اقتصاد

بررسی آخرین وضعیت بنیادی ۴ نماد پالایشی بورس

بررسی آخرین وضعیت بنیادی ۴ نماد پالایشی بورس

به گزارش خبرنگار مهر، بررسی آخرین صورت مالی نمادهای پالایشی بورس نشان می‌دهد که این نمادها حاشیه سود کم ۱۰ تا ۱۳ درصد را داشته و بازدهی آنان نسبت به تورم به شدت کم است. اما این نمادها در تناژ فعالیت می‌کنند یعنی حاشیه سود کم اما با تعداد فراوانی بالا.

خواب دیدی تعبیرش رو نمی دونی کلیک کن

شتران

اخبار روز فناوری رو اینجا ببین

یکی از نمادهای پالایشی که در بازار سرمایه هم متقاضیان زیادی برای خرید دارد، نماد پالایشگاه نفت تهران یا همان شتران است، این نماد توانسته eps تی تی ام خود را به محدوده ۱,۰۰۰ ریال برساند، اما نکته منفی درباره شتران عدم گزارش ماهیانه از تاریخ دی سال ۱۴۰۱ به بعد است، شرکت‌های بازار سرمایه موظف هستند هر ماه گزارش فعالیت ماهانه خود را منتشر کنند اما شتران از دی ماه به بعد این کار را انجام نداده است، در آخرین گزارش ۹ ماه این نماد در پایان آذر ماه سال گذشته شتران با افزایش درآمد عملیاتی ۸۵ درصدی مواجه شده و در آمد ۹ ماهه این نماد به میزان ۱۷۲,۷۳۸ میلیارد تومان رسیده است. حاشیه سود ناخالص این شرکت در عملکرد ۹ ماهه به ۱۳ درصد رسیده که نسبت به سال گذشته با افزایش ۳ درصدی همراه شده است.

شپنا

پالایش نفت اصفهان نماد دیگر بورسی است که دارای eps تی تی ام در محدوده ۱,۴۶۲ ریال است، وضعیت حاشیه سود شپنا نیز مانند شتران در وضعیت بهتری نسبت به سال‌های قبل قرار دارد و توانسته حاشیه سود ناخالص ۱۳ درصد را کسب کند در صورتی که حاشیه سود ناخالص این شرکت در سال ۱۴۰۰ به میزان ۸ درصد بوده است. این نماد در گزارش ماهانه منتهی به انتهای فروردین ۱۴۰۲ نسبت به انتهای فروردین ۱۴۰۱ افزایش فروش داخلی محسوسی نداشته است. درآمد ماهیانه این نماد در فروردین ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل با افزایش کمی مواجه شده است. در آخرین گزارش فعالیت ماهانه این نماد فروش داخلی ۱۸۲ میلیارد تومانی همراه شده در صورتی که فروش فروردین ماه سال قبل آن ۱۷۰ میلیارد تومان بوده است.

شاوان

یکی از بهترین نمادهای پالایشی از لحاظ سودسازی نماد پالایشگاه لاوان یا همان شاوان است، این نماد دارای eps تی تی ام در محدوده ۵,۲۰۰ ریال است، نسبت قیمت بر فروش این شرکت نیز در محدوده بسیار خوب ۱.۳۶ است، اما این شرکت در حاشیه سود ناخالص نسبت به سال ۱۴۰۰ موفق عمل نکرده و با کاهش حاشیه سود ناخالص عملیاتی همراه شده است. در گزارش فعالیت ۹ ماهه این نماد شاهد حاشیه سود ۱۰ درصدی هستیم در صورتی که در سال گذشته این حاشیه سود ۱۰ درصد بوده است.

شبریز

پالایشگاه نفت تبریز یا نماد شبریز یکی از نمادهایی است که وضعیت بنیادی ثابتی نسبت به سال ۱۴۰۰ کسب کرده و حاشیه سود این نماد همان ۱۱ درصد است، این نماد دارای eps تی تی ام در محدوده ۲,۸۷۹ ریال است که در رده دوم سودسازی پس از شاوان قرار دارد.

جمع بندی

ریزش قیمت نفت جهانی در سه ماه اخیر و رسیدن قیمت به ۷۷ دلار باعث شده، کرک اسپرد پالایشی‌ها کاهش یابد و باید انتظار کاهش حاشیه سود ناخالص این نمادها را داشته، اما نکته‌ای باید به آن توجه کرد عقب ماندگی قیمت سهام این شرکت‌ها نسبت به افزایش قیمت ارز است که می‌تواند قیمت سهام پالایشی‌ها را در زمان صعودی بورس افزایش دهد. البته سیل نقدینگی اگر وارد بورس شود می‌تواند به یک باره قیمت سهام همه شرکت‌ها را تحت تأثیر قرار دهد اما نمادهایی که بنیادی قوی‌تر دارند می‌توانند از ریزش بعد از رشد شارپی بورس کمتر آسیب ببینند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا