اقتصاد

دولت چاره‌ای جز تبعیت از قیمت ندارد/ ارزهای ترجیحی دوامی ندارد

دولت چاره‌ای جز تبعیت از قیمت ندارد/ ارزهای ترجیحی دوامی ندارد

نوید رجایی کارشناس و فعال اقتصادی در گفت‌وگو با مهر با بیان این‌که در سالی که گذشت شاهد حذف ارز ترجیحی بودیم که به این مسئله از زوایای متفاوتی می‌توان نگاه کرد، گفت: به طور کلی دولت شاید بتواند در چشم اندازهای کوتاه مدت بتواند بر مکانیسم قیمت‌ها تأثیرگذار باشد اما واقعیت این است که قیمت حساس‌ترین عنصر شناخته می‌شود و دولت در بلند مدت چاره‌ای جز تبعیت از قیمت ندارد.

خواب دیدی تعبیرش رو نمی دونی کلیک کن

رجایی اضافه کرد: یکی از مزایای عمده حذف ارز ترجیحی از بین بردن رانت و سودهای باد آورده برای عده‌ای از تجار بود این افراد به راحتی ارز با پایین‌ترین نرخ قیمت خریداری می‌کردند و همان ارز را بدون اینکه محصولی وارد کنند در بازار آزاد میفروختند. از سوی دیگر به این نکته توجه داشته باشید تعریف اول اقتصاد به معنای مدیریت منابع کمیاب در جهت نیازهای نامحدود بشری است.

اخبار روز فناوری رو اینجا ببین

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: تحریم‌ها باعث شده تا دریچه‌هایی از پول‌های چاپی هر روز به این اقتصاد روانه شود و این حجم پول می‌تواند هر آنچه را که بخواهد ببلعد پس زمانی که قیمت‌ها در پایین‌ترین حد ممکن قرار داشته باشد ما با بحران مواجه خواهیم شد و این نکته بسیار منفی است و می‌توانست اثرات ویران کننده‌ای داشته باشد. اگر چه دولت چاره‌ای جز حذف ارز ترجیحی نداشت اما در ابتدا اعلام کردن کالابرگ و سپس واریز پول به صورت نقدی نشان از بی برنامه بودن دولت داشت و بهتر بود دولت حذف ارز ترجیحی را زمانی انجام دهد که برجام یا تحول بزرگ سیاسی دیگر رخ داده بود.

رجایی در پایان گفت: زمانی که مردم به خصوص سه قشر پایین درآمد در سطح شکننده‌ای قرار دارند باید برنامه ویژه ای برای این گروه در نظر گرفت وقتی ارز ترجیحی حذف می‌شود باعث افزایش محصولاتی دام و لبنی می‌شود در نتیجه سفره اقشار کم درآمد کوچک و کوچک‌تر می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا