در یک شهر تلقی می‌شود.

وی با اشاره به چالش اعتباری اسلام آباد (شاقاجی) افزود: اعتبار یک دهیاری و امکاناتی که در اختیار این مجموعه است پاسخگوی نیازهای این منطقه نیست.

عضو شورای اسلامی اسلام آباد با اشاره به جمعیت ۵ هزار نفری شاقاجی، بیان کرد: در طول روز جمعیت شناور شاقاجی به ۱۰ هزار نفر هم می‌رسد.

وطن دوست با بیان اینکه شاقاجی گذرگاه ارتباطی شرق گیلان است، گفت: منطقه شاقاجی و سنگر به همه مسافرین گردشگران شرق گیلان خدمات می‌دهند.

وی با اشاره به توزیع نهال آلوچه بین مردمان منطقه افزود: ترویج کشت نهال آلوچه برای دوام سازی این میراث در آینده بسیار اهمیت دارد.

مروارید سبز شاقاجی برندسازی می‌شود

استمرار جشنواره‌ها با پیوست فرهنگی

جشنواره آلوچه در اسلام آباد (شاقاجی) سنگر بهانه قشنگی بود تا گیلانی‌ها از اقصی نقاط استان به این منطقه زیبای گردشگری گرد هم جمع شوند و ضمن شکرگزاری از خداوند متعال به پاس نعمات ارزشمندش، با اجرای برنامه‌های فرهنگی، هنری و ورزشی، لحظاتی را در کنار هم شاد باشند.

استمرار اینگونه برنامه‌ها و جشنواره‌های شاد و متنوع می‌تواند در کنار معرفی قابلیت‌ها و توانمندی‌های منطقه، سبب نشاط اجتماعی، بازآفرینی فرهنگی و احیای سنت‌های خوب گذشته باشد، به شرطی که با برنامه ریزی درست و هدفمند اجرا شود.

منبع:مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا