اقتصاد

توسعه همکاری های حمل و نقل جاده ای با ترکمنستان

توسعه همکاری های حمل و نقل جاده ای با ترکمنستان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل وزارت راه و شهرسازی از سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، نشست مشترک به ریاست جواد هدایتی مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان حمل و نقل جاده‌ای و وفا خواجه نفس اف معاون آژانس حمل و نقل و ارتباطات ترکمنستان به میزبانی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان خراسان رضوی در مشهد مقدس برگزار شد.

خواب دیدی تعبیرش رو نمی دونی کلیک کن

هدایتی در جریان این نشست گفت: همواره توسعه همکاریهای حمل و نقل جاده‌ای با ترکمنستان از اولویت‌های مجموعه وزارت راه و شهرسازی بوده و متعاقب تعاملات به عمل آمده، خوشبختانه در حال حاضر تمامی مرزهای مشترک در وضعیت عملکردی خوبی قرار داشته و در خصوص بهبود حداکثری لازم است طرفین، وفق عرف بین الملل، نسبت به کاهش هزینه‌های حمل و مدت زمان توقف‌های مرزی و همچنین تقویت تجارت دو جانبه و تجارت با کشورهای ماورا، رویه حمل یکسره را حمایت کرده و ارتقا بخشند که روند رو به رشد همکاری‌های حمل و نقل جاده‌ای با توجه به رشد آمار تردد ناوگان دو کشور در مرزهای مشترک، نشانگر این امر است. وی با اشاره به اهمیت روان سازی ترانزیت بین المللی، بیان کرد: با اتخاذ تدابیر لازم از جمله بهبود وضعیت زیر ساختهای جاده‌ای و تسهیل در تردد در مرزهای مشترک اتفاقات خوبی را در این خصوص می‌توان رقم زد.

اخبار روز فناوری رو اینجا ببین

جعفر شهامت مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان خراسان رضوی در این نشست با اشاره به اینکه پایانه‌های مرزی سرخس و لطف آباد در ترانزیت خروجی در سال ۱۴۰۱ با کسب رتبه دوم و سوم بین پایانه‌های مرزی کل کشور از جایگاه ویژه ای برخوردار است میزان رشد تردد ترانزیت خروجی و ورودی با کشورهای آسیای میانه از مرز زمینی ترکمنستان در ۱۱ ماهه سال جاری را به ترتیب ۷۲ و ۵۲ درصد اعلام نمود و تاکید کرد: با توجه به سرمایه گذاری‌هایی مانند پل مرزی و توسعه‌های فیزیکی زیرساخت راه، می‌توان تردد روزانه ناوگان بین المللی از مرزهای مشترک با ترکمنستان را با تمهیدات لازم به حدود ۲۰۰۰ وسیله نقلیه در مجموع ورود و خروج افزایش داد.

همچنین عادل مصدقی مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان گلستان ضمن یادآوری نشست ماه اکتبر مقامات استان گلستان و استان بالکان ترکمنستان خواستار اجرای مفاد توافقات نشست مذکور شد.

براساس این گزارش در این نشست وفا خواجه نفس اف ریاست هیأت ترکمن ضمن اعلام آمادگی طرف ترکمن برای تسهیل حمل یکسره ناوگان از قلمرو ترکمنستان، بر لزوم شفاف سازی هزینه‌های تردد و افزایش ظرفیت ورود و خروج گذرگاه‌های مرزی جهت تسهیل تردد ناوگان تاکید کرد.

گفتنی است در این نشست بهشتی منفرد رئیس نمایندگی وزارت خارجه در استان خراسان رضوی و نمایندگان صنف حمل و نقل بین الملل استان خراسان رضوی حضور داشتند و به بیان نظرات خود پرداختند.

برگزاری نشست‌های دوجانبه و سه‌جانبه با ترکمنستان و ازبکستان

درجریان ملاقات وزیر حمل ونقل ازبکستان با وزیر راه و شهرسازی طرف ازبک با اطلاع از برگزاری کمیته مشترک حمل و نقل بین‌المللی خواستار حضور در اجلاس وبرگزاری نشست‌های دوجانبه، سه جانبه شد.

در ابتدا نشست سه جانبه با هیأت ترکمنی برگزار شدو مسائل مشترک مرزی مورد بررسی قرار گرفت؛ سپس نشست دوجانبه با ازبکستان برگزار شد، در پایان اسناد کمیته مشترک دوجانبه حمل و نقل بین المللی جاده‌ای به امضا رسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا