سلامت

سن و سلامت چشم شما

برای شما طبیعی است که در طول زندگی خود تغییراتی را در بینایی خود تجربه کنید و با افزایش سن، خطر ابتلا به برخی بیماری های چشمی نیز افزایش می یابد. برای اکثر افراد، تغییرات در چشم آنها از اوایل تا اواسط دهه 40 شروع می شود و تا اوایل 60 سالگی ادامه می یابد. رایج ترین تغییر بصری در افراد مسن مشکل در دیدن چیزهای نزدیک است، عمدتاً هنگام مطالعه یا کار با رایانه. این وضعیتی است که پیرچشمی نامیده می شود، یک تغییر طبیعی در توانایی چشم شما برای تمرکز. این زمانی اتفاق می‌افتد که عدسی چشم شما مقداری انعطاف‌پذیری خود را از دست می‌دهد و جابجایی آسان چشم‌ها از اجسام دور به اجسام نزدیک را دشوارتر می‌کند. علائم معمولی شامل مشکل در خواندن مطالب چاپی از جمله کتاب، روزنامه یا منوها، به ویژه در نور کم است. ممکن است متوجه شوید که اشیا را از خود دور می کنید تا واضح تر ببینید. هنگامی که پیرچشمی ایجاد شد، با افزایش سن به پیشرفت خود ادامه خواهد داد. افرادی که از قبل از عینک یا لنزهای تماسی استفاده می‌کنند، ممکن است برای کمک در فواصل دور و نزدیک، نیاز به استفاده از لنزهای دو کانونی یا چند کانونی داشته باشند. کسانی که در گذشته نیازی به کنتاکت یا عینک نداشتند، ممکن است نیاز به استفاده از عینک خواندن داشته باشند.

خواب دیدی تعبیرش رو نمی دونی کلیک کن

همچنین ممکن است متوجه برخی تغییرات رایج بصری مرتبط با سن شوید، از جمله:

اخبار روز فناوری رو اینجا ببین
  • برای واضح دیدن به نور بیشتری نیاز دارید. استفاده از نورهای روشن تر در هر فضای کاری یا قسمتی که قصد مطالعه در آن را دارید می تواند کمک کننده باشد.
  • حساسیت به تابش خیره کننده، از جمله چراغ های جلو در حین رانندگی، یا انعکاس خورشید در طول روز. این به دلیل تغییراتی است که در عدسی چشم شما ایجاد می شود که باعث می شود نور وارد شده به چشم شما پراکنده شود.
  • درک رنگ تغییر می کند. عدسی چشم شما به طور معمول شفاف است، اما با افزایش سن، ممکن است تغییر رنگ پیدا کند. این باعث می شود که تمایز بین رنگ ها یا سایه های رنگی چالش برانگیزتر باشد.

علاوه بر تغییرات بینایی، افراد مسن نیز بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های چشمی از جمله:

  • آب مروارید، که زمانی رخ می دهد که عدسی شما کدر می شود و باعث می شود دید تار و رنگ ها محو به نظر برسند.
  • بیماری چشمی دیابتی که علت اصلی نابینایی است. شایع ترین شکل آن به عنوان رتینوپاتی دیابتی شناخته می شود و زمانی ایجاد می شود که دیابت به رگ های خونی شبکیه شما آسیب می رساند.
  • خشکی چشم، که نتیجه کاهش تولید اشک است و می‌تواند برخی از فعالیت‌ها مانند خواندن یا استفاده از رایانه را ناراحت‌کننده کند.
  • گلوکوم، بیماری است که می تواند به عصب بینایی شما آسیب برساند و باعث از دست دادن بینایی یا کوری شود. افراد مبتلا به گلوکوم معمولاً فشار چشم افزایش یافته و ممکن است دید محیطی را نیز دچار اختلال کنند.
  • دژنراسیون ماکولا، که یک بیماری است که با گذشت زمان، بینایی مرکزی شما را که برای دیدن واضح اشیا لازم است، تحت تاثیر قرار می دهد.

چشمان شما با افزایش سن دچار تغییرات قابل توجهی می شود. تکمیل یک معاینه سالانه و جامع چشم برای نظارت بر مشکلات چشمی یا بینایی که ممکن است ایجاد شود، مهم است. در صورت داشتن هر یک از موارد زیر ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به برخی بیماری های چشمی باشید:

  • یک بیماری مزمن پزشکی، مانند دیابت یا فشار خون بالا
  • آیا برای مدیریت شرایطی مانند کلسترول بالا، مشکلات تیروئید، اضطراب یا افسردگی از داروها استفاده می کنید (برای برخی از داروها عوارض جانبی بصری غیرمعمول نیست)
  • سابقه خانوادگی گلوکوم یا دژنراسیون ماکولا
  • شغلی که از نظر بصری بسیار سخت است یا ممکن است شما را در معرض خطرات احتمالی چشم قرار دهد

تغییرات چشم و بینایی اغلب تا حدود 60 سالگی به پیشرفت خود ادامه می دهند. 

 

اگر در این نوشته، کلمه ای یا مطلبی وجود داشت که به نظر شما باعث ناراحتی خاطر شما شده است ما را در قسمت پیام ها مطلع کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا