اقتصاد

شکستن یکه‌تازی دلار به‌تنهایی تأثیر مستقیمی بر اقتصاد ایران ندارد

شکستن یکه‌تازی دلار به‌تنهایی تأثیر مستقیمی بر اقتصاد ایران ندارد

میثم مهرپور، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در رابطه‌با روی‌آوردن برخی از کشورها به ارزهای ملی گفت: از دو دهه گذشته مسیر تنزل جایگاه دلار و میزان نقش و حضور دلار در تبادلات اقتصادی دنیا شروع شده؛ ولی تغییر روند سلطه دلار بر اقتصاد دنیا در کوتاه‌مدت انتظار بعیدی است. البته روند نزول قدرت دلار از لحاظ اقتصادی به محوریت چین و از نظر سیاسی به محوریت ایران به مراحل جدیدی رسیده است.

تأثیر متقابل نزول جایگاه دلار با افول آمریکا

مهرپور با اشاره به همخوانی میان جایگاه دلار با آمریکا با یکدیگر تصریح کرد: با سقوط و تنزل جایگاه دلار در دنیا قدرت آمریکا نیز تنزل پیدا خواهد کرد؛ یعنی اقتدار و سقوط هر یک بر دیگری تأثیر داشته و به‌نوعی جایگاه سیاسی و نظامی آمریکا در دنیا با دلار متناسب است.

این کارشناس اقتصادی با تأکید بر اینکه سقوط هژمونی دلار و آمریکا همانند یکدیگر است، گفت: آمریکا موجودیتی به‌غیراز دلار ندارد جایگاه فعلی آمریکا متأثر از جایگاهی است که از ۷۰ سال پیش نسبت به دلار به‌عنوان ارز بین‌المللی بنا شده است و در حال حاضر هر دو در حال افول هستند.

سقوط یکباره دلار ناممکن است

وی ادامه داد: البته افول دلار به معنای محو یا نابودی آن نیست؛ بلکه به معنای تنزل جایگاه دلار است. با بررسی آمارهای رسمی منتشر شده در خصوص نقش و جایگاه دلار در ۲۰ سال اخیر متوجه کاهش و نزول ارزش آن در طول زمان می‌شویم.

مهرپور عنوان کرد: به‌هرحال همان گونه که جایگاهی که دلار در ۶۰-۷۰ سال گذشته به دست آورده دفعی نبوده است سقوط آن هم یک‌باره اتفاق نمی‌افتد به عبارتی بحث اصلی در خصوص تنزل جایگاه دلار بوده و ازبین‌رفتن آن فعلاً امکان‌پذیر نیست.

خروج دنیا از تک‌قطبی اقتصادی با افول جایگاه دلار

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه افول جایگاه دلار در نهایت باعث خلق قدرت‌های جدید اقتصادی می‌شود، تصریح کرد: تنزل جایگاه دلار در سال‌های گذشته شروع شده؛ اما اکنون بر سرعت و شدت تنزل آن اضافه شده است و این امر در پایان منجر به خروج دنیا از تک‌قطبی اقتصادی می‌شود.

وی افزود: اقداماتی نظیر تعریف واحد پول یورو در اتحادیه اروپا، شکل‌گیری کشورهای مجموعه بریکس و غیره در راستای تنزل جایگاه دلار و خروج دنیا از تک‌قطبی اقتصادی بوده است و اتفاقاتی که در اقتصاد چین در حال انجام است باعث تسریع این مسیر می‌شود البته با وجود راهبری اقتصادی چین اما این مسئله را نمی‌توان صرفاً به افزایش جایگاه اقتصاد چین محدود کرد.

در ۲ سال گذشته، ۵۰ درصد از تجارت خارجی چین بدون دلار انجام شده است

مهرپور با بیان اینکه چین مسیر خروج دلار از معاملات خود را از حدود ۲ دهه پیش آغاز کرده است، گفت: بانک مرکزی چین اعلام کرده که در ۲ سال گذشته ۵۰ درصد از تجارت خارجی این کشور بدون دلار انجام شده است و بیشتر تبادلات مالی آن بر اساس یوان شکل‌گرفته و سایر معاملات تجاری نیز مطابق با ارز کشورهای مورد معامله انجام شده است.

وی در همین رابطه اظهار داشت: زمانی که چین پیمان‌های پولی دو یا چندجانبه و استفاده از ارزهای ملی را مطرح کرد این موضوعات جدی گرفته نمی‌شد؛ اما این سیاست‌ها در حال حاضرجواب داده است. در ایران هم در چند سال اخیر این مسائل تا حدودی رواج پیدا کرده است و در صورت پیگیری جدی آن در چند سال آینده می‌توان جواب برنامه‌ریزی‌های امروز را دید.

اقتصاد چین حاصل برنامه‌ریزی‌های ۲ دهه گذشته این کشور است

این کارشناس اقتصادی افزود: امروز سهم یوآن در تبادلات تجاری دنیا رقم بالایی نیست و حتی از یورو و دلار بسیار پایین‌تر است؛ اما اقتصاد چین حاصل برنامه‌ریزی‌های ۲ دهه گذشته این کشور است.

شکستن تابو یکه‌تازی دلار به‌تنهایی تأثیر مستقیمی بر اقتصاد ایران ندارد

مهرپور با بیان اینکه نزول دلار به‌تنهایی تأثیر مستقیمی بر اقتصاد ایران نخواهد گذاشت، گفت: شکستن تابو یکه‌تازی دلار، شکست جایگاه آن و در نهایت آمریکا در حال وقوع است؛ اما این مسئله تنها اثر روانی برجا می‌گذارد؛ زیرا مشکلات اقتصادی کشور درونی بوده و به ساختارهای اقتصادی داخلی برمی‌گردد به همین خاطر حتی فروپاشی کامل ساختار و جایگاه دلار هم بر اقتصاد ایران تأثیر مستقیمی نمی‌گذارد.

انتهای پیام /

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا