سلامت

درمان های طبیعی سرفه: 9 نکته تخصصی برای درمان سرفه از آسایش خانه

سرفه مزاحم را با این داروهای طبیعی سرفه درمان کنید، از دمنوش های گیاهی گرفته تا میان وعده های خوشمزه

داروهای طبیعی سرفه یک راه عالی برای تسکین گلودرد هستند یا از شر یک قلقلک آزاردهنده خلاص شوید، بدون اینکه به قفسه دارو برسید.

خواب دیدی تعبیرش رو نمی دونی کلیک کن

درمان‌های خانگی می‌توانند برای طیف وسیعی از بیماری‌ها، از درمان‌های طبیعی سرماخوردگی ، مؤثر باشند به درمان های طبیعی سردرد و حتی داروهای طبیعی آنفولانزا. سرفه را می‌توان بدون کمک داروهای بدون نسخه، و برخی از داروهایی که احتمالاً از قبل در پشت کمد خود دارید، درمان کرد.

اخبار روز فناوری رو اینجا ببین

سرفه یک رفلکس است که برای محافظت از ریه‌های شما لازم است. زمانی که سرفه می‌کنید، ممکن است به این دلیل باشد که گلو خشک شده، عفونت دستگاه تنفسی فوقانی (URTI) یا عفونت قفسه سینه دارید. رفلکس سرفه ممکن است همیشه به نفع سلامتی شما نباشد، با این حال سرفه طاقت‌فرسا است و بسیاری از مردم فقط می‌خواهند یک دوره تسکین، اگر فقط یک شبه، به خوابشان کمک کند.»

درمان های طبیعی سرفه

1. عسل

همه ما شنیده‌ایم که عسل در تسکین گلوهای تحریک‌شده عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد – این یکی از شناخته‌شده‌ترین درمان‌های موجود است. اما تحقیقات جدید  که عسل “برای بهبود علائم عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی نسبت به مراقبت های معمول برتری دارد.”

محققان مطالعاتی را تجزیه و تحلیل کردند که اثرات مصرف عسل را با آنتی‌بیوتیک‌ها و شربت‌های سرفه مقایسه کردند و تأثیر آن را بر علائم سرفه از جمله شدت، دفعات سرفه‌ها و مدت زمان تداوم علائم بررسی کردند. آنها دریافتند که عسل تأثیر قابل توجهی در کاهش علائم دارد – به ویژه زمانی که صحبت از شدت سرفه و دفعات سرفه می شود – نشان می دهد که عسل هم درمانی برتر و هم ارزانتر است.

دکتر حسین احمد می گوید: «عسل هزاران سال است که به عنوان یک درمان طبیعی برای سلامتی در فرهنگ های مختلف – و به درستی – با توجه به خواص دارویی فراوانی که دارد استفاده می شود. از Click2Pharmacy. عسل دارای برخی خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی عالی است که به محافظت در برابر استرس اکسیداتیو کمک می کند و به بدن کمک می کند تا با علائم التهاب مانند گلودرد و سرفه مقابله کند و آن را مدیریت کند.

به دلیل قوام غلیظ و چسبناکش، عسل می‌تواند پشت گلو را بپوشاند و تسکین دهد. استفاده از لیمو داغ و عسل برای بزرگسالان و کودکان بالای 1 سال مبتلا به عفونت دستگاه تنفسی فوقانی (URTI) توسط انجمن قفسه سینه بریتانیا و انتخاب NHS تایید شده است.

این درمان را با افزودن مقداری عسل و کمی آب لیمو به آب داغ امتحان کنید، یا به سادگی مقداری عسل را روی فرنی صبحگاهی خود بپاشید، مقداری را در اسموتی بریزید یا یک دستور غذای خوشمزه مانند مرغ عسلی را امتحان کنید. یا ازگیل لعاب دار عسلی .

با این حال، دکتر احمد یک کلمه احتیاط کننده ارائه می دهد: «یک چیزی که باید در نظر داشت این است که پودر سیر و نمک سیر حاوی آلیسین نیستند، بنابراین اگر می خواهید این درمان را امتحان کنید، توصیه می کنم از سیر واقعی و خام استفاده کنید – اگرچه ممکن است داشته باشید. تا بعد از آن یک نعناع نفس بکشم!»

3. زنجبیل

برای قرن ها، زنجبیل به عنوان یک درمان برای همه چیز از بیماری های قلبی گرفته تا سرفه های معمولی مورد استقبال قرار گرفته است. دکتر احمد می گوید: «این ادویه دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی، ضد التهابی و ضد ویروسی است که به بدن کمک می کند تا سموم را آزاد و دفع کند.»

مطالعه ای که در دسامبر 2020 منتشر شدنشان داد که زنجبیل تازه می‌تواند سلول‌های ما را تحریک کند تا به سمت محل‌های التهاب، عفونت و ضربه در بدن حرکت کنند و به ما کمک کند تا پس از سرفه یا سرماخوردگی بهبود پیدا کنیم. علاوه بر این، این مطالعه نشان داد که زنجبیل در جلوگیری از چسبیدن ویروس‌ها به مجاری تنفسی و توقف سرفه در وهله اول موثر است.

برای بهره مندی از این درمان، دکتر احمد می گوید: «یکی از محبوب ترین راه های مصرف زنجبیل، نوشیدن آن در چای است. من قطعاً این را به کسانی که با سرفه دست و پنجه نرم می کنند توصیه می کنم، زیرا بخار چای نیز می تواند به شل شدن مجاری تنفسی کمک کند و مایعات گرم به تسکین گلو و هیدراته نگه داشتن شما کمک می کند، که برای بدن بسیار مهم است. سیستم ایمنی.”

4. آویشن

آویشن دارای خواص ضد باکتری، ضد قارچ و خلط آور (از بین بردن مخاط اضافی بدن) است. یک مطالعه نشان داد که عصاره مایع حاوی گیاه آویشن و برگ پیچک به کاهش حملات سرفه در گروهی از بزرگسالان مبتلا به برونشیت حاد همراه با سرفه مولد کمک کرد.

دکتر لی می گوید: «آویشن قرن ها به عنوان یک داروی گیاهی برای درمان URTI استفاده می شود. حاوی ترپن، تیمول و کارواکرول است که دارای خواص ضد سرفه، ضد التهاب، ضد باکتری و ضد ویروسی هستند.

سعی کنید برگ های آویشن را به مدت 15 تا 20 دقیقه در آب داغ بخوابانید تا چایی درست کنید که ممکن است به کاهش سرفه شما کمک کند.

5. ریشه شیرین بیان

یک مطالعه از سال 2015 بیان کرده است که شیرین بیان می تواند در جلوگیری از رشد باکتری ها، قارچ ها و حتی برخی از ویروس ها و در کنار داشتن ضد التهاب موثر باشد. و خاصیت آنتی اکسیدانی  مطالعه دیگری در سال 2018 نتایج مطالعه‌ای روی موش‌ها نشان می‌دهد که در آن مشخص شد برخی از اجزای موجود در شیرین بیان می‌توانند تعداد دفعات سرفه را بین 30 تا 78 درصد کاهش دهند.

دکتر احمد می گوید: هم عصاره شیرین بیان و هم فلاونوئیدهای شیرین بیان نقش حیاتی در کمک به بهبود بیماری های تنفسی و عفونت های قارچی دارند. با این حال، او می افزاید: “برای حمایت کامل از این موضوع به تحقیقات بیشتری نیاز است.”

برای امتحان این درمان، یک قاشق چایخوری از سبزی خشک را در دو فنجان آب بریزید و بجوشانید و اجازه دهید قبل از نوشیدن دم بکشد. البته به خاطر داشته باشید که ریشه شیرین بیان برای دادن به کودکان مناسب نیست.

6. آناناس

ممکن است آناناس یک داروی معمولی برای سرفه به نظر نرسد، به خصوص اگر یک عصر زمستانی تیره باشد که در آن ترجیح می دهید یک فنجان شکلات داغ به جای پینا کولادا بخورید.

دکتر لی می گوید: صدها سال است که آناناس به عنوان یک گیاه دارویی مورد استفاده قرار گرفته است. این میوه حاوی بروملین است که تصور می شود مخاط برونش را نازک می کند و همچنین دارای خواص آنتی بیوتیکی است.

بروملین ثابت شده است برای سرکوب سرفه و شل شدن مخاط در گلو، آناناس را به یک درمان عالی تبدیل می کند.

دکتر احمد می افزاید: آناناس سرشار از انواع ویتامین ها و مواد معدنی است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند، از ویتامین C گرفته تا منگنز، ویتامین B6، پتاسیم و آهن. من قطعا آناناس و سایر مرکبات را به کسانی که از سرفه رنج می برند توصیه می کنم.

او آن یک مطالعه را توضیح می دهد ارتباطی بین استفاده از عسل و عصاره آناناس و کاهش دوره‌ها و شدت سرفه پیدا کرد. دکتر احمد توصیه می کند مقداری آناناس را به دستور مرغ عسلی یا اسموتی خود اضافه کنید یا از میوه های استوایی پر از عسل در وعده صبحانه لذت ببرید.

7. غرغره کردن با آب نمک

همه ما قبلاً در مورد این مورد شنیده ایم، اما آیا واقعاً درست است؟ خوب، در سال 2005 محققان نظرسنجی کردند400  داوطلب سالم و پیشرفت آنها را به مدت 60 روز در فصل سرماخوردگی و آنفولانزا پیگیری کردند. در حالی که به برخی از شرکت کنندگان در مطالعه گفته شد که سه بار در روز غرغره کنند، برخی دیگر اصلا غرغره نکردند. در پایان مطالعه، گروهی که به طور منظم غرغره می‌کردند تقریباً 40 درصد کمتر از افرادی که اصلاً غرغره نمی‌کردند، عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی‌شان کمتر بود.

به گفته دکتر احمد، غرغره کردن با آب نمک یک درمان عالی برای سرفه است. او می‌گوید: «هر چقدر هم که ناخوشایند باشد، غرغره کردن با آب نمک می‌تواند در تسکین سرفه‌های ناشی از گلودرد مؤثر باشد. آب نمک، به ویژه زمانی که گرم است، می تواند به کشتن باکتری ها، کاهش درد و شل شدن مخاط در گلو کمک کند – فقط سعی کنید آن را قورت ندهید!

برای تهیه غرغره آب نمک، دکتر لی توصیه می کند ½ قاشق چایخوری نمک در یک لیوان آب ولرم حل شود. سعی کنید 30 ثانیه غرغره کنید و چندین بار در روز تکرار کنید تا فواید این دارو را احساس کنید.

8. پروبیوتیک ها

مطالعات متعدد نشان داده‌اند که پروبیوتیک‌ها برای تسکین سرفه و سرماخوردگی مفید هستند، زیرا به باکتری‌های روده ما کمک می‌کنند تا سیستم ایمنی ما را در سرتاسر بدن به طور مطلوب حفظ کنند.

یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که پروبیوتیک‌ها در کاهش تعداد شرکت‌کنندگانی که عفونت دستگاه تنفسی فوقانی را تجربه می‌کنند، بهتر از دارونما عمل می‌کنند، در حالی که مطالعه‌ای در سال 2022 نشان داد که پروبیوتیک‌ها با مصرف منظم علائم سرفه را در افراد در هر سنی کاهش می‌دهند.

در حالی که می توانید مکمل های غذایی پروبیوتیک بخرید، طبیعی ترین راه برای افزایش مصرف پروبیوتیک ها، خوردن غذاهای تخمیر شده است. غذاهایی که به شما در دریافت پروبیوتیک ها کمک می کنند عبارتند از:

  • ماست
  • کیمچی
  • کلم ترش
  • کامبوچا
  • میسو
  • تمپه
  • کفیر

9. در بخار نفس بکشید

تنفس بخار یا تلاش برای ایجاد یک محیط مرطوب می تواند به کاهش سرفه مداوم کمک کند، زیرا هوای خشک می تواند علائم را تشدید کند. می توانید این کار را با گرفتن دوش یا حمام آب گرم، نشستن با صورت خود بالای یک کاسه آب گرم انجام دهید، یا ممکن است بخواهید روی یک دستگاه مرطوب کننده سرمایه گذاری کنید.

رطوبت سازها بخار آب ساطع می کنند، بنابراین بخار را به اتاق شما اضافه می کنند. شرکت دارویی بدون نسخه Vicks می گوید: “بخار گرم راه های تنفسی گرفتگی را باز می کند و مرطوب می کند و به رقیق شدن مخاط کمک می کند تا بتوانید آن را سرفه کنید و خلط را خارج کنید.”

اگر تصمیم به سرمایه‌گذاری روی یک مرطوب‌کننده دارید، مطمئن شوید که درهای دیگر را بسته نگه دارید تا حداکثر بخار در اتاق باقی بماند و آب را مرتباً تعویض کنید تا مطمئن شوید که تمیز می‌ماند.

چناچه در این مطلب کلمه ای یا حروفی استفاده شده است که از نطر شما مشکل دارد در قسمت نظرات به ما اطلاع دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا