سریال و انمیشن

توکن چیست؟ بررسی کامل توکن ارز دیجیتال + نکاتی که باید بدانید

توکن چیست؟ بررسی کامل توکن ارز دیجیتال + نکاتی که باید بدانید

توکن چیست؟ بررسی کامل توکن ارز دیجیتال + نکاتی که باید بدانید

ن امبا افزایش نجومی قیمت بسیاری از ارزهای دیجیتال، افراد زیادی علاقه مند به سرمایه گذاری در آن شده‌اند. مانند سایر بازارهای مالی، بازار ارزهای دیجیتال نیز مفاهیم و اصطلاحات خاص خود را دارد. یکی از پرکاربردترین مفاهیم در این زمینه اصطلاح توکن است. توکن برای اشاره به بسیاری از ارزهای دیجیتال در بازار استفاده می‌شود، اما این بدان معنا نیست که معادل ارز دیجیتال است.

با یادگیری مفهوم توکن، یک طرح جامع و کامل از بازار ارزهای دیجیتال در ذهن ایجاد می‌شود. به همین دلیل در این مقاله ابتدا به این سوال که توکن چیست به زبان ساده پاسخ می‌دهیم. سپس به بررسی انواع توکن‌ها، کاربرد آنها، توکن سوزی و سایر مطالب مرتبط با سوال توکن چیست می‌پردازیم.

فهرست مطالب

توکن ارز دیجیتال چیست؟

توکن نوعی دارایی دیجیتال است که می‌تواند به دیگران منتقل شود و ارزش خود را ذخیره کند. توکن‌ها قبل از ورود به ارزهای دیجیتال به عنوان یک نوع مجوز رمزنگاری در سیستم‌های کامپیوتری معرفی شدند. توکن‌ها توسط شرکت‌های مختلف بر اساس فناوری بلاک چین ایجاد می‌شوند. هر توکن ارز دیجیتال کاربرد خاص خود را دارد و بسته به اینکه برنامه مورد نظر چقدر اهمیت دارد و توکن تا چه حد در دستیابی به آن کاربرد موفق است، می‌تواند ارزش متفاوتی داشته باشد.

در فضای ارزهای رمزنگاری شده، توکن‌ها آن دسته از ارزهای دیجیتالی هستند که بلاک چین خود را ندارند و به اصطلاح از بلاک چین‌های پلتفرمی برای ثبت تراکنش‌های خود استفاده می‌کنند. البته در نگاه کلان، هر نوع دارایی در فضای ارزهای دیجیتال را می‌توان توکن ارز دیجیتال نیز نامید. بلاک چین‌های پلتفرمی مانند اتریوم، بایننس و کاردانو امکان ایجاد برنامه‌های غیرمتمرکز از طریق قراردادهای هوشمند را فراهم می‌کنند. با استفاده از این امکانات، افراد بدون نیاز به طراحی شبکه بلاک چین، توکن‌های مورد نیاز خود را ایجاد و استفاده می‌کنند. برای درک بهتر پاسخ این سوال که توکن چیست، بهتر است کمی قراردادهای هوشمند را بشناسیم.

توکن چیست؟ بررسی کامل توکن ارز دیجیتال

قرارداد هوشمند چیست و توکن ها در آن چه نقشی دارند؟

فناوری بلاک چین توسط ساتوشی، خالق بیت کوین به دنیا معرفی شد. با استفاده از بلاک چین، امکان انتقال دارایی‌ها بین افراد در یک شبکه غیرمتمرکز فراهم شد. اگرچه این رویداد در صنعت مالی انقلابی تلقی می‌شد، اما امکانات کافی برای پرداختن به سایر مسائل روزمره مانند انتقال فایل، ایجاد تبادل غیرمتمرکز و اینترنت اشیا را نداشت. توسعه قراردادهای هوشمند در شبکه بلاک چین اتریوم، استفاده از فناوری بلاک چین را به سایر حوزه‌های زندگی وارد کرد.

قرارداد هوشمند به عنوان یک برنامه قطعی عمل می‌کند به این معنا که وقتی شرایط خاصی برآورده می‌شود، فعالیت خاصی در شبکه به طور خودکار انجام خواهد شد. قرارداد هوشمند قطعه‌ای از کد در یک سیستم توزیع شده است که با استفاده از قوانین “اگر… آنگاه…” کار می‌کند. با این توضیحات ویژگی‌های اصلی قرارداد هوشمند به شرح زیر است:

  • فعالیت بر روی سیستم‌های غیر متمرکز انجام می‌شود.
  • شرایط و ضوابط نهایی و غیر قابل تغییر است.
  • برنامه‌ها به صورت خودکار اجرا می‌شوند.
  • کدهای آن قابل دستکاری نیستند.
  • سفارشی سازی برای ساخت انواع برنامه‌های غیرمتمرکز قبل از اجرا در دسترس است.
  • افراد نیازی به شناخت یکدیگر یا اعتماد به یکدیگر در فعالیت با استفاده از قراردادهای هوشمند ندارند.
  • تمام معاملات در قراردادها شفاف و در دسترس همگان است.

کاربرد توکن در قرارداد های هوشمند برای شرکت های تجاری

ایجاد قراردادهای هوشمند با ویژگی‌های ذکر شده این امکان را برای شرکت‌ها و افراد ایجاد کرد که با استفاده از قراردادهای هوشمند بدون ساخت بلاک چین اپلیکیشن خود را ایجاد کرده و از توکن‌های خود برای مدیریت فعالیت‌ها در شبکه استفاده کنند. با توجه به اینکه اتریوم برای اولین بار امکان ایجاد قراردادها و توکن‌های هوشمند را فراهم کرد، اکثر توکن‌ها بر روی پلتفرم شبکه اتریوم ایجاد شده‌اند.

امروزه امکان ایجاد توکن در سایر بلاک چین‌ها مانند ارز دیجیتال سولانا، آوالانچ و کاردانو وجود دارد و ارزهای جدید زیادی بر اساس این شبکه‌ها ایجاد شده است. ارزهای دیجیتال قدیمی مانند بیت کوین و لایت کوین از ایجاد توکن پشتیبانی نمی‌کنند.

توکن چیست؟ معرفی توکن ارز دیجیتال به زبان ساده

توکن در اکوسیستم بلاک چین به هر نوع دارایی اشاره دارد که می‌تواند به صورت دیجیتالی بین افراد مبادله و منتقل شود. به عبارت دیگر، در ابتدایی‌ترین حالت، می‌توان گفت که توکن ارزشی را ایجاد می‌کند که یک سازمان ارائه کرده است. اگر مفهوم رمزارز را به توکن پیوند دهیم، باید اضافه کنیم که ارزش توکن‌ها توسط یک گروه پذیرفته شده و در شبکه بلاک چین نیز پشتیبانی می‌شود.

توکن‌ها بر روی شبکه بلاک چین ایجاد می‌شوند و بر اساس ویژگی‌هایی که برای آن‌ها تعریف شده است، دسته بندی‌ها و کاربردهای متفاوتی خواهند داشت. امروزه بلاک چین اتریوم میزبان اکثر توکن‌ها با ویژگی‌های متنوع و منحصر‌به‌فرد است. بنابراین یکی دیگر از ویژگی‌هایی که در تعریف توکن باید مورد توجه قرار گیرد، نداشتن بلاک چین اختصاصی است که به عنوان نقطه تمایز از کوین‌ها نیز محسوب می‌شود. در واقع، کوین را می‌توان یک رمزارز در نظر گرفت؛ اما لزوماً هر توکن را نمی‌توان به عنوان یک کوین در نظر گرفت، برای مثال، هر شرکتی می‌تواند توکن خود را در شبکه بلاک چین اتریوم تولید کند. اما این توکن‌ها ارزش کوین را ندارند و فقط برای پرداخت یا استفاده در برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) مفید هستند.

استارت‌آپ‌ها و سازمان‌ها توکن‌هایی را به عنوان بخشی از یک استراتژی تجاری برای افزایش تعامل کاربران ایجاد می‌کنند. بنابراین، توکن‌ها اغلب برای جذب سرمایه اولیه استفاده می‌شوند و ایجاد، توزیع، فروش و گردش آن‌ها در فرآیند عرضه اولیه سکه (ICO) در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت. البته ممکن است توکن‌ها در نقش‌های دیگری نیز ظاهر شوند و بستری برای توسعه پروژه فراهم کنند.

دلیل و هدف از ایجاد توکن ارز دیجیتال چیست؟

همچنین ممکن است از خود بپرسید که چرا شرکت‌ها به جای ساخت بلاک چین خود، توکن ایجاد می‌کنند. پاسخ این سوال را می‌توان در عناوین زیر بررسی کرد:

  • کاهش هزینه ها
  • سهولت ساخت توکن
  • امنیت بالا
  • کلاهبرداری!

ایجاد توکن در بستر ارزهای دیجیتال معمولاً هزینه زیادی ندارد. افراد و شرکت‌هایی با دانش برنامه نویسی و آشنایی با قراردادهای هوشمند می‌توانند توکن خود را ایجاد کنند. این امر باعث کاهش هزینه‌های یک شرکت در ابتدای فعالیت می‌شود. همچنین با استفاده از فرآیند عرضه اولیه ارزهای دیجیتال می‌توان سرمایه مورد نیاز برای ادامه فعالیت شرکت را جمع آوری و با این منابع شبکه مستقل بلاک چین را ایجاد کرد.

دلیل دوم ساخت توکن ارز دیجیتال، سهولت در ساخت آن است. برای ساخت بلاک چین باید تمامی امکانات لازم را از صفر تا صد آماده کنید. این کار نیاز به یک تیم قوی در زمینه‌های مختلف برنامه نویسی دارد. برخلاف بلاک چین، برای ایجاد یک توکن، تنها چیزی که نیاز دارید آشنایی با قراردادهای هوشمند بلاک چین‌های پلت فرم است. شما می‌توانید توکن خود را در بلاک چین‌های مختلف در عرض چند دقیقه ایجاد کنید.

تامین امنیت توسط ایجاد توکن

بسیاری از شرکت‌ها برای اطمینان از امنیت شبکه خود ترجیح می‌دهند فعالیت‌های خود را بر بستر ارزهای دیجیتال امن و بزرگ مانند اتریوم انجام دهند. هر چه یک شبکه بلاک چین تعداد کاربران بیشتری داشته باشد، امنیت آن بیشتر است. به عنوان مثال، توکن «چین لینک» با وجود اینکه یکی از بنیادی‌ترین و قدرتمندترین پروژه‌ها در حوزه ارزهای دیجیتال است، بلاک چین خاص خود را ندارد و از شبکه اتریوم برای ثبت تراکنش‌های خود استفاده می‌کند.

با کلاهبرداری و سرقت در دنیای دیجیتال خداحافظی کنید!

هدف چهارم ایجاد توکن، کلاهبرداری است. همانطور که گفته شد ساخت توکن ارز دیجیتال بسیار آسان است. از طرفی به دلیل عدم آموزش ارزهای دیجیتال، بسیاری از افراد اطلاعات مناسبی از کیفیت ارزهای دیجیتال مختلف ندارند. امروزه بیش از ۱۰۰۰۰ ارز دیجیتال وجود دارد که اکثر آنها بدون هدف یا استفاده خاصی ایجاد شده‌اند. این شرایط باعث شده است که کلاهبرداران یک توکن ساده و بدون هدف خاصی ایجاد کرده و با ارائه آن به عنوان یک ارز دیجیتال بنیادی خوب، از آن کلاهبرداری کنند.

برای جلوگیری از این کلاهبرداری‌ها، پروژه، تیم و اهداف هر توکن باید به دقت مطالعه و بررسی شود. تامین مالی برای بیت کوین و هر ارز دیجیتال دیگر به طور کلی بر اساس اهداف پروژه و موفقیت در تحقق این اهداف است. بنابراین سرمایه گذاری در توکن‌هایی که اهداف و برنامه‌های مشخصی ندارند می‌تواند باعث از بین رفتن دارایی سرمایه گذاران شود.

تفاوت بین کوین و توکن ارز دیجیتال چیست؟

در قسمت‌های قبل پاسخ این سوال که توکن چیست به همراه دلایل و اهداف ایجاد آن ارائه شد. در این قسمت به مقایسه کوین و توکن می‌پردازیم. کوین اصلی ترین ارز دیجیتال هر شبکه بلاک چین است که به عنوان سوخت اصلی یک پلتفرم استفاده می‌شود. به عنوان مثال، ارز دیجیتال بیت کوین در شبکه بیت کوین و ارز دیجیتال اتریوم در شبکه اتریوم به عنوان کوین‌های شبکه عمل می‌کنند. هر فعالیتی در شبکه مستلزم استفاده از کوین اصلی آن است. از سوی دیگر، ارزهای دیجیتالی مانند تتر که به عنوان ارز دیجیتال لایه دوم در شبکه‌های مختلف مانند ترون، بایننس، اتریوم و بیت کوین استفاده می‌شوند، توکن هستند.

برای تشخیص کوین یا توکن بودن ارزهای دیجیتال می‌توانید به وب سایت رسمی هر ارز دیجیتال یا سایر سایت‌های فعال در حوزه ارزهای دیجیتال مراجعه کنید. یک سایت معتبر در این زمینه سایت «Coinmarketcap» است. با مراجعه به این سایت و جستجوی نام رمز ارز مورد نظر، صفحه مربوطه نمایش داده می‌شود. در صفحه مربوط به هر ارز رمزنگاری شده، زیر نام آن، “Coin” یا “Token” با کلمات انگلیسی آنها مشخص شده است.

کوین‌ها معمولاً ارزهای دیجیتال معتبر هستند، زیرا برای ایجاد آنها به پول و دانش بیشتری نیاز است. اما این بدان معنا نیست که توکن ارز دیجیتال بی ارزش است.

کیف پول توکن چیست؟

توکن‌ها کیف پول خود را ندارند و از کیف پول‌های بلاک چین برای ذخیره و انتقال آنها استفاده می‌شود. به عنوان مثال، کیف پول‌های اتریوم توانایی ذخیره و نگهداری توکن‌ها را در پلتفرم خود دارند. در این صورت می‌توانید با در اختیار داشتن آدرس در مین نت و کیف پول آن به راحتی توکن‌های خود را انتقال دهید.

در اکثر شبکه‌های بلاک چین که توانایی تولید توکن را دارند، توکن‌ها در کیف پول‌های کوین اصلی شبکه ذخیره می‌شوند. ناگفته نماند که در برخی از پلتفرم‌های جدید مانند پولکادوت، امکان ذخیره توکن‌ها بر روی کیف پول‌های اختصاصی نیز وجود دارد.

ویژگی ‌های توکن ارز دیجیتال چیست؟

توکن‌های مختلف بسته به اینکه برای چه هدفی طراحی شده‌اند، می‌توانند ویژگی‌های متفاوتی داشته باشند. اما به طور کلی، همه توکن‌ها در پلتفرم‌های مختلف بلاک چین دارای ویژگی‌های کلی زیر هستند:

  • قابل برنامه ریزی
  • بدون نیاز به مجوز
  • نیازی به اعتماد به دیگران نیست
  • شفافیت معاملات

توکن‌های قابل برنامه ریزی به این معنی است که روی پروتکل‌های نرم افزاری اجرا می‌شوند. این پروتکل‌ها از قراردادهای هوشمند تشکیل شده‌اند که ویژگی‌ها، عملکرد و تعامل توکن را مشخص می‌کنند. ویژگی بدون مجوز به این معنی است که برای استفاده از توکن در پلتفرم تعریف شده نیازی به دریافت مجوز از هیچ نهاد یا شخصی نیست. توکن‌ها توسط یک قرارداد هوشمند مدیریت می‌شوند و تا زمانی که قوانین قرارداد نقض نشود، استفاده از تمام امکانات شبکه با استفاده از توکن ارز دیجیتال آزاد است.

ویژگی عدم نیاز به اعتماد به دیگران، ویژگی اصلی سیستم‌های غیرمتمرکز است. در این سیستم‌ها هیچ نهاد یا شخصی مسئولیت تایید یا رد تراکنش‌ها را بر عهده ندارد و تراکنش‌ها به صورت غیرمتمرکز و با اجماع «ماینرها» یا «اعتبارکنندگان شبکه» انجام می‌شود. ماینرها افرادی هستند که تراکنش‌ها را با استفاده از دستگاه‌های استخراج خود تایید و ثبت می‌کنند. استخراج ارزهای دیجیتال جدید توسط ماینرها انجام می‌شود. اعتبار سنجی‌ها نیز همان فعالیت ماینرها را انجام می‌دهند، اما به جای استفاده از دستگاه‌های استخراج، از قفل کردن دارایی‌های خود برای استخراج استفاده می‌کنند.

توکن‌ها نیز به دلیل استفاده از شبکه‌های بلاک چین غیرمتمرکز این ویژگی را دارند. ویژگی شفافیت به این معنی است که هم قوانین قرارداد هوشمند مربوط به توکن و هم کلیه فعالیت‌های درون شبکه توسط اعضای شبکه قابل مشاهده و تایید است.

با انواع توکن ها بیشتر آشنا شوید!

توکن‌ها را می‌توان به روش‌های مختلفی طبقه بندی کرد. در ادامه انواع دسته بندی‌ها را به طور کامل توضیح می‌دهیم. توجه داشته باشید که این دسته بندی‌ها مستقل نیستند و یک توکن ممکن است ویژگی‌های چندین نوع توکن را همزمان داشته باشد.

توکن ‌های تمثیلی و غیر تمثیلی

در یک طبقه بندی کلی، توکن‌ها را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد: توکن‌های «مثلی» و «غیر مثلی». این دو نوع توکن ماهیت متفاوتی دارند و همین تفاوت برای هر کدام کاربردهای متفاوتی ایجاد کرده است. توکن‌های مثلی، توکن‌های «Fungibile» و توکن‌های غیر مثلی «Tokens None-Fungible» (NFT) نامیده می‌شوند.

معنی مثلی یا قابل تعویض این است که واحد خاصی از آن نوع توکن با واحد دیگری از آن تفاوتی ندارد. بنابراین در این صورت در ازای دریافت یک واحد توکن می‌توان از واحد دیگری برای بازپرداخت استفاده کرد. برخلاف این وضعیت، در توکن‌های غیرقابل تعویض، هر واحد توکن با واحدهای دیگر متفاوت است و ارزش آن‌ها به ویژگی‌های خاص هر کدام بستگی دارد.

از توکن‌های ارز دیجیتال مثلی می‌توان به تتر اشاره کرد. اگر ۱۰۰ تتر از دوستتان قرض بگیرید و از آن برای خرید استفاده کنید، دو ماه بعد در حین بازپرداخت می‌توانید ۱۰۰ تتر را از صرافی ارز دیجیتال خریداری کرده و به دوست خود بدهید. با توجه به اینکه توکن تتر یک توکن مثلی است، ارزش واحدهای آن با یکدیگر برابر خواهد بود، بنابراین مشکلی در بازپرداخت آن وجود نخواهد داشت.

توکن غیر مثلی چیست؟

NFT‌ها را می‌توان به آثار هنری تشبیه کرد. همانطور که یک کپی از یک اثر هنری به اندازه اصل ارزش ندارد، توکن‌های غیر مثلی نیز ارزش متفاوتی دارند. بنابراین، شما نمی‌توانید در ازای دریافت توکن غیر مثلی، توکن دیگری را به دوست خود برگردانید، مگر اینکه توافقی بین شما وجود داشته باشد.

ویژگی‌های ذکر شده باعث ایجاد تفاوت در استفاده از این دو نوع توکن می‌شود. اگرچه کوین‌ها و توکن‌ها از نظر ساختاری متفاوت هستند، اما کوین‌ها را نیز می‌توان از این منظر در یک دسته توکن ارز دیجیتال طبقه بندی کرد، زیرا هر یک از واحدهای آنها مشابه واحدهای دیگر است.

توکن‌های غیر قابل تعویض در مواردی استفاده می‌شوند که هر واحد توکن باید منحصر به فرد باشد. این توکن‌ها بیشتر در بازی‌های جدید بلاک چین و آثار هنری دیجیتال استفاده می‌شوند. هر اثر هنری دارای شناسنامه خاصی است که اطلاعات آن در یک توکن منحصر به فرد ذخیره می‌شود. در بازی‌های بلاک چین، شخصیت‌های بازی هر کدام ویژگی‌هایی دارند که به مرور زمان ارتقا می‌یابند. طبیعی است که توکن فردی که در مراحل اولیه بازی است با کسی که بسیاری از مراحل را با موفقیت پشت سر گذاشته یکی نباشد. امروزه بازی در اپلیکیشن‌های بلاک چین و فروش شخصیت‌های درون بازی به یکی از بهترین راه‌های کسب درآمد از ارزهای دیجیتال تبدیل شده است.

توکن چیست؟ بررسی کامل توکن ارز دیجیتال

بررسی توکن امنیتی در دنیای کریپتو

توکن‌ها علاوه بر استفاده به عنوان پول می‌توانند به عنوان ذخیره دارایی ارزش نیز استفاده شوند. در بازارهای مالی، “اوراق” ابزار مالی است که ارزش را ذخیره می‌کند و قابل معامله است. با این تعریف، بسیاری از ابزارهای بازار مالی مانند سهام، اوراق قرضه و اختیار معامله اوراق بهادار محسوب می‌شوند. اوراق بهادار شرکتی را می‌توان در طی فرآیند عرضه اولیه یا افزایش سرمایه ایجاد و به طور مستقیم یا غیرمستقیم از طریق صندوق‌های سرمایه گذاری معامله کرد.

“Security Token” توکنی است که بر روی یک بلاک چین ساخته می‌شود و نشان دهنده سهم یک شرکت یا دارایی خواهد بود. این اوراق می‌تواند توسط شرکت‌ها یا دولت‌ها ایجاد شود. توکن‌های اوراق بهادار می‌توانند جایگزین خوبی برای اوراق بهادار فعلی باشند. این توکن‌ها از قابلیت‌های فناوری بلاک چین استفاده می‌کنند، بنابراین می‌توانند ویژگی‌های مهم آن مانند شفافیت، انتقال سریع و فوری دارایی‌ها و معامله در هر ساعت از روز را داشته باشند. بسیاری از این ویژگی‌ها در اوراق بهادار سنتی قابل اجرا نیستند.

با استفاده از توکن‌های امنیتی، دارایی‌های با ارزش بالا را نیز می‌توان به سهام کوچکتر تقسیم کرد و به بازار عرضه کرد. در این صورت امکان سرمایه گذاری در دارایی‌های مختلف برای همه وجود خواهد داشت. به عنوان مثال، بسیاری از سرمایه گذاران ممکن است پول کافی برای خرید یک اثر هنری با قیمت ۵ میلیون دلار نداشته باشند، اما اگر این دارایی به ۵۰۰۰ توکن معادل تقسیم شود، افراد می‌توانند با خرید این توکن‌ها روی دارایی سرمایه گذاری کنند.

توکن چیست؟ بررسی کامل توکن ارز دیجیتال

توکن سهام چیست؟

علاوه بر توکن امنیتی، نوع دیگری به نام «توکن سهام» نیز وجود دارد که مالکیت سهام شرکت‌هایی را که خارج از فضای رسمی اوراق بهادار منتشر می‌کنند، به سرمایه‌گذاران می‌دهد. این توکن‌ها بیشتر به صورت تئوری وجود دارند و در عمل نمونه موفقی از آنها وجود ندارد. تمایل به استفاده از این توکن‌ها مشکوک است زیرا هیچ تضمینی برای مالکیت شرکت مورد نظر از طریق این توکن‌ها وجود ندارد.

آشنایی با توکن های کاربردی

«توکن‌های کاربردی» نوع دیگری از توکن‌ها هستند که به افراد اجازه می‌دهند با ادغام در یک پروتکل بلاک چین به امکانات آن دسترسی داشته باشند و از آن استفاده کنند. بنابراین، می‌توان گفت، توکن‌های کاربردی برای اهداف خاصی در پلتفرم میزبان یا برنامه کاربردی خود کار می‌کنند. رایج ترین استفاده از این توکن‌ها در پرداخت‌های پلت فرم است. رابطه بین توکن ابزار و پلتفرم میزبان هم افزایی است. در این راستا، بلاک چین امنیت لازم را برای توکن فراهم می‌کند و در مقابل، از آن برای توسعه فعالیت اقتصادی درون برنامه‌ای خود استفاده خواهد کرد.

به عنوان مثال، ارز دیجیتال اتریوم را می‌توان به عنوان یک توکن کاربردی در نظر گرفت. افراد می‌توانند با داشتن ارز دیجیتال اتریوم از برنامه‌های موجود در این شبکه استفاده کنند. اتریوم در واقع امکان فعالیت اقتصادی را برای پلتفرم خود ایجاد می‌کند و در ازای آن امکانات بی شماری را در اختیار کاربران با استفاده از برنامه‌های خود قرار می‌دهد. بسیاری از توکن‌ها در بازی‌های بلاک چین توکن‌های کاربردی هستند و با استفاده از آن‌ها می‌توانید از ویژگی‌های مختلف بازی استفاده کنید.

توکن‌های با ارزش ثابت

«استیبل کوین» یا توکن با ارزش ثابت (stablecoin) نوع دیگری از توکن‌ها هستند که ارزش آنها همیشه ثابت و برابر با پشتوانه مالی آن است. پشتوانه مالی این توکن‌ها شامل دارایی‌های مختلفی می‌شود که در ادامه مشاهده می‌کنید:

  • ارزهای فیات رایج مانند دلار و یورو
  • دارایی‌های فیزیکی با ارزش مانند طلا و نفت
  • پشتیبانی از ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم
  • الگوریتم‌های ریاضی

انواع توکن های با ارزش ثابت را بشناسید

توکن‌هایی مانند تتر توسط ارزهای فیات مانند دلار پشتیبانی می‌شوند. این توکن‌ها توسط شرکت‌های خاصی ایجاد می‌شوند و برای هر توکن، شرکت مورد نظر باید معادل دلار خود را در بانک‌ها و موسسات مالی ذخیره کند. قیمت این توکن‌ها همیشه ثابت و برابر با ارزش ارز فیات اصلی آن است. توکن‌هایی که توسط دارایی‌های فیزیکی پشتیبانی می‌شوند مانند توکن‌های دارای پشتوانه ارز فیات هستند، با این تفاوت که دارایی‌های فیزیکی پشتیبانی می‌شوند و قیمت آنها معادل همان پشتوانه است. به این نوع توکن‌ها «توکن دارایی» نیز می‌گویند.

برخی از توکن‌های ارزش ثابت توسط ارزهای دیجیتال محبوب مانند بیت کوین و اتریوم پشتیبانی می‌شوند. بنابراین، قیمت آنها معادل ارز دیجیتال پشتوانه آن است. به عنوان مثال، اگر پشتوانه یک توکن برابر با یک بیت کوین باشد، قیمت توکن همیشه یک بیت کوین است، اما به دلیل تغییر قیمت بیت کوین نسبت به دلار، قیمت دلار آن همیشه تغییر می‌کند.

آخرین نوع توکن‌های با ارزش ثابت، توکن‌هایی هستند که توسط الگوریتم‌های ریاضی ایجاد می‌شوند. این توکن‌ها بر روی پلتفرم‌های «مالی غیرمتمرکز» (Decentralized Finance | DeFi) و بر اساس مقادیر مختلف وثیقه ارز دیجیتال ساخته می‌شوند. نمونه معروف این نوع توکن ارز دیجیتال «دای» (Dai) نام دارد که توسط پلتفرم MakerDao ساخته شده است.

پس از ایجاد دای، با توجه به اینکه قیمت ارزهای دیجیتال دائما در حال تغییر است، پلتفرم Makedao با استفاده از الگوریتم‌ها و تغییرات بازار خود، شرایط را به گونه‌ای تنظیم می‌کند که قیمت دای برابر با ۱ دلار باقی بماند. بسیاری از فعالان ارز دیجیتال «دای» را به‌عنوان توکن با ارزش ثابت اصلی بازار ارزهای دیجیتال می‌پذیرند، زیرا این ارز به‌صورت غیرمتمرکز و بدون دخالت سازمان‌های خارجی ایجاد می‌شود، بنابراین نمی‌توان آن را حذف یا سانسور کرد.

توکن ‌های حاکمیتی در بلاک چین

با رشد و گسترش پروتکل‌های غیرمتمرکز، فرآیندهای تصمیم گیری غیرمتمرکز نیز اهمیت پیدا می‌کنند. سیستم‌های بلاک چین غیرمتمرکز هستند، بنابراین بهترین راه برای مدیریت آن‌ها حکمرانی غیرمتمرکز است. حاکمیت غیرمتمرکز اعمال شده روی زنجیره در شبکه بلاک چین به همه کاربران شبکه و ذینفعان اجازه می‌دهد تا با یکدیگر همکاری کنند، بحث کنند و رای دهند.

سوزاندن توکن چیست و چرا این کار را انجام می دهند؟

اصطلاح “Token Burn” یا “Coin Burn” هر دو به حذف عمدی تعدادی از سکه‌های مربوط به یک ارز دیجیتال اشاره دارد. توکن سوزی می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد، اما مهم ترین دلیل آن کاهش عرضه ارز دیجیتال به منظور افزایش قیمت آن و جذب سرمایه گذاران جدید به شبکه است.

مدیران پروژه‌های ارز دیجیتال معمولا از توکن‌ها یا سکه‌هایی که در اختیار دارند برای این منظور استفاده می‌کنند و یا با خرید ارز از سایر کاربران این کار را انجام می‌دهند. روند انجام این کار به این صورت است که کوین‌ها به آدرس خاصی ارسال می‌شوند که هیچکس به آن دسترسی ندارد. همه دارایی‌های این حساب برای همه قابل مشاهده است، اما هیچ‌کس نمی‌تواند از ارزهای موجود در آن استفاده کند.

کاربرد دیگر سوزاندن توکن در استیبل کوین است. تقاضا و عرضه برای استفاده از ارزهای دیجیتال در طول زمان ثابت است و با توجه به روند بازار تغییر می‌کند. برای اینکه عرضه و تقاضا تغییری در قیمت این ارزها ایجاد نکند، مدیریت این ارزها در صورت نیاز توکن‌های آنها را ایجاد می‌کند یا می‌سوزاند. به همین ترتیب، این کار برای توکن‌هایی انجام می‌شود که در عرضه اولیه ارزهای دیجیتال فروخته نشده‌اند تا تأثیر آنها بر قیمت ارز باشد.

بررسی نهایی توکن های ارز دیجیتال و بلاک چین

توکن‌ها به طور کلی به دارایی‌های رمزنگاری اشاره دارند که از امکانات بلاک چین استفاده می‌کنند و برای ذخیره و انتقال ارزش استفاده می‌شوند. به طور کلی می‌توان تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت توکن معرفی کرد که به معنای دارایی ارزنده رمزنگاری است. اما اساسا توکن یک ارز دیجیتالی است که بلاک چین خاص خود را ندارد و از پلتفرم بلاک چین‌های دیگر استفاده می‌کند. در این مقاله سعی شد با اشاره به تمامی زوایای آن به این سوال که توکن چیست پاسخ داده شود.

پاراگراف 30 آرون گروپس

منبع:پلاژا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا