اخبار روز

عدالت در بهره‌مندی از خدمات سلامت در برنامه هفتم لحاظ شود

عدالت در بهره‌مندی از خدمات سلامت در برنامه هفتم لحاظ شود

خواب دیدی تعبیرش رو نمی دونی کلیک کن

عدالت در بهره‌مندی از خدمات سلامت در برنامه هفتم لحاظ شود

سید محمد پاک‌خالق در گفتگو با خبرنگار خالق، درباره الزاماتی که باید در برنامه هفتم توسعه مورد توجه باشد، اظهار داشت: ما در وهله اول باید بررسی کنیم که برنامه‌های قبلی توسعه کشور چه نقاط قوت و ضعفی داشتند. بخش‌هایی از برنامه‌های ۵ ساله توسعه که تحقق پیدا نکرده است، باید بررسی شده و دلایل عدم اجرای آن مشخص شود.

اخبار روز فناوری رو اینجا ببین

وی بیان کرد: باید مشخص شود که آیا زیرساخت لازم برای اجرای برخی از بخش‌های برنامه هفتم فراهم نبوده یا ضعف مدیریت و سیاستگذاری باعث عدم اجرای بخش‌هایی از برنامه‌های پنج ساله توسعه کشور شده است. باید معلوم شود کدام دستگاه‌ها مقصر بودند که ما نتوانستیم به اهدافی که در برنامه‌های پنج ساله توسعه کشور داشتیم، برسیم.

برنامه‌های توسعه کمتر از ۴۰ درصد اجرا شده است

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مجلس باید برنامه هفتم توسعه را با نگاه به آینده و بر مبنای بررسی نقاط ضعف و قوت برنامه‌های قبلی توسعه کشور بررسی و تصویب کند. برنامه‌های توسعه کشور در دوره‌های قبل کمتر از ۴۰ درصد اجرایی شده و این یک ضعف بزرگ است. آسیب شناسی برنامه‌های توسعه قبلی کشور اهمیت زیادی دارد.

عضو کمیسیون برنامه بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از محورهای مهمی که حتماً باید در برنامه هفتم توسعه لحاظ شود، توجه به عدالت است و عدالت در همه حوزه‌ها باید مورد توجه قرار گیرد. دسترسی آحاد جامعه به خدمات در حوزه‌هایی مانند آموزش، سلامت و مسکن باید در برنامه هفتم مورد توجه قرار گیرد.

پاک‌خالق اظهار داشت: برای مثال در حوزه تأمین اجتماعی می‌بینیم عدالت به چالش افتاده است و در شرایطی که کارگران در نقاط مختلف کشور حق بیمه خود را به یک اندازه می‌پردازند، اما خدماتی که بیمه به کارگران در نقاط مختلف کشور ارائه می‌دهد، برابر نیست. در برخی از شهرها یک درمانگاه کوچک هم وجود ندارد و در مقابل در برخی از استان‌ها و مراکز استان‌های بزرگ کارگران می‌توانند از بیمارستان‌های مجهز استفاده کنند که باید راهکارهایی برای رفع این نابرابری‌ها در برنامه هفتم مدنظر باشد.

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی گفت: ما باید بسترهای لازم را فراهم کنیم تا در همه شهرها و استان‌ها امکانات لازم برای درمان و استفاده یکسان مردم از خدمات سلامت وجود داشته باشد. حتماً باید در این زمینه در برنامه هفتم توسعه به خوبی سیاست‌گذاری شود.

آموزش رایگان به معنای واقعی محقق شود

وی تاکید کرد: تحقق عدالت در حوزه آموزش هم اهمیت زیادی دارد و آموزش رایگان باید به معنای واقعی کلمه محقق شود. الان مدارس خاص زیادی ایجاد شده است و فقط افرادی که دسترسی به امکانات زیاد دارند می‌توانند از این مدارس بهره مند شوند و افرادی که درآمد کافی ندارند، نمی‌توانند از این مدارس بهره‌مند شوند.

پاک‌خالق گفت: همچنین باید راهبردهای جدیدی را در برنامه هفتم تعریف کنیم. در حوزه سلامت بحث طب سنتی بسیار مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد. همچنین اقلیم کشور ما به لحاظ کشت گیاهان دارویی اهمیت زیادی دارد و در این حوزه هم می‌توانیم صادر کننده خوبی باشیم.

وی بیان کرد: استفاده از بخش خصوصی در برنامه هفتم توسعه در همه حوزه‌ها باید دیده شود و باید اهرم‌ها و ابزارهای تشویقی را برای ورود بخش خصوصی به صنعت، خودرو، مسکن و کشاورزی فراهم کنیم. باید از اقتصادی دولتی به سمت اقتصاد خصوصی برویم که کم هزینه‌تر است و بهره‌وری بالایی دارد. الان بسیاری از صنایع ما یا دست دولت است یا دست شرکت‌های دولتی وابسته به دولت، نیمه دولتی یا خصولتی است که بهره‌وری کافی ندارند.

منبع:مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا