اخبار روز

جوانی جمعیت ضرورتی انکارناپذیر

جوانی جمعیت ضرورتی انکارناپذیر

خواب دیدی تعبیرش رو نمی دونی کلیک کن

جوانی جمعیت ضرورتی انکارناپذیر

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها- نیروی انسانی به عنوان بزرگترین سرمایه هر جامعه‌ای از دیرباز تاکنون به عنوان مهمترین مؤلفه قدرت کشورهای مختلف دنیا محسوب شده است و نیاکان ما ایرانیان طی قرون متمادی بر اهمیت خانواده و فرزندآوری تأکیدات ویژه داشته اند.

اخبار روز فناوری رو اینجا ببین

ایران مقتدر بدون حضور جوانانی پرشور و بانشاط و جمعیت جوان، موجودیت نخواهد داشت و باید به این مهم توجه کرد که زنگ خطر پیری جمعیت کشور به صدا در آمده است و اگر نهادهای متولی امر به این مبحث ورود فوری نکنند در آینده شاهد آسیب‌های اجتماعی بسیاری خواهیم بود.

استان کردستان و مردمان این خطه از میهن اسلامی در تاریخ چند هزار ساله خویش همواره از چند فرزندی به عنوان شاخصه ای مهم در فرهنگ خویش نام برده و بر آن تأکید داشتند و با تکیه بر این مهم امورات مرتبط با کشاورزی و دامداری و دفاع از مرزهای ایران زمین را به سرانجام می‌رساندند.

متأسفانه طی دو دهه اخیر شاهد کاهش آمارهای فرزندآوری در استان کردستان هستیم و هر سال آمارهای نگران کننده‌ای از کاهش ولادت‌ها در این استان به گوش می‌رسد.

کاهش ۴ درصدی ولادت‌ها در کردستان

علی جوکار مدیر کل ثبت احوال کردستان در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در هر ساعت به طور متوسط در استان ۲.۵ واقعه ولادت ثبت شده که به لحاظ فراوانی ۱۰۰ دختر به ازای ۱۰۷ مولود پسر است.

وی افزود: در هر شبانه‌روز به طور متوسط ۶۱ واقعه ولادت در کردستان به ثبت رسیده است.

جوکار با بیان اینکه ۲۲ هزار و ۴۸۹ واقعه ولادت در سال گذشته در استان به ثبت رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل آن ۴.۱ درصد کاهش داشت، گفت: ۱۳ مورد از این موالید به صورت سه قلوزایی و یک مورد چهارقلوزایی بوده است.

مدیرکل ثبت احوال کردستان خاطر نشان کرد: بیشترین موارد دوقلوزایی در استان مربوط به شهرستان سنندج و کمترین آن مربوط به سروآباد بوده است.

جوکار افزود: ۱۶ هزار و ۷۹۲ مورد از ۲۲ هزار و ۴۸۹ واقعه ولادت به ثبت رسیده در استان مربوط به ولادت شهری و ۵ هزار و ۶۹۷ مورد ولادت روستایی بوده است.

وی با بیان اینکه ۱۱ هزار و ۶۳۵ ولادت ثبت شده استان در سال گذشته پسر و ۱۰ هزار و ۸۵۴ واقعه دختر بوده است، عنوان کرد: بیشترین ولادت ثبت شده مربوط به مادران گروه سنی ۳۰ تا ۳۴ سال با حدود ۳۰.۱ درصد بوده است.

مدیرکل ثبت احوال کردستان تصریح کرد: مادران کمتر از ۱۵ سال ۴ نفر و بین ۱۵ تا ۱۹ سال ۸۴۷ مورد از زایمان‌ها در استان را به خود اختصاص داده‌اند.

جوکار افزود: در سال گذشته ۵ هزار و ۲۳۰ مورد واقعه طلاق در استان به ثبت رسیده که ۱۱.۵ درصد از این میزان طول ازدواج ۱ تا ۲ سال داشته‌اند.

وی اظهار داشت: در مجموع ۴۴.۷ درصد طلاق‌های ثبت شده مربوط به پنج سال اول زندگی مشترک بوده است که ۹۰ تا ۹۵ درصد از آنها فرزند ندارند.

جوکار اعلام کرد: ۲۴ هزار و ۱۳۱ مورد شناسنامه نوزاد در سال گذشته در استان صادر شده است.

جوانی جمعیت ضرورتی انکارناپذیر

مشکل ۱۵۰ زوج نابارور در کردستان برطرف شد

مسئول بسیج جامعه زنان استان کردستان در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در راستای تحقق سیاست‌های جوانی جمعیت در سال گذشته توانستیم مشکل ناباروری ۱۵۰ زوج را در استان پیگیری و حل کنیم.

بتول سرکانی افزود: بسیج جامعه زنان در تشکیل خانواده یا همان ازدواج آسان با هدف تحقق سیاست‌های جوانی جمعیت در سطح پایگاه‌های محلات در مساجد به طور معمول مستقر و برنامه‌های خاصی از مشاوره تا کارگاه‌های آموزشی برای افزایش مهارت زوجین جوان برگزار کرده است.

مسئول بسیج جامعه زنان استان کردستان خاطرنشان کرد: ایجاد کلینیک‌های خانواده در سطح برخی از شهرهای استان از دیگر اقدامات انجام گرفته بسیج جامعه زنان در راستای تحقق اهداف و سیاست‌ها جوانی جمعیت و منویات مقام معظم رهبری بوده است.

سرکانی با تأکید بر اینکه در بحث جوانی جمعیت با توجه به اهمیت موضوع قرارگاه «زن، خانواده و جمعیت» در سطح استان کردستان تشکیل شده است، گفت: تمام امورات مربوط به این حوزه در این قرارگاه دنبال شده و از نظر صاحب‌نظران و افراد متخصص بهره گرفته می‌شود.

وی افزود: برگزاری کارگاه‌های آموزشی و نشست‌ها و ارتباطات چهره به چهره با پزشکان در راستای پیشبرد اهداف و برنامه‌ها به صورت مستمر از سال گذشته آغاز شد و امسال نیز به صورت ویژه دنبال خواهد شد.

مسئول بسیج جامعه زنان استان کردستان با بیان اینکه در همین راستا ۱۵۰ زوج نابارور استان شناسایی و با حمایت و کمک خیرین و همچنین پزشکان متخصص فرایند درمان آنها طی شد، اذعان کرد: برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی در راستای اقناع‌سازی بانوان، باز کردن گره‌های ذهنی و ترویج و فرهنگ‌سازی در راستای افزایش تمایل به فرزندآوری از اقدامات دیگر بسیج جامعه زنان در استان بوده است.

سرکانی از برگزاری کارگاه‌های سبک زندگی ایرانی اسلامی به صورت مستمر برای بانوان بسیجی در سطح استان خبر داد و گفت: بیش از یک هزار و ۷۰۰ مورد مطالب متعدد پیرامون اهمیت فرزندآوری تولید و در شبکه‌های مختلف و فضای مجازی توزیع و منتشر شده است.

وی افزود: بهره‌گیری از ظرفیت کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی برای حضور در بین خواهران بسیجی در پایگاه‌های مقاومت، تهیه و توزیع ۱۸۰ مورد جهیزیه و تقدیم آن به نوعروسان نیازمند، سرکشی مستمر از خانواده‌های دارای سه فرزند به بالا و صاحب چند قلو و تشکیل بیش از ۴۴ گروه ترویج ازدواج آسان از اقدامات دیگر بسیج جامعه زنان در راستای تحقق سیاست‌های افزایش و جوان‌سازی جمعیت در سطح استان بوده است.

مسئول بسیج جامعه زنان استان کردستان اضافه کرد: ۱۵۷ مورد ازدواج آسان در سطح پایگاه‌های بسیج انجام و نشریه عوارض تک‌فرزندی چاپ و در تمام شهرستان‌های استان توزیع شده است.

سرکانی افزود: ۱۰ مهدکودک در سطح پایگاه‌های بسیج ایجاد شده و کلینیک خانواده پایدار با استفاده از مشاورین مجرب و خدمات‌دهی رایگان در سطح استان فعال شده است.

وی خاطرنشان کرد: کلینیک نفس در راستای جلوگیری از سقط جنین در سطح استان در حال راه‌اندازی است.

سن ازدواج و فرزندآوری در کردستان بالاتر از میانگین کشوری است

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: میانگین سنی ازدواج و فرزندآوری در استان نسبت به کشور بالاتر است.

فرزام بیدارپور افزود: ۷۵ درصد قانون افزایش جمعیت به وزارت بهداشت بر می‌گردد در صورتی که در زمینه ازدواج و فرزندآوری باید سایر دستگاه‌ها هم سهمی از این موضوع داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی کردستان در راستای تحقق اهداف جوانی جمعیت اقدامات مختلفی را انجام داده و در حال حاضر ۷۰ درصد از ظرفیت منازل مسکونی به کارکنانی تعلق دارد که دارای ۳ فرزند هستند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان تصریح کرد: بر اساس برنامه‌ریزی ساخت ۱۰۰ واحد خوابگاه برای دانشجویان متأهل در دستور کار قرار گرفته که در حال حاضر پلان آن آماده شده و مشغول تأمین منابع مالی هستیم.

بیدارپور با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰۰ درصد دانشجویان متأهل دارای خوابگاه و به ۴۸ زوج دانشجو تسهیلات ۶۰ میلیونی پرداخت شده است، گفت: ۸۲۲ نفر تبدیل وضعیت شده و کمک هزینه اولاد و ۵ درصد حق عائله‌مندی برای همه جامعه هدف دانشگاه علوم پزشکی اجرا شده است.

جوانی جمعیت ضرورتی انکارناپذیر

مباحث جمعیتی اولویت چندم برخی مدیران در کردستان است

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری کردستان در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: متأسفانه برخی مدیران و گروه‌های مردم‌نهاد در استان کردستان آنگونه که باید به مباحث جمعیتی توجه ندارند و آن را جز اولویت‌های چندم خود قرار داده‌اند.

زینب زاله افزود: تحقق سیاست‌های حمایت از خانواده و جوانی جمعیت نیاز به یک عزم ملی و تلاش همگانی دارد.

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری کردستان خاطرنشان کرد: با توجه به کاهش قابل توجه نرخ باروری در جامعه و نبود انگیزه فرزندآوری در بین زوج‌های جوان در این زمینه نیازمند کار فرهنگی ویژه و دغدغه‌مندی بیشتر مسئولان هستیم.

زاله افزود: از ۲۴ تا ۳۰ اردیبهشت ماه به عنوان هفته جمعیت نام‌گذاری شده و فعالیت‌های جمعیتی در راستای افزایش جمعیت باید به صورت ویژه در این ایام برگزار شود.

وی تصریح کرد: هفته جمعیت ظرفیت مناسب و مغتنمی برای پرداختن بیشتر به ضرورت‌های فرزندآوری بیشتر در خانواده‌ها و جلوگیری از حرکت جامعه به سمت پیری است.

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری کردستان بر فضاسازی شهری در این راستا تأکید کرد و گفت: تعریف و اجرای برخی بسته‌های تشویقی برای بانوان شاغل و صاحب چند فرزند از جمله کاهش ساعت اداری و یا یک روز تعطیل، برگزاری نشست‌های روشنگری، فضاسازی محیطی، تولید محتواهای رسانه‌ای، بهره‌گیری از ظرفیت صاحب نظران و …از اقداماتی است که باید در طول هفته جمعیت به صورت گسترده در سطح استان انجام گیرد.

زاله گفت: متأسفانه برخی مدیران و گروه‌های مردم‌نهاد در استان کردستان آنگونه که باید به مباحث جمعیتی توجه ندارند و آن را جز اولویت‌های چندم خود قرار داده‌اند.

وی با بیان اینکه با وجود اهمیت موضوع جوانی جمعیت برخی دستگاه‌ها این موضوع را در اولویت برنامه‌ها قرار نمی‌دهند، عنوان کرد: فرهنگ‌سازی در زمینه ضرورت افزایش جمعیت با توجه به نقش آن در مولد بودن جامعه باید به عنوان یک اولویت مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری کردستان هزینه کردن در راستای ترویج فرهنگ خانواده و تولید محتوا در این زمینه را نوعی سرمایه‌گذاری خواند و افزود: ارتقا، پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت‌، رفع موانع ازدواج، ترویج ازدواج آسان، تسهیل تشکیل خانواده، کاهش سن ازدواج، اختصاص تسهیلات مناسب برای مادران به ویژه در دوران بارداری و شیردهی، کاهش هزینه‌های زایمان و درمان ناباروری مردان و زنان در راستای تحقق اهداف طرح جوانی جمعیت ضروری است.

زاله افزود: آگاهی‌بخشی، ایجاد انگیزه، بهبود امکانات در حوزه‌های اجتماعی، ارائه خدمات مشاوره‌ای و ارتقای سلامت جسمی از جمله اصولی است که باید در راستای افزایش جمعیت مورد توجه قرار گیرند.

وی بر ضرورت اجرای وظایف قانونی دستگاه‌های مختلف در اجرای طرح جوانی جمعیت تأکید کرد و گفت: قانون برای دستگاه‌های مختلف وظایفی را تعیین کرده که انتظار داریم متولیان امر در استان در راستای عملیاتی کردن این وظایف اهتمام جدی داشته باشند.

منبع:مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا