اخبار روز

تاکید تونس بر حمایت از قضیه عادلانه فلسطین

تاکید تونس بر حمایت از قضیه عادلانه فلسطین

خواب دیدی تعبیرش رو نمی دونی کلیک کن

تاکید تونس بر حمایت از قضیه عادلانه فلسطین

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، تونس در ۷۵ امین سالروز نکبت (اشغال فلسطین) بار دیگر بر موضع اصولی خود در حمایت از قضیه عادلانه فلسطین و حقوق مشروع و غیرقابل تصرف فلسطینیان به ویژه حق تعیین سرنوشت و تشکیل کشوری مستقل به پایتختی قدس در مرزهای سال ۱۹۶۷ تاکید کرد.

اخبار روز فناوری رو اینجا ببین

وزارت خارجه تونس امروز در بیانیه‌ای تاکید کرد که مساله فلسطین باید در رأس اولویت‌های جامعه جهانی باشد.

این وزارتخانه هدف قرار دادن غیرنظامیان فلسطینی توسط نظامیان و شهرک‌نشینان اشغالگر صهیونیست و هتک حرمت مکرر مسجد الاقصی را محکوم کرد و خواستار توقف فوری تجاوزات علیه ملت و مقدسات فلسطین و بازخواست سران جنایتکار رژیم صهیونیستی به سبب این تجاوزات شد.

تونس همچنین عنوان کرد که جامعه بین‌الملل باید رژیم صهیونیستی را برای احترام به قطعنامه‌های شورای امنیت از جمله قطعنامه ۲۳۳۴ تحت فشار قرار داده و جلوی ادامه تجاوزات این رژیم را بگیرد.

به گزارش مهر، روز گذشته مصادف با ۲۴ اردیبهشت ۱۳۲۷ (۱۴ مه ۱۹۴۸ – بعضی روایت‌ها هم ۱۵ مه می‌گویند) برای جهان اسلام یک روز غمبار و در عین حال فراموش‌نشدنی بود؛ روزی که از آن تحت عنوان «روز نکبت» (یوم‌النکبة) یاد می‌شود و سرچشمه کشتار وحشیانه و آوارگی شمار بالایی از جمعیت فلسطینی است که در ادامه، مروری بر رخدادهای ناگوار آن روز خواهیم داشت.

روز نکبت، روزی است که رژیم جعلی صهیونیستی در فلسطین اعلام موجودیت کرد و حدود ۸۰ درصد از خاک این کشور را به اشغال خود درآورد. در این روز مهاجرت اجباری مردم فلسطین و ورود یهودیان از سراسر جهان به سرزمین اشغالی رخ داد و به شهادت ۵۳۱ فلسطینی و آوارگی ۸۵ درصد جمعیت فلسطین انجامید.

طی روزهای بعد از روز نکبت در سال ۱۹۴۸ حداقل ۱۵ هزار فلسطینی شهید و ۷۵۰ هزار فلسطینی از کشورشان اخراج شدند. این رقم بیشتر از نصف جمعیت فلسطین در آن زمان بود. در مجموع ۷۰ درصد فلسطینی‌ها اخراج یا مجبور به ترک خانه‌های اصلی خود شدند.

با شروع اشغال رسمی فلسطین در بین سال‌های ۱۹۴۸ تا ۱۹۵۰ بیش از ۵۳۰ شهر و روستای فلسطینی تخریب شد. بسیاری از این تخریب‌ها به این دلیل رخ می‌داد که فلسطینی‌های آواره نتوانند به خانه‌های خود بازگردند. در طول ۷۵ سال اخیر بیش از ۱۰۰ هزار فلسطینی با گلوله مستقیم به شهادت رسیده و یک میلیون نفر نیز دستگیر شدند.

طبق گزارش «آژانس کار و امداد آوارگان فلسطینی» (آن روا) در سال ۲۰۱۹ شمار آوارگان فلسطینی، ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بود. بر اساس این گزارش ۲۸ درصد از آوارگان در ۵۸ اردوگاه رسمی وابسته به آژانس آن روا، ۱۰ اردوگاه در اردن، ۹ اردوگاه در سوریه و ۱۲ اردوگاه در لبنان و ۱۹ اردوگاه در کرانه باختری از جمله در شهر قدس و ۸ اردوگاه در نوار غزه زندگی می‌کنند.

اما طبق برآوردها بخش بزرگی از جمعیت آوارگان نیز در لیست آن روا ثبت نشده‌اند چرا که آمار آن روا شامل مردم آواره شده پس از سال ۱۹۴۹ و به خصوص در نتیجه جنگ شش روزه در سال ۱۹۶۷ نیست. در حال حاضر، بیشترین آمار آوارگان جهان مربوط به فلسطینی‌ها است.

حدود ۷ میلیون نفر از فلسطینیان همچنان در آرزوی بازگشت به وطن در دیگر کشورها زندگی می‌کنند که از این تعداد، ۶.۴ میلیون نفر در کشورهای عربی و ۷۶۱ هزار نفر هم در دیگر کشورها ساکن‌اند.

در مجموع، آمار سازمان مرکزی فلسطین نشان می‌دهد که جمعیت شهروندان فلسطینی از روز نکبت در سال ۱۹۴۸ میلادی، ۹ برابر افزایش یافته و تا پایان سال ۲۰۲۲ به حدود ۱۴.۳ میلیون نفر رسیده‌است که ۵.۴ میلیون نفر از آنان در نوار غزه، کرانه باختری و قدس ساکن هستند.

منبع:مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا