اقتصاد

جلوگیری از خروج ارز با ساخت داخل لوله‌های لاستیکی صادرات نفت‌خام

جلوگیری از خروج ارز با ساخت داخل لوله‌های لاستیکی صادرات نفت‌خام

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شرکت نفت فلات قاره ایران، مهدی توکلی افزود: در این پروژه برای نخستین بار در کشور ساخت دو عدد Tanker Rail Hose شانزده اینچ (لوله اتصال تانکر به رشته اصلی هوز شناور صادرات) و دو عدد First off FPSO بیست اینچ (اولین لوله از رشته اصلی هوز شناور صادرات) توسط یک شرکت دانش‌بنیان داخلی، با نظارت فنی اداره بازرسی فنی و خوردگی فلزات و کارشناسان فنی منطقه کیش و نظارت عالیه اداره پژوهش و فناوری ستاد تهران انجام می‌شود.

وی افزود: در قالب این پروژه که در راستای تحقق تولید بار اول از سوی شرکت نفت فلات قاره ایران پیگیری می‌شود، هم‌اکنون یک عدد Tanker Rail Hose شانزده اینچ تولید و به منطقه کیش ارسال شده است که این مهم حدود ۴۵ درصد از پیشرفت فیزیکی پروژه را شامل می‌شود. همچنین فرآیند ساخت یک عدد First OFF FPSO بیست اینچ نیز در آن شرکت آغاز شده است که با نهایی‌سازی این بخش، پیشرفت پروژه به ۶۰ درصد خواهد رسید.

وی با بیان اینکه بر اساس داده‌های دریافت شده از ۲۲ پایانه فراساحلی نفتی، میانگین عمر انواع شیلنگ‌های شناور صادرات نفت‌خام بین ۳.۷ تا ۵.۶ سال است، گفت: کمترین زمان بهره‌برداری از انواع شیلنگ‌های شناور بین ۱ تا ۴ سال گزارش شده است ولی شیلنگ‌هایی مانند First Off و Tanker Rail با توجه به اینکه بنا به شرایط عملیاتی بیشترین تنش‌های دینامیکی بر آنها وارد می‌شود از عمر پایین‌تری در بازه زمانی بیان شده برخوردار هستند.

توکلی اضافه کرد: در حال حاضر ۱۸ رشته شیلنگ لاستیکی در خلیج‌فارس وجود دارد که با توجه به اینکه هر رشته کامل شیلنگ شامل ۳۳ عدد شیلنگ لاستیکی شناور است، هم‌اکنون حدود ۵۹۴ عدد شیلنگ در این آب‌ها تحت مدیریت بهره‌برداری و نگهداری شرکت ملی نفت ایران قرار دارد. بنابراین با در نظر گرفتن عمر میانگین ۳ ساله برای انواع شیلنگ‌های شناور، نیاز شرکت ملی نفت ایران سالانه حدود ۲۰۰ عدد از انواع شیلنگ‌های شناور است که در صورت ساخت داخل آنها، باعث جلوگیری از خروج ده‌ها میلیون دلار ارز از کشور خواهد شد.

گفتنی است، لوله‌های شناور صادرات نفت به عنوان یکی از راهبردی‌ترین تجهیزات و کالاهای مورد استفاده در آخرین زنجیره تولید نفت به منظور صادرات نفت تولیدی به تانکرهای حمل از اهمیت و حساسیت بالایی برخوردار است. این اقلام تاکنون به‌واسطه نبود تولیدکننده داخلی با صرف هزینه‌های ارزی گزاف از تولیدکنندگان معدود بین‌المللی مانند YOKOHAMA، DUNLOP و … تأمین شده است که با توجه به محدودیت‌های اخیر، نیاز به بومی‌سازی آن از مسیر تولید بار اول توسط امور پژوهش و فناوری شرکت نفت فلات قاره ایران دریافت و با اعلام نیاز منطقه کیش به عنوان متقاضی، این پروژه تعریف و اجرایی شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا