اقتصاد

صادرات پرتقال ایرانی به چین/ بازار داخل مختل نمی شود

صادرات پرتقال ایرانی به چین/ بازار داخل مختل نمی شود

کاوه دلیری مدیرکل دفتر شرق آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ایران در گفت وگو با خبرنگار مهر، رقم تولید مرکبات در استان مازندران را بیش از ۳ میلیون تن عنوان و اظهار کرد: چالش مازاد تولید مرکبات به ویژه پرتقال همواره در بازار ایران مطرح بوده و همین موضوع مشکلاتی را برای باغداران در فروش و عرضه این محصول در بازار ایجاد کرده است.

خواب دیدی تعبیرش رو نمی دونی کلیک کن

وی افزود: مطابق با گزارش‌ها و آمار ارائه شده بیش از ۷۰۰ هزار تن مازاد مصرف داخلی، پرتقال در کشور تولید می‌شود که در نهایت ۳۰۰ هزار تن آن صادر می‌شود. همین اعداد و ارقام این گزاره را ثابت می‌کند که صادرات این محصول خلل و کمبودی در بازار داخلی ایجاد نمی‌کند و علاوه بر ارزآوری برای کشور، زمینه اشتغال در حوزه کشاورزی را نیز فراهم می‌کند.

اخبار روز فناوری رو اینجا ببین

مدیرکل دفتر شرق آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ایران با طرح چالش‌های پیش روی صادرات مرکبات در کشور، تصریح کرد: مسائلی مانند «حمل و نقل و لجستیک» و «شرایط نگهداری مرکبات در زمان ارسال» جزو مواردی است که باید به آن توجه ویژه شود که رویکرد سازمان توسعه تجارت به منظور تسهیل صادرات مرکبات به کشورهای هدف از جمله روسیه و چین حل اینگونه مسائل و مشکلات به کمک بخش خصوصی و همچنین سایر نهادها و سازمان‌ها بوده است.

دلیری افزود: برای صادرات‌محور کردن محصولات کشاورزی به ویژه مرکبات باید به موضوعاتی مانند «برندینگ»، «بسته‌بندی»، «انبارداری فنی» و «مقابله با آفات» توجه ویژه شود.

وی ضمن تاکید بر ضرورت حفظ بازارهای تصاحب شده، گفت: «ایجاد زنجیره تأمین و تولید محصول با کیفیت» و «تکمیل زنجیره صادرات پس از باغ» از جمله مواردی است که باید به آن توجه کرد تا بتوان در بازارهای صادراتی حضوری دائمی و تثبیت شده داشته باشیم.

صادرات پرتقال به چین برای اولین بار

مدیرکل دفتر شرق آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه یکی از سیاست‌های دولت سیزدهم توسعه صادرات محصولات غیرنفتی است، عنوان کرد: حل مسائل و مشکلات صادرات پرتقال در چند ماه اخیر یکی از اولویت‌های سازمان توسعه تجارت بوده و تلاش‌های زیادی توسط رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در کشور چین برای ورود این محصول به این کشور به عنوان یکی از اهداف صادراتی مرکبات ایران دنبال شده است.

دلیری تصریح کرد: چین نخستین شریک تجاری ما محسوب می‌شود اما سبد محصولات صادراتی ما به این کشور عمدتاً منحصر به محصولات پتروشیمی و مواد خام معدنی است؛ لذا با هدف افزایش تنوع محصولات صادراتی به چین تلاش‌های متعددی در یک سال گذشته از سوی سفارت و رایزنی بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در کشور چین آغاز شد و در نهایت زمینه ورود پرتقال ایران به کشور چین با دریافت مجوزهای لازم برای اولین بار فراهم شد.

وی افزود: چین به دلیل داشتن درآمد سرانه رو به رشد و جمعیت زیاد نه تنها برای ایران بلکه برای سایر کشورها بازار صادراتی مهم تلقی می‌شود و این موضوع باعث به وجود آمدن فضای رقابتی شدید در این کشور شده است.

مدیر کل دفتر شرق آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ایران افزود: وجود این بازار رقابتی و جذاب باعث شده سخت‌گیری‌های بسیاری در خصوص کیفیت محصولات کشاورزی برای واردات به این کشور اعمال شود که ثبت و پذیرش شرکت‌های صادرکننده در چین و الزامات پروتکل‌های قرنطینه‌ای و بهداشتی بخشی از آن‌هاست که در همین زمینه یکی از شرکت‌های ایرانی توانست در گمرک چین ثبت و مجوز صادرات این محصول را اخذ کند و ما در ادامه تلاش می‌کنیم مشتریان بالقوه را در این بازار شناسایی کنیم.

دلیری با بیان اینکه در آخرین روزهای اسفند ۱۴۰۱ اولین محموله پرتقال به صورت نمونه به کشور چین ارسال شد، گفت: این نمونه ارسالی حدود ۲ تن بوده و به منظور دریافت مجوزهای بهداشتی و قرنطینه‌ای کشور چین، کشف قیمت و بازخوردگیری از مصرف‌کنندگان چینی به این کشور ارسال شده است و در صورت دریافت مجوزهای نهایی و بازخوردهای مثبت از این بازار راه برای ارسال محصولات با حجم مناسب در آینده فراهم خواهد شد.

وی با اشاره به ضرورت همکاری‌های بخشی میان وزارت امور خارجه ایران، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان توسعه تجارت ایران تاکید کرد: صادرات محصولات کشاورزی به چین یک دستاورد بزرگ است و به شرط رعایت الزامات در سال‌های آینده می‌تواند جهش صادراتی قابل ملاحظه‌ای در صادرات مرکبات ایجاد کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا