اخبار روز

بررسی اجرای طرح تربیت حافظان قرآن کریم در خراسان جنوبی

بررسی اجرای طرح تربیت حافظان قرآن کریم در خراسان جنوبی

خواب دیدی تعبیرش رو نمی دونی کلیک کن

بررسی اجرای طرح تربیت حافظان قرآن کریم در خراسان جنوبی

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: مرداد سال ۱۳۹۰ رهبر معظم انقلاب از ضرورت تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن سخن گفت و بر این اساس کلیات طرح ملی حفظ قرآن کریم در اسفند سال ۱۳۹۳ در شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور تصویب شد.

اخبار روز فناوری رو اینجا ببین

این طرح به وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان‌های صدا و سیما، تبلیغات اسلامی، اوقاف و امور خیریه، ستاد کل نیروهای مسلح و دستگاه‌های دولتی و عمومی ابلاغ شد.

بر اساس طرح ابلاغ شده همه دستگاه‌های اجرایی موظفند برنامه‌های خود را به منظور بررسی و یکپارچه‌سازی و تصویب به ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم تحت نظر شورای توسعه فرهنگ قرآنی ارسال کنند و در دوره‌های زمانی معین، نتایج حاصل از اجرای برنامه‌ها را به ستاد گزارش دهند.

در این طرح ملی که در جلسه‌های بیست و پنجم و بیست و نهم دوم و پانزدهم اسفند سال ۱۳۹۳ شورای توسعه فرهنگ قرآنی به تصویب رسیده است ترویج و گسترش حفظ قرآن در خانواده‌ها، ترویج و گسترش حفظ قرآن در مدارس و مراکز وابسته به آموزش و پرورش، ترویج و گسترش حفظ قرآن در مراکز آموزش عالی حوزوی و دانشگاهی، ترویج و گسترش حفظ قرآن در نهادها و دستگاه‌های دولتی و عمومی، تبلیغ و ترویج حفظ در فضاهای اجتماعی و رسانه‌ای مختلف، طراحی و ایجاد ساز و کارها و ساختارها پشتیبان اجرای طرح ملی حفظ و…از جمله راهبردهای کلان این طرح است.

همچنین تشویق و زمینه سازی برای آشنایی کودکان زیر هفت سال با قرآن و شروع حفظ از این سنین، هدایت مدارس به ویژه مدارس ابتدایی برای برگزاری دوره‌ها و کلاس‌های حفظ قرآن، تربیت معلم و مربی حفظ قرآن و ایجاد تسهیلات و ساز و کارهای لازم برای حضور حافظان قرآن در مدیریت مدارس و تدریس با تمرکز بر مراکز پیش دبستانی و دبستان، توسعه برنامه‌ها، مسابقات و رویدادهای مرتبط با حفظ قرآن در آموزش و پرورش، توسعه پژوهش در حوزه حفظ قرآن و تربیت حافظ تشویق کارمندان دستگاه‌ها و نهادهای کشوری و لشکری به حفظ قرآن از طریق تعیین امتیازات و تشویق‌های مادی و معنوی، استفاده از فرصت خدمت مقدس سربازی برای ترویج و گسترش حفظ قرآن، توسعه مؤسسات مردمی و خصوصی فعال در حفظ قرآن از طریق تعیین تسهیلات و مشوق‌های تشکیل و اداره آنها و… و. از جمله راهبردهای ملی این طرح است.

با گذشت چند سال از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب برای تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن بسیاری از کارشناسان عقیده دارند برای اجرای سخن رهبر معظم انقلاب هنوز راه درازی در پیش داریم.

به گفته پژوهشگر امور قرآنی از آنجا که اهداف حفظ قرآن استانداردسازی نشده و از طرف دیگر از نظر سیستم اطلاعاتی نیز اطلاعات حافظان پردازش نشده، ممکن است یک نفر در چند مرکز برای این منظور ثبت نام کرده باشد.

با این حال فریدونی معتقد است در طرح ملی حفظ قرآن اداره کل اوقاف در مجموع کشور از همه سازمان‌ها و نهادهایی که در این زمینه فعالیت دارند، بهتر عمل کرده و توانسته جریانی را در کشور ایجاد کند.

حسن سلمانی، مسئول اداره قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی در این ارتباط به خبرنگار مهر گفت: از زمان ابلاغ این طرح برای اجرا به سازمان تبلیغات اسلامی کشور طرح‌ها و برنامه‌های بسیاری در این خصوص در خراسان جنوبی اجرا شده است.

سلمانی افزود: برگزاری کلاس‌های حفظ قرآن در حوزه‌های مختلف حفظ یک تا کل قرآن کریم به روش‌ها و در قالب بر پایی دوره‌های متنوع از جمله کارهای انجام شده در این خصوص است.

وی با اشاره به اجرای طرح تربیت معلم حفظ قرآن در سطوح مختلف تصریح کرد: برگزاری آزمون‌های حفظ قرآن که بر پایی هیجدهمین دوره آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن یکی از این آزمون‌ها است، ۱۵ اردیبهشت سال جاری با حضور سه هزار و ۴۰ شرکت کننده در استان برگزار خواهد شد.

به گفته وی از سال گذشته طرح اعطای مدارک عمومی حفظ قرآن به سازمان دارالقرآن تبلیغات اسلامی کشور واگذار شده است.

مسئول اداره قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی اظهار کرد: افراد برای دریافت مدارک تخصصی و عمومی باید در سامانه‌های مربوط به دارالقرآن ثبت نام کنند…

رئیس اداره قرآن اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی هم در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: در راستای اجرای فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن بر گروه‌های مختلف مردم با قرآن و آموزش‌های حیات بخش آن مرکز آموزش مجازی حفظ قرآن کریم واحد خواهران از سال ۱۳۹۵ در محل موقوفه حسینیه امام رضا (ع) راه اندازی و این طرح با استقبال رو به رو شد.

هزار بانوی حافظ قرآن در خراسان جنوبی

وی با بیان اینکه تاکنون بیش از هزار نفر از خواهران موفق به حفظ قرآن کریم در خراسان جنوبی شده‌اند، افزود: این افراد در سطوح مختلف از آموزش‌های رایگان این مرکز استفاده و موفق به حفظ کل قرآن یا اجزای از آن شده‌اند و در حال حاضر ۳۵۵ نفر قرآن آموز از خدمات آموزشی این مرکز بهره مند شده‌اند.

رئیس اداره قرآن اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی تصریح کرد: در قالب اجرای این طرح کارشناسان این مرکز هر هفته با قرآن آموزان تماس می‌گیرند و آموزش حفظ آنها را در قالب آئین نامه‌های آموزشی این مرکز پیگیری می‌کنند.

محمد نژاد با اشاره به رایگان بودن اجرای این طرح، افزود: امکان حفظ قرآن را برای افرادی که به هر دلیلی شرایط حضور در کلاس‌های حضوری حفظ قرآن را ندارند، فراهم می‌کند.

به گفته وی با بهره‌گیری از تجربیات گذشته، مرکز آموزش مجازی حفظ قرآن کریم ویژه برادران راه اندازی شد که با انتقال مرکز خواهران به بقعه متبرکه امام زادگان باقریه، فعالیت مرکز برادران بیش از دو ماه قبل در موقوفه حسینیه امام رضا (ع) راه اندازی شد

راه اندازی مدرسه حفظ قرآن

وی با بیان اینکه یکی از سیاست‌های سازمان اوقاف و امور خیریه کشور حمایت از برگزاری دوره‌های تخصصی حفظ قرآن و راه اندازی مدارس شبانه روزی حفظ قرآن است، تصریح کرد: در این راستا اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با همکاری مؤسسه قرآنی بیت الاحزان حضرت زهرا (س) در سال ۱۳۹۵ مدرسه شبانه روزی حفظ قرآن کریم را در موقوفه حسینیه امام رضا (ع) راه اندازی کرده است.

رئیس اداره قرآن اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: با فراخوان عمومی در فصل تابستان هر سال حدود ۳۰ نفر از علاقمندان به حفظ قرآن کریم برای گذراندن دوره حفظ یک ساله انتخاب می‌شوند و در طول یک سال با طی مراحل مختلف، علاوه بر حفظ آیات نورانی قرآن کریم، بر مفاهیم آیات هم در حد ترجمه و مفاهیم مسلط می‌شوند که بعد از ارزیابی مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم موفق در این خصوص داده می‌شود.

۱۲۲ حافظ کل قرآن

محمد نژاد افزود: از ابتدای تأسیس این مدرسه ۱۲۲ نفر موفق به حفظ کل، ۵۱۰ نفر هم موفق به حفظ حداقل سه جز قرآن شده‌اند و منابع مالی این مدرسه از محل عوائد موقوفات قرآنی و کمک‌های خیران تأمین می‌شود.

وی عنوان داشت: با هدف توسعه کلاس‌های حفظ قرآن کریم در نقاط مختلف استان به ویژه در مناطق محروم، اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی، اقدام به ایجاد ستاد راهبردی حفظ قرآن کریم کرده است که برگزاری دوره‌های تربیت مربی حفظ قرآن کریم و تشکیل کلاس‌های حضوری حفظ قرآن از جمله اهداف مورد نظر است.

وی بیان کرد: از ابتدای تأسیس این ستاد تا کنون ۹۴ کلاس حفظ قرآن کریم در سطوح مختلف در مساجد و اماکن متبرکه خراسان جنوبی راه اندازی شده‌اند و هزار و ۲۵۹ خانم و آقا از این طریق کل یا اجزای از قرآن کریم را حفظ کرده‌اند.

مسئول قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی هم به این فرمایش مقام معظم رهبری که «یکی از چیزهایی که می‌تواند تدبر در قرآن را به ما ارزانی بدارد، حفظ قرآن است. ما حافظ قرآن کم داریم. من قبلاً گفتم که در کشور ما حداقل باید یک میلیون نفر حافظ قرآن باشند. حالا یک میلیون که عدد کمی است نسبت به این جمعیتی که ما داریم اما حالا چون دوستان الحمدللَّه یک مقدماتی فراهم کرده‌اند، کارهایی را مشغول شده‌اند و دارند برنامه‌هایی را فراهم می‌کنند برای اینکه ان‌شاءالله حفظ راه بیفتد، ما هم امیدمان بیشتر شده و به جای یک میلیون، می‌گوئیم: انشاالله ما باید ده میلیون حافظ داشته باشیم» اشاره کرد.

منبع:مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا