اخبار روز

تیزبینی ۶۶ محیط‌بان اردبیل در حفاظت از گونه‌های گیاهی و جانوری

تیزبینی ۶۶ محیط‌بان اردبیل در حفاظت از گونه‌های گیاهی و جانوری

خواب دیدی تعبیرش رو نمی دونی کلیک کن

تیزبینی ۶۶ محیط‌بان اردبیل در حفاظت از گونه‌های گیاهی و جانوری

حسن قاسم‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: ۲۳ اردیبهشت روز پرندگان مهاجر نامگذاری شده بود که ما امسال با محوریت تالاب‌ها و منابع آب استان سعی کردیم تا زیستگاه‌های این گونه‌ها را مورد صیانت و پایش دقیق قرار دهیم.

اخبار روز فناوری رو اینجا ببین

وی تصریح کرد: گونه‌های مهاجری در طول سال به تالاب‌های استان سفر می‌کنند که برخی از این گونه‌ها نادر و در زمره پرندگان حفاظتی هستند که ما سعی می‌کنیم در تالاب‌ها و زیستگاه‌های استان از این گونه‌ها صیانت کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل شعار امسال روز جهانی پرندگان مهاجر را «توجه به آب و اکوسیستم» تعریف شده تالاب‌ها و رودخانه‌ها اعلام کرد و گفت: به دلیل خشکسالی و کم بارشی اغلب تالاب‌ها و اکوسیستم آبی استان با شرایط نگران‌کننده‌ای روبه‌رو بوده ولی سعی ما بر این است تا به هر شکل ممکن این فضاها را برای زیست بوم این پرندگان و حضور متنوع حیات وحش آماده کنیم.

قاسم‌پور افزود: در کنار تالاب‌ها و منابع آب استان، مراتع و جنگل‌ها نیز از ارزش حفاظتی خاصی برخوردار هستند که حضور حیات وحش در این مناطق آنها را دارای اهمیت و ارزش والاتر قرار داده است.

وی به زیستگاه ارزشمند «دربند مشکول و آق‌داغ» خلخال به عنوان چرخه زیستی سالم و کامل اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به شناسایی گونه‌های متنوع گوشت‌خوار به ویژه پلنگ نادر در این زیستگاه‌ها، ما این فضاها را منطقه بکری می‌دانیم که همچنان حیات وحش در زنجیره کامل به زندگی خود ادامه می‌دهد.

قاسم‌پور وجود گونه حفاظتی خرس قهوه‌ای را در مناطق کوهستانی مشگین‌شهر و گونه غاز پیشانی سفید کوچک را در تالاب‌های شمال استان یادآور شد و خاطرنشان کرد: همه این گونه‌های نادر باید به شکل درست و صحیح و در سایت‌های تعریف شده، صیانت شوند.

وی ثبت جهانی تالاب میل مغان را در کنوانسیون‌های جهانی به ویژه رویداد رامسر یادآور شد و اضافه کرد: برای محافظت و صیانت از این گونه‌ها در زیستگاه‌های مختلف استان، تلاش ۶۶ محیط‌بان را در سطح استان شاهد هستیم که با تیزبینی و مراقبت حقیقی سعی می‌کنند تا صیانت‌بخش این گونه‌های گیاهی و جانوری باشند.

قاسم‌پور محیط‌بانان را از مجاهدان حوزه محیط زیست اعلام کرد و ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست با تقدیم ۱۴۵ شهید محیط‌بان و ۴۰۰ جانباز سعی کرده تا نهایت عشق و ارادت خود را در صیانت از محیط زیست سالم کشور نشان دهد.

وی بیان کرد: ۱۰ درصد مساحت استان تحت مدیریت محیط زیست و ۱۷ درصد نیز جز مناطق شکار ممنوعی است که محیط‌بانان سعی می‌کنند جلوی هرگونه شکار و صید غیرمجاز را گرفته و فضای مناسبی را برای زندگی حیوانات و گیاهان فراهم کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل بهره‌مندی محیط‌بانان را از مزایای سختی کار یادآور شد و گفت: در استان نیز سعی ما بر این بوده تا در کنار توجه به معیشت محیط‌بانان، این نیروهای خدوم را به تجهیزات حفاظتی و البسه مناسب مجهز کنیم.

منبع:مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا