ورزش

به IOC اطلاعات غلط دادند/بحث تعلیق و محرومیت ورزش ایران مطرح نیست

به IOC اطلاعات غلط دادند/بحث تعلیق و محرومیت ورزش ایران مطرح نیست

خواب دیدی تعبیرش رو نمی دونی کلیک کن

به IOC اطلاعات غلط دادند/بحث تعلیق و محرومیت ورزش ایران مطرح نیست

به گزارش خبرنگار مهر، محمود خسروی وفا رئیس کمیته ملی المپیک که اخیراً طی سفر به سوئیس با توماس باخ رئیس کمیته بین المللی المپیک دیدار و گفتگو داشت در مورد این نشست و صحبت‌های مطرح در آن توضیح داد.

اخبار روز فناوری رو اینجا ببین

دیدار با «توماس باخ» یک دیدار عادی بود

وی در آغاز نشست خود گفت: عرف کمیته بین المللی المپیک این است که وقتی رئیس جدیدی در کشوری انتخاب می‌شود یک تا ٥ ماه فرصت می‌دهند تا بازدیدی از ساختار IOC در لوزان سوئیس داشته باشد. دیدار انجام شده در این راستا بود به خصوص که در پیام تبریک شهریورماه بابت انتخاب بنده به عنوان رئیس کمیته ملی المپیک هم اعلام کرده بودند که در آینده ای نزدیک شما را خواهم دید. پس این دیدار یک دیدار معمولی بود.

تشدید فشار روی ورزش ایران در ماه های اخیر

رئیس کمیته ملی المپیک با اشاره به موضوعات مطرح در دیدار با باخ ادامه داد: دو سال است که فشارهای همه جانبه ای نسبت به ایران وجود دارد، ریشه آنها در موضوعات ورزشی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و …. استکباری است. دقت کنید طی همین دو سال چقدر روی ورزش ایران فشار بوده است. مخصوصا در چهار – پنج ماه اخیر.

IOC بابت برخی شکایت ها از ما سوال می پرسد

وی با بیان اینکه شکایت هایی همیشه در اختیار کمیته بین المللی المپیک قرار می گیرد، خاطرنشان کرد: شکایت ها می تواند داخلی باشد، مثلا اینکه کاندیدایی در جریان انتخابات شاهد برخورد خوبی نبوده است یا به حرفش گوش نداده باشند اقدام به شکایت می کند. در اینگونه مواقع IOC از ما سوال می کند که ما باید به صورت حضوری یا ایمیل پاسخ دهیم.

سوال IOC از ایران بابت تهدید ورزشکاران به مرگ

خسروی وفا با بیان اینکه برخی سوال ها عمومی است و و اساسا برخی از آنها درست نیست و کذب است، تصریح کرد: مثلا می گفتند فلان ورزشکار در ایام ناآرامی ها و اغتشاشات محکوم به مرگ شده است، ما بررسی می کردیم و متوجه می شدیم اصلا وجود نداشته است یعنی خبر کذب بوده است.

بازدید سه ساعته از ساختار کمیته بین المللی المپیک

وی تاکید کرد: بنابراین در لوزان در مورد چند موضوع صحبت شد. اول اینکه با ساختار کمیته بین المللی المپیک آشناتر شدم. البته آشنایی داشتم اما چون به تازگی رئیس کمیته ملی المپیک ایران شدم، سه ساعت وقت گذاشتند تا واحدهای مختلف IOC را به صورت تور معرفی کنند. با مدیران مختلف هر حوزه هم جلسه داشتیم. قوانین منشور المپیک هم یک بار مرور شدم.

تاکید بر پایبندی به منشور المپیک

رئیس کمیته ملی المپیک با بیان اینکه طی دو سال گذشته از طرف IOC دو وزیر ورزش ایران یعنی مسعود سلطانی فر و حمید سجادی نشست هایی برگزار شده بود، گفت: آن زمان تاکید داشتند که کمیته ملی المپیک ایران به منشور المپیک پایبند باشد. این را به ما نمی گویند، به همه کشورها می گویند و جزو الزامات است. در دوره من هم این را خواستند. در سه دوره نامه دادیم که پایبند به منشور المپیک هستیم.

اعلام محدودیت برای رویارویی با نمایندگان برخی کشورها و موضع IOC

خسروی وفا ادامه داد: در این بحث منشور موضوعات مختلفی مطرح است، مثلا اینکه چرا با فلان کشور مسابقه می دهید یا نمی دهید، به آنها گفتم که به صورت صادقانه به شما می گوییم که ما محدودیت هایی در مورد برخی کشورها داریم. این موضوع حل شد، اما در این دو سال همیشه تاکیدشان این بوده که تصمیم گیری شان در مورد ورزش در نهایت در هیات اجرایی شان مطرح می شود. این نشست اسفندماه برگزار می شود. هیچ جای نگرانی هم نیست.

ایمیل های ارسالی به کمیته بین المللی المپیک با محوریت زندان و اعدام

وی با بیان اینکه در مورد اغتشاشات اخیر ایمیل های زیادی به دست IOC رسیده بود، یادآور شد: اینگونه اعلام شده بود که ورزشکارانی زندانی هستند یا اعدامی هستند اما ما با استدلال به آنها گفتیم که اینگونه نیست. بعد هم مورد مورد عفو عمومی قرار گرفتند و با رایزنی هایی که در ایران با قوه قضاییه داشتیم و استقبالی که آقای اژه ای داشتند، موضوع واقعا در دستور کار گذاشتند و با رهبری مطرح کردند. قبل از دستور عفو رهبری، قوه قضاییه این کمک را داشت. این گزارش را به صورت مکتوب ارائه دادیم.

ابراز رضایت از وضعیت ورزش بانوان در ایران

رئیس کمیته ملی المپیک در ادامه با بیان اینکه موضوعات دیگری هم مطرح شد که یکی از آنها مربوط به بانوان بود، گفت: آنها نسبت به وضعیت ورزش بانوان در ایران ابراز رضایت داشتند. حتی وقتی می خواستم گزارشی ارائه بدهم گفتند که نیاز به توضیح نیست. هم کار شما در گذشته خوب بوده است، منظورشان دوره من در پارالمپیک بوده است و هم اینکه گزارش های خوبی از ورزش بانوان ایران خوب به دستمان رسیده است.

ارائه گزارش عملکرد کمیته ملی المپیک به IOC

وی افزود: من فکر می کنم در نهایت با توجه به صحبت های مطرح هیچ مشکل خاصی وجود نداشته باشد. در نهایت ما تقاضا کردند که با توجه به نشست هیات اجرایی، گزارشی از عملکرد کمیته ملی المپیک ایران ارائه دهیم. این گزارش را تهیه کرده ایم و طی سه چهار روز آینده به IOC ارسال خواهد شد تا در هیات اجرایی شان مطرح کنند. این گزارش عموما جنبه واقع بینانه داشته و بر اساس ظرفیت های کشور است.

ورود IOC به پناهندگی ورزشکاران ایران

به گفته خسروی وفا موضوع پناهندگی ورزشکاران ایرانی یکی از دیگر موارد مطرح در نشست اخیر با مسئولان کمیته بین المللی المپیک بود. وی در این زمینه گفت: آنها به پناهندگی دختر ورزشکار کشورمان (اسکی) اشاره کردند و اینکه گویا وی (ورزشکار) گفته که از من ضمانتمانه خواسته اند برای خروج از کشور، صحت این مسئله را از من پرسیدند که اعلام کردیم درست است اما اول اینکه کمیته ملی المپیک هیچ وقت در این زمینه ضمانتنامه ای نگرفته و نخواهد گرفت. دوم اینکه پول نقد نیست که حکم گارانتی دارد. این گارانتی در تمام دنیا وجود دارد. گفتم شما هم از ورزشکاران که وارد دهکده المپیک می شوند گارانتی می گیرید. مسئله پیچیده ای نیست.

رسیدگی به موضوع ضمانتنامه خروج ورزشکاران در مجمع

وی گفت: با این حال اعلام کردیم که همین مسئله را برای مجمع سال آینده در دستور کار قرار می دهیم تا فدراسیون ها نظر بدهند و آن را در دستور کار خارج شود. این موضوع هم حل شد. در کل هرگونه شائبه ای که وجود داشت برطرف شد. ر مورد گزارش درخواستی هم به نظرم با یک بیانیه ساده برطرف شود.

بحث محرومیت و تعلیق ورزش ایران نیست

وی تاکید کرد: در کل چیزی به نام محرومیت و تعلیق نیست. بعضی به آن دامن زدند. در کل با توجه به نشست های رو در رویی که داشتیم، فضا را فضای خوب و امیدوارانه ای است حتی برای آنها که فکر می کنند در این دوره اتفاقات خوبی می افتد.

IOC: ورزشکار نباید تحت فشار باشد

رئیس کمیته ملی المپیک تاکید کرد: فدراسیون ها این کار را می کنند، آنها هم حتما اقدامی انجام می دهند که با اساسنامه و آئین نامه شان مطابقت داشته باشد. با این حال قول دادیم این مسئله را در مجمع مطرح کنیم و حتما این کار را انجام می دهیم. آنها می گویند ورزشکار نباید تحت فشار باشد و برای او محدودیت ایجاد کرد به گونه ای که نتواند آزادانه در مسابقات شرکت کنند. این مسئله ای است که خودمان هم قبول نداریم. مسئله ای نیست که آنها به ما بگویند.

آمار ورزش ایران از میزان حضور در میادین بین المللی

وی با بیان اینکه در این زمینه آماری به مسئولان IOC ارائه دادیم، گفت: سال 98 حدود 25 هزار نفر از ایران در مسابقات شرکت داشتند. سال گذشته هم حدود 11 هزار نفر در مسابقات شرکت داشتند که یک سوم آنها بانوان بودند. کدام کشور اسلامی به این اندازه در بخش بانوان اعزام داشته است. فکر می کنم یک بخشی از موضوعات نتیجه جوسازی بوده است.

ایران و IOC در مورد موضوع اسرائیل هیچ وقت اتفاق نظر نداشتند

خسروی وفا در مورد رژیم صهیونیستی و اینکه «آیا توماس باخ در مورد عدم رویارویی با نمایندگان این کشور متقاعد شد؟»،گفت: هیچ وقت در سی چهل سال گذشته در این زمینه اتفاق نظر نداشتیم. اگر اتفاق نظر داشتیم نباید به مسائلی در این یکی دو سال می رسیدیم. ببینید ما این موضوع را دولتی تعریف کردیم.

IOC را در مورد موضوع اسرائیل متقاعد کردم

وی در این زمینه به نشست نخست خود با توماس باخ اشاره کرد و گفت: در آن نشست گفتم که موضوع مذهبی و اعتقادی است و مربوط به دولت نیست که بخواهد دستور بدهد. مربوط به تاریخ 1400 ساله و قرآنی و مذهبی و اعتقادی است. اینها را که مطرح کردیم نگاه او تغییر کرد. علیرضا دبیر رییس فدراسیون کشتی هم قبلاز دیدار با رئیس فدراسیون جهانی در این زمینه با من مشورت کرد. به او گفتم که من این مسئله را صادقانه گفتم و ظاهرا دبیر هم همین مسئله را گفته است. اگر ابتدا اینگونه موضوع را عنوان کرده بودیم مشکل حل شده بود. فدراسیون های جهانی خیلی از کشورها را روبروی هم قرار نمی دهد و طوری مسابقات را قرعه کشی می کند که این مسئله موردنظر باشد. حدود 13- 12 کشور شامل می شوند مانند ارمنستان و آذربایجان. اگر متوجه شوند که موضوع دولتی نیست با آن کنار می آیند. در این سی چهل سال اما ما نتوانستیم به یک تفاهم جمعی برسیم که عدم رویارویی با اسرائیل دولتی نیست و نگاه اعتقادی است وگرنه ما از طرف یهودیت در مجلس نماینده هم داریم. ما در ایران چهار راه ادیان داریم و کلیسا و مسجد را هم کنار هم داریم.

نباید از خط قرمز IOC عبور کنیم

IOC یک خط قرمز دارد، اخیرا هم در بیانیه ای در رابطه با موضوع شوروی اعلام کردند که گفتند بحث جنگ یک بخش است. آن بحثی که باعث تحریم روسیه شده دخالت دولت در ورزش بوده است. این دخالت خط قرمز IOC است. در نشست اول با توماس باخ روی این مسئله تاکید و در این نشست هم همینطور؛ متاسفانه ما طی سال های اخیر نتوانستیم این موضوع را مدیریت کنیم تا بهانه به دست شان ندهیم. ما پذیرفتیم که پایبند منشور المپیک باشیم. این منشور توسط صالحی امیری، سجادی و سلطانی فر امضا شده است. من هم امضا کرده ام. باید پایبند به آن باشیم و این مسئله را پذیرفته ایم. اگر در عمل خلاف آن باشیم طبیعی است که واکنش نشان می دهند و ما باید پاسخ بدهیم.

انتخاب سرپرست تیم فوتبال امید همیشه با کمیته بوده است

رئیس کمیته ملی المپیک در مورد تیم فوتبال امید و اینکه تکلیف سرمربی این تیم به کجا رسید، گفت: جلسه با رئیس فدراسیون فوتبال داشته ایم. در مورد سرپرست همیشه پیشنهاد دهنده کمیته بوده و فدراسیون گزینه را بررسی و نظر داده است. در این دوره هم پشنهاد ما حبیب کاشانی بود به خاطر سابقه مدیریتی، خوش نامی و … . در مورد وی به تفاهم رسیدیم. منتظر هستیم کارشان را شروع کنند اما انتخاب کادر فنی اصلا در حوزه ما نیست.

تاج حکم کاشانی را زودتر صادر کند

وی با بیان اینکه منتظر هستیم حکم حبیب کاشانی به عنوان سرپرست تیم فوتبال امید صادر شود، خاطرنشان کرد: توافقات صورت گرفته و منتظر حکم است. آقای تاج باید این انتظار را مد نظر داشته باشد به خصوص که وقتی هم نباید از دست برود.

اختلافی با فدراسیون فوتبال نداریم

وی در واکنش به اینکه «آیا اختلافی در این زمینه وجود دارد؟»، گفت: نه، توافق صورت گرفته است اما اینکه چرا هنوز حکمی صادر نشده را باید از تاج بپرسید. ما پیشنهاد دادیم و آقای تاج گفتند که من هم اعتماد دارم و نور چشمی من هستند. اختلاف نظری خارج و داخل فوتبال نیست؛ فقط باید زودتر حکم زده شود تا وقت از دست نرود.

تحریم وزیر ورزش غیرمنصفانه بود

خسروی وفا در مورد تحریم وزیر ورزش ایران تصریح کرد: خیلی غیرمنصفانه این تصمیم گرفته شده است. وزیر سابقه سیاسی ندارد و فقط ورزشی بوده است. این تصمیم نشان می‌دهد آنها سیاسی رفتار می‌کنند نه ما. شاید هر کس دیگری را تحریم می‌کردند من واکنشی نداشتم اما نسبت به وزیر این‌طور نیست.

بودجه کمیته رشد داشته اما پاسخگو نیست

رئیس کمیته ملی المپیک در بخش پایانی نشست امروز در مورد بودجه ورزش و اینکه رقم پیشنهادی پاسخگوی نیاز ورزش نیست، صحبت کرد. وی در این زمینه گفت: اساسنامه کمیته ملی المپیک تاکید دارد که کمیته می تواند در جهت استقلال خود از دولت کمک بگیرد به شرطی که دولت دخالتی نداشته باشد. بودجه ورزش پاسخگوی فعالیت ها هیچ وقت نبوده است، در این دوره هم نبوده است. باتوجه به رشد ارز بودجه ورزش اصلا رشدی نداشته است. به هر حال در بحث اعزام ها همیشه ارز تعیین کننده است وگرنه به لحاظ رقمی و ریالی بودجه کمیته ملی المپیک رشد داشته است و از این بابت تشکر هم می کنیم اما اصلا پاسخگوی نیازهای فرهنگی و ورزشی نیست.

تصویب بودجه منجر به مطرح شدن بحث دخالت نشود

خسروی وفا در پایان گفت: حالا در نظر داشته باشید که این بودجه زیر مجموع بودجه ابلاغی برای وزارت ورزش هم قرار بگیرد همان بحث دخالت دولت و خط قرمز IOC مطرح می شود. البته در این زمینه فکر نمی کنم مشکلی پیش بیاید، همیشه تفاهم خوبی میان کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش وجود داشته است. قبل از اینکه من این مسئولیت را بگیرم من و وزیر ورزش طی دو دهه کنار هم بودیم. الان هم شرایط خوب است اما امیدوارم بودجه زیر مجموع وزارت ورزش نباشد تا تخلفی صورت نگیرد و اینکه بودجه ای تصویب شود که پاسخگو باشد.

منبع:مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا