اخبار روز

تداوم نبرد خیابانی در سودان/ بیش از ۶۵۰ کشته و زخمی

تداوم نبرد خیابانی در سودان/ بیش از ۶۵۰ کشته و زخمی

خواب دیدی تعبیرش رو نمی دونی کلیک کن

تداوم نبرد خیابانی در سودان/ بیش از ۶۵۰ کشته و زخمی

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: درگیری‌ها در سودان میان نیروهای «واکنش سریع» تحت فرماندهی سرلشکر «محمد حمدان دقلو» مشهور به «حمیدتی» و ارتش تحت فرماندهی «عبدالفتاح البرهان» که ریاست شورای حاکمیتی را نیز برعهده دارد، وارد دومین روز خود شده است. کمیته پزشکان سودان اعلام کرد شمار کشته‌های درگیری‌ها به ۵۶ کشته و تعداد مجروحان نیز به ۶۰۰ نفر رسیده است. یک منبع در ارتش سودان به الجزیره گفته جنگنده‌های ارتش به هدف قرار دادن مواضع نیروهای پشتیبانی سریع در خارطوم ادامه می‌دهند.

اخبار روز فناوری رو اینجا ببین

هشدار فرماندار دارفور شمالی نسبت به اوضاع انسانی این ایالت

فرماندار ایالت دارفور شمالی تاکید کرد که تمام طرف‌های درگیر در سودان باید فوراً آتش‌بس اعلام کنند. وی در ادامه افزود: اوضاع انسانی در این ایالت بسیار سخت بوده و بیمارستان‌ها باید برای معالجه مجروحان در حالت آماده‌باش به‌سر برند.

این مسئول دارفور شمالی تاکید کرد: از نهادهای بین‌المللی و آژانس‌های وابسته به سازمان ملل می‌خواهیم نسبت به این درگیری‌ها هوشیار باشند. از سوی دیگر یک منبع نظامی در ارتش سودان اعلام کرد که جنگنده‌های این نیروها، به حملات هوایی خود علیه مواضع نیروهای واکنش سریع در خارطوم ادامه می‌دهند. ارتش سودان همچنین اعلام کرد که ۳۵ خودروی نظامی متعلق به نیروهای واکنش سریع در شهر الدمازین واقع در جنوب این کشور را ضبط و مصادره کرده است.

رایزنی وزیر خارجه آمریکا با همتایان سعودی و اماراتی درباره سودان

وزیر امور خارجه آمریکا درباره تازه‌ترین تحولات مربوط به درگیری‌های داخلی در سودان، با همتایان سعودی و اماراتی خود تلفنی گفتگو کرد.

بر اساس این گزارش، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا پس از تماس تلفنی با «فیصل بن فرحان» و «عبدالله بن زائد آل نهیان» همتایان سعودی و اماراتی خود درباره درگیری‌های داخلی در سودان، از توافق واشنگتن، ریاض، ابوظبی درباره ضرورت توقف فوری و بدون پیش‌شرط درگیری‌ها و برقراری آتش‌بس در سودان خبر داد.

این خبر در حالی است که پیشتر خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده بود که بلینکن با همتایان خود در کشورهای صاحب‌نفوذ در سودان ارتباط دارد و برای توقف درگیری‌ها و برقراری آتش‌بس در این کشور تلاش می‌کند. این مقام آمریکایی افزود که واشنگتن از وضع نظامیان و اتباع خود در سودان و سطح بالای خشونت در درگیری‌های این کشور بسیار نگران است. در خبری دیگر، وزارت امور خارجه چین هم ضمن ابراز نگرانی شدید از تحولات سودان از طرفین درگیری در این کشور خواست آتش‌بس اعلام کنند.

تداوم نبرد خیابانی در سودان/ بیش از ۶۵۰ کشته و زخمی

مصر: تحولات سودان را از نزدیک رصد می‌کنیم

سخنگوی نیروهای مسلح مصر با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که قاهره از نزدیک تحولات جاری در خاک سودان را با توجه به حضور نیروهای مصری در این کشور برای اجرای رزمایش مشترک با همتایان سودانی خود رصد می‌کند. در این بیانیه آمده است: هماهنگی‌ها با طرف‌های ذی‌ربط در سودان با هدف تضمین امنیت نیروهای مصری ادامه دارد.

در ادامه این بیانیه اضافه شده است: نیروهای مسلح مصر بر محافظت از امنیت و سلامت نیروهای نظامی این کشور تاکید دارد. بیانیه نیروهای مسلح مصر بعد از آن صادر شد که یک کلیپ از سوی نیروهای واکنش سریع سودان منتشر شد که در آن نظامیان مصری در شهر مروی واقع در شمال سودان نشان داده می‌شوند.

ازسرگیری مجدد درگیری‌ها میان ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع

شبکه الجزیره گزارش داد که درگیری‌ها میان ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع در مناطق مختلف خارطوم از سرگرفته شده است. بر اساس این گزارش، سخنگوی رسمی ارتش سودان اعلام کرد که اخبار منتشرشده در خصوص تحت محاصره درآمدن مرکز فرماندهی کل توسط نیروهای واکنش سریع صحت ندارد.

وی افزود: هنوز درگیری‌ها در برخی مواضع وجود دارد اما امور به سمت ثبات درحرکت است. شب گذشته و همزمان با تشدید تنش‌ها در سودان، شورای امنیت سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: ما نسبت به درگیری‌های ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع ابراز نگرانی می‌کنیم.

در بیانیه بیانیه شورای امنیت آمده است که اعضای این شورای از تلفات جانی و آسیب دیدن شهروندان در میان غیرنظامیان ابراز تأسف می‌کنند. شورای امنیت همچنین در این بیانیه خواستار توقف فوری درگیری‌ها در سودان شده و گفته است که از همه طرف‌ها می‌خواهد به پشت میز مذاکره بازگردند.

تداوم نبرد خیابانی در سودان/ بیش از ۶۵۰ کشته و زخمی

افزایش شمار کشته‌ها و زخمی‌های درگیری در سودان به بیش از ۶۵۰ نفر

منابع محلی سودان از افزایش شمار کشته‌ها در درگیری‌های مناطق مختلف این کشور خبر دادند. بر اساس این گزارش، کمیته مرکزی پزشکان سودان اعلام کرد که شمار کشته‌ها در درگیری‌های داخلی در مناطق مختلف این کشور از جمله خارطوم پایتخت به ۵۶ نفر و شمار زخمی‌ها به ۵۹۵ تن رسیده که حال ده‌ها تن از آنها وخیم گزارش شده است.

این خبر در حالی است که در تازه‌ترین گزارش‌ها درباره تحولات میدانی در سودان، یک منبع نظامی این کشور به الجزیره گفت که ارتش سودان توانسته است مقر فرماندهی نیروهای واکنش سریع را در شهر «کسلا» به دست بگیرد.

شورای امنیت خواستار توقف درگیری‌های نظامی در سودان شد

همزمان با تشدید تنش‌ها در اوکراین، شورای امنیت سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که ما نسبت به درگیری‌های ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع ابراز نگرانی می‌کنیم. در بیانیه بیانیه شورای امنیت آمده است که اعضای این شورای از تلفات جانی و آسیب دیدن شهروندان جراحتی در میان غیرنظامیان ابراز تأسف می‌کنند.

شورای امنیت همچنین در این بیانیه خواستار توقف فوری درگیری‌ها در سودان شده و گفته است که از همه طرف‌ها می‌خواهیم به پشت میز مذاکره بازگردند. همچنین خبرنگار الجزیره از شنیده شدن صدای انفجار در جنوب خارطوم و در نزدیکی یک ورزشگاه خبر داده است.

از سوی دیگر، شبه نظامیان واکنش سریع در سودان تصاویری از آتش سوزی را منتشر کردند که آن مدعی شده‌اند این آتش سوزی متعلق به ستاد فرماندهی کل ارتش سودان است.

تداوم نبرد خیابانی در سودان/ بیش از ۶۵۰ کشته و زخمی

احتمال سقوط مخفیگاه فرمانده کل ارتش

برخی منابع از پیشروی نیروهای شبه نظامی واکنش سریع در خارطوم پایتخت سودان خبر می‌دهند. در همین ارتباط گفته شده که نیروهای واکنش سریع مخفیگاه «عبدالفتاح البرهان»، فرمانده ارتش به همراه رئیس ستاد ارتش را کشف کرده‌اند. حتی برخی منابع احتمال دستگیری فرمانده ارتش را مطرح کرده‌اند، اگرچه این خبر هنوز تأیید نشده است.

نیروهای واکنش سریع همچنین مدعی هستند که مقر اداره کل رادیو و تلویزیون سودان را تحت کنترل گرفته‌اند. نیروهای واکنش سریع همچنین ادعا کرده‌اند که کنترل فرماندهی کل ارتش و دفاتر رؤسای لشکرها در دارفور و ناوبری هوایی در سراسر سودان را تحت کنترل خود گرفته‌اند.

با وجود ساعات شب، اما گفته می‌شود که صدای تیراندازی و انفجارهای شدید در مرکز خارطوم پایتخت سودان شنیده می‌شود. این در حالی است که همزمان یک منبع در ارتش سودان به الجزیره گفته است که نیروهای ارتش در جستجوی نیروهای شبه نظامی واکنش سریع در خارطوم برای کنترل پایتخت سودان هستند.

نیروهای واکنش سریع نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که ما آماده ایم به محض آرام شدن شرایط امنیتی، اتباع مصری را به کشورشان تحویل دهیم. نیروهای واکنش سریع در بیانیه خود گفته‌اند: «ما به مردم و رئیس جمهوری مصر اطمینان می‌دهیم که اتباع آنها در امنیت هستند و آماده اند به محض آرام شدن شرایط امنیتی به کشورشان بازگردند.»

منابع پزشکی نیز گفته اند که بیش از ۸۰ مجروح در ۳ بیمارستان در شهر خارطوم شمالی با وضعیت نگران کننده بستری هستند. همزمان، زارت خارجه سودان تائید کرد که عناصری از شبه نظامیان واکنش سریع صبح امروز وارد فرودگاه بین‌المللی خارطوم شدند و به آن حمله کردند. وزارت خارجه سودان افزوده است که حمله شبه نظامیان واکنش سریع به فرودگاه منجر به انهدام یک هواپیمای خطوط هوایی سعودی و یک هواپیمای سودانی شده است. در این بیانیه همچنین آمده است که نیروهای مسلح ارتش موفق شدند در فرودگاه خارطوم با نیروهای مهاجم شبه نظامی مقابله کنند و توانستند شبه نظامیان را از داخل و اطراف فرودگاه به عقب برانند.

تنش‌ها همزمان با آن صورت گرفته که شبه نظامیانی با نام گروه واکنش سریع به جنگ با ارتش روی آورده و ارتش و شبه نظامیان حملات خود را به پایگاه‌های یکدیگر شدت بخشیده اند. جنگ میان ارتش و شبه نظامیان چند روز پس از هشدار ارتش صورت گرفت که اعلام کرد سودان در یک نقطه عطف خطرناک قرار دارد.

تکمیل می‌شود…

منبع:مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا