اقتصاد

شوخی با وام مسکن/ ۲۰۲۳ سال بهره برداری از خط ریلی شلمچه- بصره

شوخی با وام مسکن/ ۲۰۲۳ سال بهره برداری از خط ریلی شلمچه- بصره

به گزارش خبرنگار مهر در هفته گذشته خط ریلی شلمچه- بصره از پروژه‌هایی است که حائز اهمیت برای زیارت و تجارت بین دوکشور ایران و عراق است که با توجه به وضعیت پیشرفت احتمالاً این خط تا پایان ۲۰۲۳ به بهره برداری می‌رسد.

خواب دیدی تعبیرش رو نمی دونی کلیک کن

آشفته بازار مسکن زیر سایه سکوت آمارهای رسمی

اخبار روز فناوری رو اینجا ببین

در حالیکه مراجع رسمی از انتشار آمار تورم مسکن خودداری می‌کنند برخی نمایندگان مجلس بر این عقیده هستند که دولت در اجرای برخی تکالیف خود در قبال ساماندهی بازار مسکن کم توجه است.

بیش از ۲ ماه از مخفی‌سازی آمار تحولات بازار مسکن می‌گذرد، بانک مرکزی و مرکز آمار به عنوان دو مرجع اعلام تحولات قیمت‌ها در بازار مسکن از بهمن‌ماه سال گذشته هیچگونه گزارشی در خصوص تغییرات قیمت مسکن در نقاط مختلف کشور منتشر نکرده‌اند. «سیر افزایشی نرخ ارز و بازار دارایی‌ها در ماه‌های پایانی سال گذشته» و «بروز برخی نشانه‌ها مبنی بر افزایش تورم مسکن در آخرین آمارهای رسمی» نگرانی‌ها در خصوص وضعیت بازار مسکن در آستانه فصل اجاره و جابجایی‌ها را تشدید کرده است.

بررسی آخرین داده‌های منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران در خصوص قیمت مسکن در تهران، حکایت از تورم ماهانه ۱۰ درصدی در دی‌ماه سال ۱۴۰۱ دارد؛ آمارها نشان می‌دهد این میزان افزایش تورم ماهانه مسکن در تهران در طول ۳۰ ماه گذشته سابقه نداشته است. طبق این آمار، میانگین متوسط وزنی قیمت هر متر آپارتمان مسکونی، حدود ۵۵ میلیون تومان گزارش شده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۶۶ درصد رشد داشته است. همچنین گزارش مرکز آمار از تورم اجاره‌بها در کل کشور در بهمن‌ماه سال ۱۴۰۱ نیز حکایت از رشد ۴۲ درصدی سطح قیمت‌ها نسبت به ماه مشابه سال ۱۴۰۰ دارد. اعداد و ارقامی که با توجه به ضریب اهمیت شاخص قیمت مسکن در سبد مصارف خانوارهای کشور، خصوصاً برای مستأجران می‌تواند مهلک و دردناک باشد.

نقش بخش خصوصی در ارتقای کیفیت حمل و نقل ترانزیتی

به گفته افندی زاده بخش خصوص نیز نقش اصلی را در ارتقای کیفیت خدمات حمل ونقل و لجستیک از طریق شیوه‌های نوین و توسعه زنجیره‌های تأمین بین‌المللی ایفا می‌کند.

شهریار افندی زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی ضمن مروری بر مفهوم و کارکردهای کریدورهای ترانزیتی، چشم‌انداز نقش آفرینی جمهوری اسلامی ایران در کریدورهای ترانزیتی منطقه را امیدبخش و دلگرم‌کننده اعلام کرد و افزود: این چشم‌انداز با توجه به اولویت فعلی وزارت راه و شهرسازی در خصوص کنش‌گری پررنگ در این کریدورها با تأکید بر بهره‌گیری حداکثری از مزیت‌های نسبی جغرافیایی و امنیت ترانزیت از کشور و ارتقای مزیت‌های رقابتی ترانزیت از ایران بر مبنای مطلوبیت‌سازی مؤلفه‌های کلیدی زمان، هزینه، در چارچوب برنامه راهبردی-عملیاتی پنج ساله در این وزارت‌خانه در دست تدوین است.

وی ضمن اشاره به بند ۱۰ سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در شهریورماه سال ۱۴۰۱ در مورد فعال‌سازی مزیت‌های جغرافیایی-سیاسی و تبدیل جمهوری اسلامی ایران به مرکز مبادلات حمل و نقل، همچنین نگاه تحولی و راهبردی رئیس جمهور محترم و دولت سیزدهم به مقوله ترانزیت و تأکید وزیر محترم راه و شهرسازی بر تسریع در تکمیل و بهره برداری کریدورهای تزانزیتی کشور گفت: رویکرد وزارت راه و شهرسازی به مفهوم و کارکردهای کریدورهای ترانزیتی، رویکردی فعالانه است.

وام ۴ میلیاردی شوخی بزرگ

کارشناس مسکن گفت: وام ۴ میلیاردی بانک مسکن شوخی است و با این وام بعد ۱۵ سال هم ۴ متر خانه می‌توان خرید کرد.

بیت ستاری، کارشناس مسکن در خصوص وام ودیعه مسکن به مهر گفت: این وام ودیعه نتوانست کمبودهای اجاره بها را تأمین کند و پاسخگو نبود نکته بعد این است که تجویز این ودیعه مسکن برای زمان کوتاه می‌توانست مقابل گرانی اجاره بها را بگیرد اما در بلند مدت این اتفاق معکوس عمل می‌کرد.

وی در ادامه افزود: مشکل اصلی مسکن کمبود رد این بخش است که با وام درست نخواهد شد و نتیجه عکس داشت و برنامه بلند مدت باید ساخت یک میلیون مسکن در سال داشته باشیم تا بخش اجاره بها به تعادل برسد.

بیت ستاری در ادامه در خصوص وام ۴ میلیاردی بانک مسکن گفت: این وام ۴ میلیاردی شوخی بانک مسکن بوده است چرا که اگر ساخت و ساز صورت نگیرد و مشکل کمبود مسکن برطرف نشود این وام ۴ میلیاردی نمی‌تواند مردم را خانه دار کند در زمان تحویل وام ۴ میلیاردی جوانان حتی نمی‌توانند ۱ متر خانه خریداری کنند.

این کارشناس مسکن در خصوص حل مشکل مسکن گفت: تولید افزایش وام به شرط جهش تولید می‌تواند راهکار باشد در غیر این صورت وام برای خرید خانه نمی‌تواند کاری کند. در آینده فقط ساخت وساز می‌تواند مشکلات را حل کند در غیر این صورت تعادل در مسکن ایجاد نخواهد شد.

بی‌توجهی بانک‌ها به پرداخت تسهیلات مسکن

عقب افتادگی کشور در بحث تولید مسکن نیاز به تسهیلات بانکی را بیش از پیش ضروری ساخته است، اما بانک‌ها با وجود تکلیف قانونی توجهی به پرداخت تسهیلات مسکن ندارند.

بانک‌ها یکی از نهادهای مهم خلق پول هستند که با قدرتی که حاکمیت به آن‌ها اعطا کرده می‌توانند نقدینگی را در کشور افزایش دهند و با حکمرانی پول به جهت‌دهی در جامعه بپردازند. البته تورم به عنوان یکی از متغیرهای اقتصاد کلان نیز از میزان نقدینگی در جامعه متأثر است. در صورت افزایش بی‌رویه‌ی نقدینگی در جامعه و وارد شدن آن به بخش‌های غیرمولد و سفته‌بازی‌های رایج در بازارها، میزان تورم افزایش پیدا می‌کند و عموم مردم متضرر می‌شوند.

حال آنکه ورود پول به بخش تولید و تبدیل آن به سرمایه و ابزار تولید، رشد اقتصادی واقعی و افزایش کیک اقتصادی جامعه را به دنبال خواهد داشت و در این صورت رفاه جامعه افزایش پیدا می‌کند.

بدین ترتیب بانک‌ها از دو طریق، یعنی جذب سپرده‌های مردم و خلق پول، هم می‌توانند به افزایش تورم دامن بزنند و هم می‌توانند به کاهش آن کمک کنند. مسئله مهم این است که آیا بانک‌ها به وظایف خود در رشد و توسعه کشور و نیز سود رساندن به عموم جامعه عمل می‌کنند یا اینکه با انحراف منابع به سمت فعالیت‌های غیر مولد یا ارائه تسهیلات به افراد خاص، به عموم مردم ضرر می‌رسانند.

نگاه راهبردی گروه کشتیرانی به همکاری‌های تجاری ایران و روسیه

مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: گروه کشتیرانی توسعه روابط تجاری ایران و روسیه، برنامه ریزی دقیقی در مسیر صورت داده راه اندازی کریدور شمال- جنوب در حوزه خزر در دستور کار دارد.

محمدرضا مدرس‌خیابانی همزمان با آغاز به کار نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل و خدمات لجستیکی روسیه «ترانس راشا»، با بیان اینکه گروه کشتیرانی جمهوی اسلامی ایران به عنوان متولی کریدور شمال-جنوب اقدامات راهبردی را برای توسعه تجارت از طریق این کریدور انجام داده است، تصریح کرد: حجم مراودات تجاری از کریدور شمال-جنوب نسبت به سال گذشته و آغاز برنامه احیا این کریدور از افزایش چشمگیری برخوردار بوده است.

وی تجهیز و نوسازی بندر سالیانکای روسیه با سرمایه گذاری ۱۰ میلیون دلاری و راهبری گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی را از جمله نقاط عطف توسعه کریدور شمال- جنوب ارزیابی کرد و اظهار داشت: گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با نگاه و برنامه راهبردی در راستای توسعه روابط تاریخی تجاری ایران و روسیه گام برمی‌دارد.

امضای تفاهم‌نامه هوانوردی با بیش از ۳۰ کشور دنیا در دولت سیزدهم

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از توسعه مناطق محروم و کم برخوردار در بخش هوایی و توجه مضاعف به ورزش‌های هوایی و هوانوردی عمومی در یک سال و نیم گذشته خبر داد.

محمد محمدی بخش معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص برنامه سازمان هواپیمایی کشوری در سال جدید گفت: در سال ۱۴۰۲ هم توسعه ناوگان و هم توسعه شبکه پروازی را خواهیم داشت که نگاه ما در درون به توسعه شبکه پروازی با رویکرد توسعه مناطق محروم و کم برخوردار از بخش هوایی است.

محمدی بخش تکمیل کرد: با استفاده از ناوگانی که امسال وارد می‌کنیم چراغ مناطق کمتر توسعه یافته روشن می‌شود و فرودگاه‌هایی که کمتر پرواز دارند، در اولویت قرار می‌گیرند که بتوانیم این شبکه پروازی داخلی را قوی و غنی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در شبکه پروازی بین المللی نیز به همین شکل این اتفاق در حال رخ دادن است و ما طی یک سال و نیم گذشته با بیش از ۳۰ کشور دنیا تفاهم‌نامه امضا کردیم و امروزه به بیش از ۶۰ مقصد دنیاپرواز داریم دستاوردهای خوبی در حوزه بین المللی داشتیم.

محمدی بخش تکمیل کرد: این شبکه‌ی پروازی داخلی و خارجی و همچنین استفاده از شبکه داخلی می‌تواند زنجیره هوایی را به شکل کاملی انجام دهد.

جهش تولید مسکن با بخش خصوصی امکان پذیر است

یک کارشناس اقتصادی گفت: برای جهش تولید مسکن باید بخش خصوصی وارد بازار ساخت و ساز شود.

بعداز دوسال که دولت سیزدهم روی کار آمده است سه دستگاه اجرایی برای طرح نهضت ملی مسکن راهکارهایی ارائه داده اند و این نشان می‌دهد که تا به امروز جهش تولید مسکن فاقد برنامه بوده است.

سال گذشته تغییر معاونت ساختمان و مسکن نتوانست راهکاری برای جهش تولید مسکن باشد و بر اساس سلیقه تصمیم گیری ها صورت گرفته بود از سوی دیگر جهش تولید نیاز به همکاری بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات و تأمین مالی پروژه بوده که در این خصوص هم در این مدت بانک‌ها همکاری لازم را نداشته اند و مهمتر از آن تأمین زمین‌هایی برای ساخت مسکن بوده که تاکنون با مشکلات زیادی رو به رو بوده است.

۲۰۲۳ سال بهره برداری از خط ریلی شلمچه- بصره

خط ریلی شلمچه- بصره از پروژه‌هایی است که حائز اهمیت برای زیارت و تجارت بین دوکشور ایران و عراق است که با توجه به وضعیت پیشرفت احتمالاً این خط تا پایان ۲۰۲۳ به بهره برداری می‌رسد.

خط ریلی شلمچه-بصره از پروژه‌های طولانی‌مدتی است که اگرچه در مقاطعی برای به سرانجام رسیدن آن اقداماتی انجام شده اما راه به جایی نبرد. این راه‌آهن از چند بعد برایمان اهمیت دارد؛ یکی بحث سفرهای زیارتی و عبور مسافر و بحث دیگر صادرات ما به عراق است؛ با وجود این، باید توجه داشت که صرفاً ایران به این پروژه نیاز ندارد، بلکه خود عراق هم برای اینکه بتواند ناترازی تجاری‌اش را با کشور ما برطرف کند و به خاک ما افزایش صادرات داشته باشد و گردشگر زیارتی و سیاحتی به ایران بفرستد نیاز دارد که این پروژه تکمیل شود.

وام مسکن از روز اول مردم را خانه دار نمی‌کرد

یک کارشناس مسکن گفت: وام مسکن از روز اول مردم را خانه دار نمی‌کرد اما طرح فروش متری خانه در بورس می‌تواند باعث شود تا مردم از تورم ملکی عقب نمانند و شاید هم خانه دار شدند.

علیرضا مهدی زاده، کارشناس مسکن درخصوص تأثیر وام مسکن بر خرید مسکن به مهر گفت: قبلاً هم وام مسکن تأثیری بر خرید مردم نداشت و عملاً با این وام ۱۵ متر خانه می‌توان خرید کرد از سوی دیگر افزایش وام مسکن باعث می‌شود تا مردم نتوانند اقساط را پرداخت کنند.

وی در ادامه راهکار افزایش قدرت خرید مسکن گفت: فروش متری مسکن راهکاری است که می‌تواند مردم را خانه دار کند خرید خانه متری می‌تواند مردم براساس توانشان خرید کنند و تورم ملک عقب نمانند از طرفی هم اگر پول خرید خانه را داشته باشند تا اتمام پروژه وقت دارند پول واحد را واریز کنند از سوی دیگر هم اگر متری خریداری کنند می‌توانند همان متراژ را با قیمت روز ملک بفروشند و از تورم ملک عقب نمانند.

عملکرد ضعیف بانک‌ها در تخصیص وام به مسکن

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه طبق قانون جهش تولید مسکن بانک‌ها باید ۲۰ درصد از تسهیلات خود را به بخش مسکن اختصاص دهند، گفت: بانک‌ها در این بخش عملکرد ضعیفی داشتند.

«مهرداد بذرپاش» در گفت وگویی با اشاره به برگزاری جلسه شورای عالی مسکن افزود: تاکید رئیس جمهوری بر این است که همه بانک‌ها باید این ۲۰ درصد خود را تخصیص دهند، البته به جز بانک‌هایی که تراز آنها منفی است که این را نیز بانک مرکزی باید عنوان کند.

وی با بیان اینکه مقرر شده تا روش‌های جایگزین برای تأمین مالی تعریف و دنبال شود، گفت: به همین منظور مقرر شد که کمیته مشترکی از وزیر اقتصاد و دارایی، رئیس کل بانک مرکزی، رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر راه و شهرسازی تشکیل تا روش‌های تأمین مالی جدید برای بخش مسکن طراحی و دنبال شود.

بذرپاش بیان‌داشت: همچنین مقرر شد که تیم‌های بازرسی مشترکی توسط وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور تشکیل و هر چه سریع‌تر به ۱۰ استانی که عملکرد و رتبه پایین‌تری در حوزه مسکن داشتند، اعزام شوند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه‌داد: با اعزام این تیم‌ها، چرایی این مسائل مشخص می‌شود و اگر قابل حل باشد نسبت به آن اقدام و در صورتی که به دلیل کم کاری بوده باید جبران شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا