اقتصاد

ظرفیت پتروشیمی کشور تا ۱۲ سال آینده به ۱۸۶ میلیون تن می رسد

ظرفیت پتروشیمی کشور تا ۱۲ سال آینده به ۱۸۶ میلیون تن می رسد

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی شاه میرزایی، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در چهاردهمین همایش بین المللی صنعت پتروشیمی گفت: در سال ۱۹۷۹ میلادی مصادف با سال ۱۳۵۷ که انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی روی داد صنعت پتروشیمی چند ویژگی مثبت و منفی داشت یکی از مشکلات وابستگی ۱۰۰ درصدی صنعت پتروشیمی به سایر کشورها بود.

خواب دیدی تعبیرش رو نمی دونی کلیک کن

به گفته شاهمیرزایی در آن زمان کالا و تجهیزات، کاتالیست و دانش فنی کاملاً وابسته بود. همچنین تنوع محصولات بسیار محدود بود و تولید ۱.۵ میلیون تن و ظرفیت کمی بیشتر بود.

اخبار روز فناوری رو اینجا ببین

وی افزود: پس از یک دهه از انقلاب فعالیت‌های پتروشیمی در کشور آغاز شد و ما را تحریم کردند و بسیاری از دانشمندان از جمله مصطفی احمدی روشن را در خاک کشور به شهادت رساندند.

شاهمیرزایی اضافه کرد: صنعت فوق تخصصی پتروشیمی کاملاً وابسته بود و از دانش فنی برخوردار نبودیم و باید با استفاده از دانش فنی کشورهای پیشرفته فعالیت می‌کردیم. در حال حاضر این پنل ها که تشکیل می‌شود آخرین دستاوردهای پتروشیمی جهان است.

وی گفت: ظرفیت پتروشیمی کشور بر قله ۹۳ میلیون تن سالانه ظرفیت نصب شده صنعت پتروشیمی است با ۱۰۸ طرح بزرگ و کوچک تا ۱۲ سال آینده به دوبرابر ظرفیت کنونی دست پیدا می‌کنیم.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی ادامه داد: تا پایان این دولت وابستگی کاتالیستی ما قطع خواهد شد و در حوزه کالا و تجهیزات در برخی از بخش‌ها ۸۰ درصد و در سایر بخش‌ها ۹۰ درصد بومی سازی شده است.

وی با بیان اینکه صدها تن صادرات کاتالیست داشته ایم، عنوان کرد: بنا است تا ۶ سال آینده صنعت پتروشیمی به خودکفایی کامل دست پیدا کند.

شاهمیرزایی اضافه کرد: پتروشیمی ایران با وجود تحریم‌ها بیش از ۶۰ برابر بزرگ شده است.

وی ادامه داد: بیش از ۵۵۰ گرید پتروشیمی و پلیمری در کشور تولید می‌شود و تا پایان دولت سیزدهم تمام کاتالیست‌های پتروشیمی داخلی‌سازی خواهد شد.

این مقام مسئول در خاتمه با اشاره به لزوم تکمیل زنجیره ارزش در صنعت پتروشیمی اشاره کرد و گفت: برای تولید ۲۱ محصول جدید پتروشیمی معادل ۴.۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا