اخبار روز

رشد ۹۰ درصدی شرکت های دانش بنیان در سال گذشته

رشد ۹۰ درصدی شرکت های دانش بنیان در سال گذشته

خواب دیدی تعبیرش رو نمی دونی کلیک کن

رشد ۹۰ درصدی شرکت های دانش بنیان در سال گذشته

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری اعلام کرد؛ ۸ هزار و ۳۶۸ شرکت دانش بنیانی تاکنون در کشور ایجاد شده‌ است که از این تعداد، ۵ هزار و ۴۴۵ شرکت از نوع دانش بنیان تولیدی و ۲ هزار و ۹۲۳ شرکت از نوع دانش بنیان نوپا هستند.

اخبار روز فناوری رو اینجا ببین

براساس این گزارش، شرکت‌های دانش‌بنیانی که در آخرین اظهارنامه خود دارای درآمد عملیاتی باشند، به شرط فعالیت در حوزه فناوری‌های برتر به عنوان تولیدی شناخته می‌شوند.

همچنین شرکت‌های دانش‌بنیانی که اظهارنامه مالیاتی ندارند یا بر اساس آخرین اظهارنامه مالیاتی خود بدون درآمد عملیاتی باشند، به عنوان دانش‌بنیان نوپا شناخته می‌شوند.

شرکت‌های دانش‌بنیان با فعالیت درانواع حوزه‌های مختلف، به دو گروه شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدی و نوپا دسته‌بندی شده و دانش‌بنیان‌های نوپا یا تولیدی نیز بر اساس نوع فعالیت، پیچیدگی و اهمیت فناورانه در ۳ گروه نوع یک، نوع دو یا نوع ۳ دسته بندی می شوند.

حوزه‌های فناورانه «فناوری زیستی، کشاورزی و صنایع غذایی»، «دارو و فرآورده‌های پیشرفته تشخیص و درمان»، «مواد پیشرفته و محصولات مبتنی بر فناوری‌های شیمیایی» و «ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته» از جمله حوزه‌های اصلی فعالیت شرکت‌های دانش بنیان است و سعی دارند تا در این حوزه‌ها دستاوردها و محصولات مناسبی را تولید و عرضه کنند.

همچنین حوزه‌های «وسایل، ملزومات و تجهیزات پزشکی»، «برق و الکترونیک، فوتونیک، مخابرات»، «فناوری اطلاعات و نرم‌افزارهای رایانه‌ای»، «خدمات تجاری سازی» و «صنایع فرهنگی، خلاق، علوم انسانی» نیز از دیگر عناوین حوزه‌های فعالیت دانش بنیان‌های کشور است.

براساس این گزارش، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری به عنوان متولی ایجاد و شکل گیری زیست بوم دانش بنیان و رشد و توسعه شرکت‌های فعال دراین حوزه بوده و درجهت رشد هرچه بیشتر این شرکت‌ها طی سال های اخیر گام برداشته است.

با توجه به اقدامات معاونت علمی در جهت رشد و توسعه دانش بنیان‌ها در کشور طی چند سال اخیر، شاهد رشد چشمگیر شرکت‌های دانش بنیان در حوزه‌های مختلف بوده ایم، به طوری که براساس آمار اعلام شده، درسال ۱۴۰۰ حدود ۷۵۰ شرکت دانش بنیان جدید ایجاد شده، اما در سال ۱۴۰۱، تعداد شرکت‎ های جدید به هزار و ۴۰۰ مورد رسیده و این خود گواهی بر رشد حدود ۹۰ درصدی تعداد شرکت های دانش بنیان در کشور بوده است.

این درحالی است که نهایی سازی و ابلاغ قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان نیز در اجرایی شدن این رشد و توسعه اثرگذار و گامی بلند در جهت شکل گیری زیست بوم فناوری و نوآوری کشور و عرضه محصولات دانش بنیان به جامعه بوده است.

منبع:مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا