اخبار روز

افرادی که به تحول در آموزش و پرورش اعتقاد وباور ندارند کنار بروند

افرادی که به تحول در آموزش و پرورش اعتقاد وباور ندارند کنار بروند

خواب دیدی تعبیرش رو نمی دونی کلیک کن

افرادی که به تحول در آموزش و پرورش اعتقاد وباور ندارند کنار بروند

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور صبح امروز (یکشنبه) در آیین بزرگداشت مقام معلم که در محل دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، ضمن گرامیداشت روز معلم، اظهار داشت: همه ما از رهنمودهای مقام معظم رهبری در روز معلم بهره بردیم و بهترین و جامع‌ترین سخنان در سخنان ایشان وجود داشت. سخنان جامعی بود که مخاطب آن هم شما بودید و هم من و همکارانم در دولت.

اخبار روز فناوری رو اینجا ببین

وی عنوان کرد: در آموزش و پرورش و در سایر بخش‌های دولت باید برای تحقق معنویات رهبری تلاش کنند. دانشگاه فرهنگیان، اساتید و دانشجویان بدون تردید در تحقق این تحول یعنی وضع موجود را شناختن و به وضع مطلوب حرکت کردن یک اتاق اندیشه و فکر می‌خواهد و آن اتاق، دانشگاه فرهنگیان است.

رئیس جمهور تصریح کرد: بهترین مشاوران برای برنامه ریزی جمعیت قابل توجهی از فرهیختگان هستند که می‌توانند در سند بنیادین تحول اثرگذار باشند و جای خود را به ویژه در مدرسه پیدا کنند. تاکید بنده این است که در وزارت آموزش و پرورش حتماً از نگاه‌ها و نظرات اساتید و دانشجویان این دانشگاه استفاده شود و طوری نباشد که طرح و برنامه‌ای ارائه شود و این عزیزان از آن طرح‌ها بیگانه باشند و آثار طرح‌ها برای آنها روشن نباشد.

رئیسی خاطرنشان کرد: به برکت انقلاب اسلامی در چهار دهه گذشته تجربیات بسیاری کسب کردیم و بعد از این نباید آزمون و خطا کرد. دوره آزمون و خطا گذشته است و دیگر باید رسیدن به ثواب، مقصد و مقصود مورد توجه قرار گیرد. تجربه و اندوخته پیشینیان می‌تواند چراغ راه قرار گیرد.

وی افزود: مهمترین کار شورای عالی آموزش و پرورش اجرای معنویات رهبری و پیگیری این موضوع است که چرا تاکنون این موارد انجام نشده است. افرادی که به تحول اعتقاد و باور ندارند کنار بروند و اجازه دهند در آموزش و پرورش تحول ایجاد شود. شرط تحقق تحول، باور و اعتقاد است. باید تحول ایجاد شود و ما دیگر نباید شاهد گله مقام معظم رهبری باشیم که چرا سند تحول اجرایی نشد.

رئیس جمهور گفت: مدیر مدرسه باید نگاه تحولی داشته باشد. در یک بخش، استان و شهر هم همینطور است و همه سطوح باید نگاه تحولی داشته باشند تا تحول اتفاق بیافتد و کانون این تحول دانشگاه فرهنگیان است و اگر این کانون به وظیفه خود در کانون و مرکز سقل بودن عمل نکند، تحول اتفاق نخواهد افتاد و نقش دانشگاه فرهنگیان به عنوان کانون تحول، باید به عنوان نقش اول شناخته شود.

رئیسی اضافه کرد: نگاه پیشرفت باید با نگاه تحول، نگاه مهارت آموزی، مهارت افزایی و تحول همراه باشد. ما نیازمند خلاقیت هستیم و این نگاه میان معلمان و متعلمان کم نیست. نقش ارزشمند معلم تربیت نفوس مستعد است.

وی عنوان کرد: به یاد دارم در دوره نوجوانی در جلسه‌ای مطرح شد، احیای تمایلات عالی نفسانی معنای تربیت است. این ویژگی در متعلم، دانش آموز و دانشجو تقویت امور تربیتی در جامعه و احیای آن را می‌طلبد. جامعه مبتنی بر اطلاعات دیروز، امروز مبتنی بر علم و دانش است و این ویژگی باید تقویت شود.

هزینه کردن در آموزش و پرورش سرمایه گذاری است

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ارتقای علم در کشور دارای اهمیت و اولویت است گفت: هزینه کردن در آموزش و پرورش سرمایه گذاری است و نباید نگران هزینه کردن بود. مهم آن است که ارزیابی روزانه، هفتگی و ماهانه برای افزایش بهره وری صورت گیرد.

افزایش بهره وری و سنجش مسئولین آموزش و پرورش امری ضروری است

وی با بیان اینکه افزایش بهره وری و سنجش مسئولین آموزش و پرورش امری ضروری است، تاکید کرد: اگر افزایش بهره وری صورت گیرد مصون سازی بچه‌هایمان از گردش اطلاعات و دانش و شبیخون فرهنگی نخواهیم بود. زمانه با تو نسازد، تو زمانه را بساز. شهدای ما زمانه ساز بودند. شهید سلیمانی زمانه ساز و تاریخ ساز شد و این را امام و شهدایی مانند شهید مطهری به ما آموختند و این زمانه سازی به دست معلمان ساخته می‌شود.

رئیس جمهور عنوان کرد: راهکار مصون سازی بچه‌ها و جوانان ما در برابر شبیخون فرهنگی آموزش و تعلیم و تربیت و کانون آن دانشگاه فرهنگیان است. دانشگاه فرهنگیان باید جذب نخبگانی داشته باشد و بهترین جذب‌ها باید در دانشگاه فرهنگیان باشد.

رئیسی با تاکید بر اینکه مناسب سازی فضای آموزش باید در دستور کار قرار گیرد، گفت: اساتید دانشگاه فرهنگیان و اساتید تعلیم و تربیت در کشور باید نسبت به مطالب درسی اهتمام داشته باشند و از طریق کرسی‌های آزاداندیشی آن را تحقق بخشند.

وی اضافه کرد: خوابگاه متاهلی در همه دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه فرهنگیان باید به قدر کافی وجود داشته باشد. حق التدریس معلمان باید آخر هر ماه پرداخت شود و این دستور اسلام است مگر در مواردی که بودجه وجود ندارد آن هم باید اطلاع داده شود. کسی که کاری کرده اجر آن باید سریع پرداخت شود و این وظیفه دولت و دستگاه‌های اجرایی است.

رئیس جمهور بیان کرد: سند بنیادین تحول در آموزش و پرورش سند بسیاری مهم و مورد استناد است و سایر استاد ذیل این سند شناخته می‌شوند و برای تبیین و توضیح آن هستند. باید به خانواده نقش داد و نقش خانواده در تعلیم و تربیت بسیار اهمیت دارد و خانواده را نباید از گردانه تعلیم و تربیت حذف کرد.

رئیسی اضافه کرد: تجلیل و تکریم از معلمان آن است که به همه نیازهای آنها توجه شود. یکی از حوزه‌های رتبه بندی معلمان توجه به معیشت آنها است. در تکریم معلمان، شأن و منزلت آنها و کار آنها مورد توجه است. در رسانه‌های معاند گفته شد هدف رتبه بندی نیاز معیشتی معلمان است در حالی که هدف حفظ شأن، منزلت و کرامت معلمان بوده و هست تا جایی که کیفیت آنها افزون شود.

وی اظهار داشت: ما قصد داریم بچه‌هایمان را به دست معلمان بسپاریم و معلم باید ویژگی کسی که قصد تعلیم و تربیت را دارد، داشته باشد. برای تبدیل وضعیت مانع و مشکلی نیست اما باید شرایط آن موجود باشد.

رئیس جمهور در پایان ضمن ابراز امیدواری از اینکه دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی که مرکزیت سقل آموزش و پرورش هستند روز به روز شاهد تحول باشند تصریح کرد: یاد ۱۵۰۰ شهید را گرامی می‌داریم و از ارواح مطهر آنها مدد می‌گیریم تا وظیفه مهم آموزش و پرورش انجام گیرد و کشور ما روز به روز در جایگاه برتر قرار گیرد.

منبع:مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا