حیوانات

با وزغی که می تواند مار را تقلید کند آشنا شوید

با وزغی که می تواند مار را تقلید کند آشنا شوید

خواب دیدی تعبیرش رو نمی دونی کلیک کن

با وزغی که می تواند مار را تقلید کند آشنا شوید

در سمت چپ، یک وزغ غول پیکر جوان کنگو با لباس افعی فوق سمی گابونی، در سمت راست دیده می شود. گروه کالین تیلبری/تیلور و فرانسیس

اگر تا به حال وانمود کرده اید که فردی هستید که در تلاش نیستید در برابر رقبای خود سرسخت تر، قوی تر یا به طور کلی بدتر ظاهر شوید، شاید بتوانید با وزغ غول پیکر کنگو ارتباط برقرار کنید. طبق مطالعه‌ای که در 20 اکتبر 2019 در ژورنال تاریخ طبیعی منتشر شد. ، این دوزیست که بومی جنگل های بارانی آفریقای مرکزی است، راهی هوشمندانه برای تقلید از افعی فوق سمی گابون برای پیشی گرفتن از دشمنان خود پیدا کرده است. ممکن است نقش‌آفرینی استادانه‌ای به نظر همه چیز اضافه به نظر برسد، اما نقش‌آفرینی می‌تواند پوشش بسیار مؤثری برای وزغ – خوراکی اصلی برای هر شکارچی – که می تواند ظاهر مار به دلیل تولید بیشترین سم و داشتن طولانی ترین دندان نیش در گونه های دیگر شناخته شده است.

اخبار روز فناوری رو اینجا ببین
این وزغ غول پیکر کنگو (Sclerophrys channingi) است که ظاهر خود را به تقلید از افعی گابونی تغییر می دهد که در سراسر قلمرو حیوانات به دلیل نیش های کشنده اش مشهور است.کنراد مبرت/گروه تیلور و فرانسیس

دکتر الی گرین باوم، استاد ژنتیک تکاملی در دانشگاه تگزاس در ال پاسو

“مطالعه ما بر اساس 10 سال کار میدانی و بر اساس مشاهده مستقیم توسط محققانی است که به اندازه کافی خوش شانس هستند که رفتار وزغ را از نزدیک ببینند.” https://www.eurekalert.org/pub_releases/2019-10/tfg-tdi101519.php” class=”ext-link”>در بیانیه ای آمده است. “ما متقاعد شده‌ایم که این نمونه‌ای از تقلید باتسیان است، که در آن گونه‌ای بی‌آزار با تظاهر به خطرناک یا سمی بودن، از شکارچیان دوری می‌کند.”

برای آزمایش این فرضیه، گرین‌بام و تیمش باید نشان می‌دادند که وزغ می‌تواند با موفقیت شکارچیان خود را فریب دهد، اما اثبات این نوع چیزها دقیقاً آسان نیست زیرا این موجود به ندرت در طبیعت ظاهر می‌شود. گرین باوم، با این حال، اظهار داشت که محققان مطمئن هستند که این فرضیه به خوبی پشتیبانی می شود “بر اساس منابع متعدد شواهد ارائه شده در مطالعه ما.”

محققان با استفاده از نمونه‌های زنده صید و اسیر و همچنین نمونه‌هایی که در موزه‌ها نگهداری می‌شوند، دریافتند که الگوی رنگی روی بدن وزغ شبیه به الگوی موجود در سر افعی است. بدن مثلثی شکل وزغ، لکه‌های قهوه‌ای تیره و نوار قهوه‌ای تیره همگی به‌شدت یادآور مار هستند – حتی پوست وزغ برای موجودی از گونه‌هایش به‌طور غیرمعمول مار مانند و صاف است.

از آنجایی که افعی گابون در سراسر قلمرو حیوانات به دلیل نیش‌های کشنده‌اش مشهور است، دانشمندان بر این باورند که وزغ ویژگی‌هایی را برای تقلید از مار قاتل و دفع شکارچیان بالقوه تطبیق داده است. و این جعلی بیش از آنچه به چشم می‌آید وجود دارد: وقتی افعی‌های گابونی احساس خطر می‌کنند، سر خود را بلند می‌کنند و صدای خش‌خش بلند و طولانی هشدار می‌دهند. در حالی که وزغ نمی تواند ضربه مرگبار بعدی را انجام دهد، چیفندرا کوسامبا، یک گیاه شناس از مرکز de Recherche en Sciences Naturelles، جمهوری دموکراتیک کنگو (DRC) متوجه شد که این موجود صدای خش خش تولید می کند. و طبق مشاهدات جیمز چاپین زیست شناس بیش از یک قرن پیش، وزغ همچنین حالتی را نشان می دهد که می تواند با خروس سر مشخص مار اشتباه گرفته شود.

افعی جوان بالغ گابونی (Bitis gabonica)، که هنگامی که احساس خطر می کند صدای خش خش هشدار بلند و بلندی را منتشر می کند.گروه کالین تیلبری/تیلور و فرانسیس

اما از نظر وزغ، جعل هویت موفق به مکان، مکان، مکان بستگی دارد. پس از مقایسه گستره جغرافیایی وزغ و افعی در جمهوری دموکراتیک کنگو، محققان دریافتند که وزغ در مناطق آویزان نیست مگر اینکه افعی نیز چنین کند. به نظر می رسد 11 مکان در جنگل های بارانی شرق آفریقا وجود دارد که هر دو گونه در کنار هم زندگی می کنند، و طبق داده های ژنتیکی، آنها حتی در همان زمان در اوایل پلیوسن حدود 4-5 میلیون سال پیش تکامل یافته اند.

کوسامبا در گفت: “با توجه به اندازه نسبتاً بزرگ و بنابراین ارزش حرارتی این وزغ در مقایسه با گونه های دیگر، طعمه وسوسه انگیزی برای انواع شکارچیان عمومی از جمله پستانداران و پستانداران دیگر، مارمولک ها، مارها و پرندگان خواهد شد.” بیانیه. بسیاری از این شکارچیان برای یافتن طعمه خود از بینایی استفاده می کنند و از آنجا که افعی سمی کشنده است، احتمالاً علائم متمایز و متضاد را از فاصله قابل توجهی تشخیص می دهند و به خاطر آنها از وزغ دوری می کنند و در صورت عدم ظاهر، صدای خش خش تهدیدآمیز دریافت می کنند. آنها را کنار بگذارید.”

توجه این مطلب توسط ربات نشر شذه
چنانچه در این مطلب کلمه ای استفاده شده هست که باعث آزرده خاطر شما شده است لطفا در نظرات به ما خبر بدهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا