اخبار روز

داروی دیابت به پیشگیری از عوارض طولانی کووید۱۹ کمک می کند

داروی دیابت به پیشگیری از عوارض طولانی کووید۱۹ کمک می کند

خواب دیدی تعبیرش رو نمی دونی کلیک کن

داروی دیابت به پیشگیری از عوارض طولانی کووید۱۹ کمک می کند

به گزارش خبرنگار خالق به نقل از مدیسن نت، محققان گزارش دادند که متفورمین خطر ابتلاء به کووید طولانی مدت را برای بیمارانی که یک دوره دو هفته‌ای از این دارو را در حین مبارزه با عفونت دریافت کرده اند، حدود ۴۰ درصد کاهش می‌دهد.

اخبار روز فناوری رو اینجا ببین

اگر بیماران کووید ۱۹ بلافاصله پس از عفونت شروع به مصرف متفورمین کنند، نتایج حتی چشمگیرتر است. شروع مصرف دارو در عرض سه روز پس از شروع علائم، موارد طولانی کووید را تا بیش از ۶۰ درصد در این افراد کاهش داد.

نویسندگان مطالعه خاطرنشان کردند: این اولین کارآزمایی بالینی است که نشان می‌دهد هر دارویی که در طول عفونت کووید ۱۹ مصرف شود ممکن است خطر ابتلاء به کووید طولانی مدت را کاهش دهد.

دکتر «کارولین برامانت»، استادیار دانشکده پزشکی دانشگاه مینه‌سوتا و محقق ارشد این مطالعه، گفت: «این یافته‌ها نشان می‌دهد که ۱۴ روز درمان با متفورمین، از اوایل شروع عفونت، از بروز عوارض طولانی کووید در ۱۰ ماه بعد جلوگیری می‌کند.»

علائم طولانی‌مدت مرتبط با عفونت کووید ۱۹، یک بیماری مزمن در حال ظهور است که به طور بالقوه میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار می‌دهد.

تصور می‌شود که کووید طولانی مدت ناشی از آسیبی است که عفونت به اندام‌های مختلف بدن مانند مغز، ریه‌ها یا قلب وارد می‌کند. به همین دلیل است که علائم ممکن است بین بیماران متفاوت باشد.

فهرست علائم کووید طولانی شامل مه مغزی، خستگی، بی حالی پس از ورزش، سرگیجه، مشکلات گوارشی، تپش قلب، تغییر در میل یا توانایی جنسی، تغییر در توانایی بویایی یا چشایی، درد قفسه سینه، سرفه مزمن، و تشنگی است.

بر اساس این مطالعه، این محققان تخمین زدند که حدود ۱۰ درصد از افرادی که در طول موج اولیه اومیکرون آلوده شدند، در طی شش ماه پس از بیماری خود به کووید طولانی مبتلا شدند.

متفورمین از سال ۱۹۹۵ در ایالات متحده برای درمان دیابت تأیید شده است، اما این دارو همچنین دارای خواص ضد ویروسی است.

برامانت توضیح داد که آزمایش‌های آزمایشگاهی نشان داده‌اند که متفورمین می‌تواند به طور بالقوه از تکثیر و انتشار ویروس کووید جلوگیری کند.

در این کارآزمایی، ۵۶۴ بیمار کووید ۱۹ به طور تصادفی برای دریافت یک دوره دو هفته‌ای متفورمین انتخاب شدند، در حالی که ۵۶۲ نفر دیگر یک قرص دارونما غیرفعال دریافت کردند. بیماران بین دسامبر ۲۰۲۰ و ژانویه ۲۰۲۲ جذب شدند.

محققان سپس تمام بیماران را به مدت ۱۰ ماه ردیابی کردند تا ببینند چه کسانی به کووید طولانی مبتلا شده اند.

نتایج نشان داد که یک دوره دو هفته‌ای متفورمین خطر ابتلاء به کووید طولانی مدت را تا ۴۱ درصد در مقایسه با دارونما کاهش می‌دهد و اگر بیماران دارو را در اوایل عفونت خود شروع کرده باشند، تا ۶۳ درصد کاهش می‌یابد.

این یافته‌ها منعکس‌کننده نتایج منتشر شده قبلی از این کارآزمایی است که نشان می‌دهد متفورمین از بیش از ۴۰ درصد از مراجعات به بخش اورژانس، بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ در عرض دو هفته پس از شروع درمان جلوگیری می‌کند.

برامانت گفت: «فعالیت ضد ویروسی متفورمین احتمالاً دلیل اصلی جلوگیری از ابتلاء به کووید طولانی است، اما این دارو همچنین التهاب مضر ناشی از عفونت را هم کاهش می‌دهد.»

منبع:مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا