اقتصاد

خوشحالی مافیای دخانیات از تلاطم های مدیریتی بازیگر بزرگ داخلی

خوشحالی مافیای دخانیات از تلاطم های مدیریتی بازیگر بزرگ داخلی

به گزارش خبرنگار مهر، شرکت دخانیات ایران یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های تهیه، تولید و توزیع تنباکو و دخانیات در ایران است که از سال ۱۳۱۶ هجری خورشیدی فعالیت می‌کند. تغییرات پی در پی در مدیریت عامل شرکت و برنامه‌های استراتژیک آن در سال‌های اخیر، روند روبه رشد فعالیت‌های شرکت دخانیات را در طی یک دهه گذشته متوقف و در بسیاری موارد معکوس نموده‌است. مبحث انتخاب مدیران و رؤسای کارآمد که با اصول اساسی مدیریت و اخلاق حرفه‌ای آشنا بوده و شایستگی لازم و کافی برای احراز پست‌های مختلف داشته باشند از بحث‌های مهم شرکت دخانیات می‌باشد که به آن توجه مناسبی نشده‌است.

خواب دیدی تعبیرش رو نمی دونی کلیک کن

در اواخر سال ۱۳۹۱ بنابر تصویب هیئت وزیران ۵۵ درصد از سهام شرکت دخانیات ایران به همراه سهام چندین شرکت دیگر دولتی به صندوق بازنشستگی فولاد واگذار گردید و این صندوق به وزارت رفاه و تأمین اجتماعی منتقل گردید. از آن پس تا کنون ۱۰ مدیر، بر کرسی مدیریتی این شرکت تکیه زده اند، به عبارتی به طور متوسط هر مدیر تنها یک سال سکان مدیریتی این شرکت را برعهده داشته که خود سبب تکانه‌های مدیریتی جدی بر این صنعت استراتژیک شده است.
مدیرانی که بعضاً یا برخواسته از محافل سیاسی بودند و یا تحت هدایت جریان‌های مافیای دخانیات. امری که در یک سال گذشته بارها در رسانه‌ها برآن تأکید شد که گویی در ۱۰ سال گذشته و پس از خصوصی سازی شرکت دخانیات و خروج لایه سیاست گذاری منحصر شده در این شرکت بر این صنعت، هدایت سکان آن به دست دو شرکت خارجی فعال در ایران افتاده است.

اخبار روز فناوری رو اینجا ببین

امری که قدرت مافیا را در انتخاب‌های نابجا و نامربوط در به دست گرفتن مسند مدیریتی این شرکت مشتبه می‌کرد.

با روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی و تأکید وی از ابتدای راه بر مبارزه جدی با فساد و مافیای چنبره زده بر منابع کشور، امید آن رفت که دست مافیا از بخش‌های مختلف صنایع کنار رود و آرامش درخوری بر صنعت کشور حکمفرما گردد؛ اما گویا قدرت مافیا برای ضربات بر پیکره اقتصاد این کشور کاهش نیافته است و خبرهای شنیده شده از یکی از صنایع مهم همچون صنعت دخانیات حکایت از تغییرات مدیریتی عجیب در این صنعت دارد.
در شرایطی که در ماه‌های گذشته اخبار زیادی نسبت به تلاش مافیای دخانیات بر انجام تغییرات مدیریتی در شرکت دخانیات ایران منتشر شده بود، بر طبق شنیده‌های خبرنگار مهر، مهدی آشتیانی، معاون تشریفات دفتر احمدی نژاد به عنوان رئیس شرکت دخانیات ایران انتخاب شده است.

گفتنی است با روی کار آمدن دولت رئیسی و تغییرات مدیریتی در شرکت دخانیات ایران، بحث نقش مؤثر مافیای این صنعت در سیاست گذاری و هدایت بازار این صنعت در کشور بیش از پیش مطرح شد و روایت‌های متنوعی از چگونگی انهدام این صنعت در طی ۱۰ سال اخیر از زبان مدیران و فعالین کشاورزی این صنعت نقل گردید؛ روایتی از چگونگی کاهش فعالین این صنعت از ۲۰ هزار کشاورز به کمتر از ۴ هزار توتون کار.
روایتی که گویا با ادامه سیاست ناپایداری این صنعت همچنان ادامه خواهد داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا