سلامت

عواقب کم خوابی بر سلامتی ما

عواقب کم خوابی بر سلامتی ما

عواقب کم خوابی بر سلامتی ما

Les conséquences du manque de sommeil sur notre santé

اکنون عواقب کمبود خواب بر سلامت ما ثابت شده است: افزایش وزن، افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و سکته مغزی و همچنین افزایش خطر ابتلا به افسردگی.

افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی

کم خوابی خطر ابتلا به فشار خون شریانی، کلسترول و دیابت را افزایش می دهد که هر سه برای ایجاد اختلالات قلبی عروقی مفید هستند.

طبق مطالعات متعددی که در ژورنال قلب اروپا (جلد 32، شماره 12، ژوئن 2011) گردآوری و تجزیه و تحلیل شده است. با غربالگری نزدیک به 500000 شرکت‌کننده، افرادی که مدت‌زمان خواب کوتاهی داشتند، نسبت به افرادی که 7 تا 8 ساعت در شب می‌خوابیدند، در معرض خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب و سکته بودند. تصور می شود زنان مبتلا به آپنه خواب به اندازه مردان در معرض خطر ابتلا به سکته مغزی هستند و خطر سکته مغزی در افراد مبتلا به اختلالات خواب چهار برابر می شود.

در علاوه بر این، بر اساس مطالعه جدیدی که در 10 مارس در ژورنال کالج آمریکایی قلب و عروقمنتشر شد، بیدار شدن یا به خواب رفتن در زمان های نامنظم ممکن است خطر مشکلات قلبی عروقی مانند حملات قلبی و سکته را نیز افزایش دهد.

افزایش وزن مساعدتر

همه ما آن را تجربه کرده ایم: ضعیف خواب باکیفیت یا یک شب بی خوابی باعث می شود روز بعد به سراغ غذاهای چرب و شیرین برویم، گویی که از طریق رژیم غذایی کمبود انرژی را پیدا می کنیم.

آنجا وجود دارد. یک توضیح علمی برای این است: مدارهای پاداش مغز در صورت اختلالات خواب فعال تر هستند، از این رو تمایل ما به “غذای ناسالم” یا غذاهای چرب و شیرین است. برعکس، فعالیت مغز در لوب فرونتال مغز کاهش می یابد و در نتیجه تفکر منطقی و معقول محدود می شود. عواقب: قضاوت و تصمیم گیری با کمبود خواب مختل می شود.

علاوه بر این، کمبود خواب باعث افزایش استرس و اضطراب می شود که باعث تحریک تولید کورتیزول می شود که به عنوان “هورمون استرس” شناخته می شود. با این حال، سطح بالای کورتیزول باعث افزایش تجمع چربی به خصوص در شکم می شود و با میل به غذاهای غنی، چرب و شیرین اشتها را افزایش می دهد.

بنابراین افرادی که کمتر می‌خوابند، دچار اضافه وزن یا چاق می‌شوند.

ارتباط ثابت شده بین کمبود خواب و افسردگی

کسانی که خوب می‌خوابند، کیفیت زندگی بهتری دارند و خطر افسردگی کمتری دارند. این توسط یک مطالعه با هدف برجسته کردن رابطه بین خواب و افسردگی آشکار شد. از 52 شرکت کننده در مطالعه، 50٪ علائم افسردگی اساسی، 44.2٪ اختلال اضطراب فراگیر، 36.5٪ اضطراب اجتماعی، 19.2٪ اختلال وسواس فکری عملی (OCD) و 13.5٪ علائم اختلال هراس یا آگاروفوبیا داشتند. تقریباً یک چهارم آنها بی خوابی اولیه را گزارش کردند.

یک شب خوب باید مدت زمان معمولی داشته باشد، نه خیلی کوتاه و نه خیلی طولانی، شش تا نه. ساعت خواب در شب، بسته به نیازهای شخصی.

توجه این مطلب نمی تواند جایگزین نشخه پزشکی شود و رسانه هیچ گونه مسئولیتی در قبال آن ندارد 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا