اقتصاد

فاجعه ای به نام بلند مرتبه سازی در کلانشهر

فاجعه ای به نام بلند مرتبه سازی در کلانشهر

به گزارش خبرنگار مهر، بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که دلیل رواج بلند مرتبه سازی ها می‌تواند کسب سود باشد اما یکی از دلایل مهم بلند مرتبه سازی ها افزایش جمعیت و کمبود زمین در کلانشهرها است.

خواب دیدی تعبیرش رو نمی دونی کلیک کن

یکی از مهم‌ترین ایرادات وارده بر بلند مرتبه سازی در کلان شهرها را می‌توان در تخریب محیط زیست دانست چرا که در سایه بلند مرتبه سازی شاهد از بین رفتن باغات و فضاهای سبز موجود هستیم که این مهم می‌تواند تبعات منفی میان نسلی بسیاری را رقم بزند. این در حالی است که در ابتدا شکل گیری و یا حتی رشد بلند مرتبه سازی این تصور وجود نداشت که وجود این مساله تهدیدی برای انسان و یا محیط زیست باشد اما در گذر زمان این مساله اثبات شد که انسان توان مقابله با طبیعت را ندارد.

اخبار روز فناوری رو اینجا ببین

باید توجه داشت که زلزله خیز بودن کشور یکی دیگر از دلایل منفی بلند مرتبه سازی در کشور است چرا که متأسفانه ساخت و ساز ساختمان‌های بلند در کوچه‌هایی با عرض کم و همچنین عدم وجود محاسبات دقیق در ساخت این برج‌ها می‌تواند به هنگام زلزله تهدید جدی برای افراد باشد.

زلزله تهران می‌تواند فاجعه بار شود

بیت الله ستاری، کارشناس مسکن در خصوص بافت فرسوده به مهر گفت: عمده مشکل ما در بافت‌های فرسوده اول تملک یا ملکیت خرد است که برای تجمیع اختلافات دارند و بحث دوم این است که سرمایه گذاران باید به صاحبان ملک که زمین‌های ۴۰ یا ۵۰ متری که چند نفری است و انبوه ساز باید وقت بگذارد و سهم هر کس را بگوید و این زمان بر است بنابراین صرف بر این نیست که ساخت و ساز را در بافت فرسوده انجام دهند از سوی دیگر به جای اینکه در بافت فرسوده ساخت و ساز انجام شود نوسازی صورت گیرد.

وی در ادامه بیان کرد: سازمان نوسازی بافت فرسوده برای نوسازی بافت‌های که قابلیت تجمیع دارد را مشخص کند و یا این تجمیع را به بنگاهداران بسپارد تا بعد از توافق به سرمایه گذاران یا انبوه سازان را برای ساخت و ساز خبردار کنند.

این کارشناس مسکن در ادامه در خصوص افزایش تسهیلات نیز گفت: تسهیلات بانکی برای بافت فرسوده راهکار نیست با توجه به اینکه در حال حاضر ۲۵ میلیون نفر در یک گسل است که با مدرن سازی می‌توان جان مردم را نجات داد و ایمن سازی کرد چرا که در تهران ۷۰۰ هزار بافت فرسوده وجود دارد هرسال فرسوده‌تر می‌شود و از طرف دیگر خانه‌های دیگر نیز فرسوده می‌شود و اگر نوسازی صورت نگیرد و زلزله‌ای مثل ترکیه تهران را بلرزاند فاجعه‌ای قابل تصور رخ می‌دهد.

بیت الله ستاری در ادامه به مهر افزود: دولت باید به بخش خصوصی اعتباراتی دهد تا برای ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده تشویق شوند چرا که سازنده می بیند که هزینه ساخت و ساز در بافت فرسوده برایش به صرفه نیست بنابراین نمی‌خواهند که از جیب خودشان خرج کنند پس نوسازی بافت فرسوده را در اولویت قرار نمی‌دهند و حاضر هستند تا ساخت و سازهای کوچک انجام دهند اما پروژه‌های عظیم در بافت‌های فرسوده را انجام ندهند چرا که اگر در بخش اقتصادی دولت اعتباراتی به این انبوه سازان داده شود استقبال از نوسازی صورت خواهد گرفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا