آشپزی

طرز تهیه ته چین گردن

طرز تهیه ته چین گردن

خواب دیدی تعبیرش رو نمی دونی کلیک کن

طرز تهیه ته چین گردن

طرز تهیه ته چین گردن

طرز تهیه ته چین گردن دستور پخت ته چین گردن گوسفندی

اخبار روز فناوری رو اینجا ببین

ته‌چین گردن، یکی از غذاهای خوشمزه و لذیذ ایرانی است که طعم و عطر فوق‌العاده‌ای دارد و به راحتی می‌توانید این غذای پر طرفدار را آماده و درست کنید، ته چین گردن، یک غذای خوش طعم است که برای پذیرایی و مهمانی‌ها مناسب و شیک است. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه ته چین گردن در ادامه با سایت آموزشی پانامگ همراه باشید.

مواد لازم برای ۳ نفر
برنج ۲ تا ۳ پیمانه
گردن گوساله نصف عدد
پیاز ۱ عدد
دارچین ۲ تکه
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
پودر کاری به مقدار لازم
فلفل قرمز به مقدار لازم
مواد لازم برای مایه ته‌چین
تخم مرغ ۱ عدد
ماست ۴ قاشق غذا خوری
روغن مایع ۳ قاشق غذا خوری
زعفران دم‌کرده ۱ قاشق غذا خوری
گلاب ۲ قاشق غذا خوری
پودر هل به مقدار لازم
فلفل سیاه و نمک به مقدار لازم

طرز تهیه ته‌چین گردن

ابتدا در یک قابلمه مقداری روغن بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا داغ شود سپس همه قسمت‌های گردن را در روغن داغ شده خوب سرخ کنید و بعد پیاز را خلالی خرد کنید و به قابلمه اضافه کنید و کمی تفت دهید تا بوی گوشت از بین برود.

سپس چند تکه دارچین را هم در قابلمه بریزید تا عطر دارچین آزاد شود، به جای چوب دارچین از پودر دارچین هم می‌توانید استفاده کنید، بعد با توجه به ذائقه و سلیقه خودتان مقداری فلفل سیاه، فلفل قرمز و پودر کاری را هم اضافه کنید و تفت دهید.

بعد از آن به مقدار لازم نمک هم بریزید و سپس مقداری آب جوش اضافه کنید و درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید تا روی حرارت متوسط به مدت ۳ تا ۴ ساعت خوب بپزد، اگر به جای قابلمه از زودپز استفاده کنید زمان پخت کمتری لازم است.

سپس در یک قابلمه تا نصفه آب بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا به جوش آید، وقتی برنج به نقطه جوش رسید، برنج را که از شب قبل خیس کرده‌اید در قابلمه بریزد و کمی نمک و مقداری روغن هم اضافه کنید و هم بزنید تا با هم ترکیب شوند.

بعد اجازه دهید تا برنج در آب جوش به مدت ۷ تا ۸ دقیقه بجوشد و کمی پخته شود، سپس از روی حرارت بردارید و آبکش کنید، و بعد برای درست کردن مواد مایه ته‌چین در یک ظرف یک تخم‌مرغ کامل یا دو عدد زرده تخم‌ مرغ را بریزید و هم بزنید.

وقتی تخم‌مرغ‌ها از لختگی خارج شدند ماست را که به دمای محیط رسیده است به آن‌ها اضافه کنید و هم بزنید و بعد در یک ظرف کوچک مقداری زعفران بریزید و روی آن کمی آب جوش بریزد و بگذارید تا دم بکشد و بعد به مایه ته چین اضافه کنید.

سپس مقداری روغن مایع روی مواد بریزید و بعد با توجه به ذائقه و سلیقه خودتان می‌توانید کمی گلاب هم به مواد اضافه کنید و هم بزنید، سپس نمک و فلفل سیاه و به دلخواه خودتان مقداری پودر هل را روی مواد بریزید و هم بزنید تا با هم ترکیب شوند.

وقتی مواد مایه ته چین آماده شد مقداری از برنج آبکش را در یک ظرف با مایه ته چین ترکیب کنید تا رنگ زعفران به خورد برنج‌ها برود و عطر و طعم مواد با برنج ترکیب شود، مقدار برنج به اندازه‌ای باشد که کاملا کف قابلمه مورد نظر را بپوشاند.

بعد گردن را که خوب پخته است از روی حرارت بردارید و گوشت گردن را جدا کنید و ریش ریش کنید و در یک ظرف بریزید و سپس آب گردن را از صافی رد کنید و مقداری رب سرخ شده و زعفران را به آن اضافه کنید و در یک ظرف بریزید.

سپس کف و دور تا دور قابلمه مورد نظر را با روغن یا کره چرب کنید و از برنج زعفرانی مخلوط با مایه ته‌چین یک لایه در کف قابلمه بریزید و کمی فشار دهید و سطح آن را صاف کنید و سپس یک لایه گوشت گردن را بریزید و روی آن پخش کنید.

وقتی که گوشت همه سطح برنج زعفرانی را پوشاند بعد از آن می‌توانید به دلخواه و با توجه به ذائقه و سلیقه خودتان مقداری زرشک که از قبل با روغن تفت داده‌اید و یا خلال بادام و خلال پسته را روی گوشت گردن بریزید و روی سطح آن پخش کنید.

بعد از آن برنج سفید را روی گوشت گردن و یا زرشک‌ها بریزید و سطح آن را صاف کنید و مقداری کره را روی برنج قرار دهید تا کم‌کم‌ ذوب شود و به خورد برنج برود، سپس درب قابلمه را ببندید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا برنج دم بکشد.

بعد از حدودا ۴۵ دقیقه تا یک ساعت که برنج دم کشیده و آماده شده است، از روی حرارت بردارید و قابلمه را در یک ظرف مناسب برگردانید تا به شکل قالبی خارج شود و بعد مقداری زرشک را در یک ظرف دیگر با کمی روغن تفت دهید.

سپس ته چین گردن را با زرشک سرخ شده، خلال بادام، خلال پسته و چند برگ شوید و نعناع تزئین کنید و آب گردن را در یک ظرف مناسب بریزید و در کنار آن قرار دهید و این غذای خوش ‌طعم را همراه با سالاد، ترشی و انواع دورچین سرو کنید.

حتما بخوانید : طرز تهیه کتلت میگو

منبع:پانا مگ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا