اخبار روز

اعلام فعالیت کتابفروشان در نمایشگاه و انتشار فراخوان کتاب سال

اعلام فعالیت کتابفروشان در نمایشگاه و انتشار فراخوان کتاب سال

خواب دیدی تعبیرش رو نمی دونی کلیک کن

اعلام فعالیت کتابفروشان در نمایشگاه و انتشار فراخوان کتاب سال

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ و ادب: در مطالعه و مرور اخبار این هفته حوزه کتاب و ادبیات به هفت رویداد مهم هفته گذشته پرداخته‌ایم.

اخبار روز فناوری رو اینجا ببین

یکی از رویدادهای مهم هفته گذشته انتشار فراخوان جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی بود. همچنین اعلام امکان فعالیت کتابفروشان در بخش مجازی سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب توسط علی رمضانی از دیگر اخبار مهم این هفته بود.

معرفی آثار نظامی به دانشجویان روسی، برگزاری نهمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب، فراخوان جمع آوری و ارسال کتاب، بزرگداشت اذکاری و انتشار ترجمه فارسی بیانیه کتابخانه عمومی ایفلا-یونسکو ۲۰۲۲ از دیگر مطالبی است که در این گزارش به آن‌ها پرداختیم.

مشروح این گزارش را در ادامه می‌خوانید:

معرفی آثار نظامی گنجوی به دانشجویان روسی

دانشجویان دانشگاه علوم انسانی مسکو در جلسه‌ای در اتاق ایران در این دانشگاه، با حکیم نظامی گنجوی آشنا شدند.

دانشجویان و اساتیدی که در این نشست شرکت کرده بودند، با ترجمه «لیلی و مجنون» و مترجم آن ناتالیا چالسوا آشنا شدند.

مطالعه حکیم نظامی در دوران اتحاد جماهیر شوروی، جشن هشتصدمین سالگرد وی هنگام جنگ بزرگ میهنی در سال ۱۹۴۱ و پروژه اساسی انتشار خمسه (متون انتقادی، ترجمه‌های منظوم و آثار علمی) از دیگر موضوعاتی بودند که حضار در مورد آن اطلاعات کسب کردند.

برگزاری نهمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب

نهمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب برای تقویت هویت ایرانی‌اسلامی، امیدبخشی و محرومیت زدایی فرهنگی با ارزیابی عملکرد روستاییان و عشایر سراسر کشور و پشتیبانی از طرح‌های ابتکاری آنها در حوزه کتاب و کتابخوانی، توسط اداره کل مجامع و تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی و معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.

انتشار فراخوان جمع‌آوری و ارسال کتاب سال ۱۴۰۲

نخستین فراخوان جمع‌آوری و ارسال کتاب پایگاه نذر و اهدای کتاب در سال ۱۴۰۲ توسط فرهنگسرای اندیشه منتشر شد.

این پایگاه توسط فرهنگسرای اندیشه راه اندازی شده و تلاش دارد با جمع‌آوری کتاب‌های بلا استفاده از شهروندان و احیای سنت حسنه اهدای کتاب توسط خیرین، بستری برای ارسال کتاب به مناطق محروم و کتابخانه‌های کمتر برخوردار را فراهم کند. مناطق محروم کشور، این فرهنگسرا را یاری کنند.

فعالیت کتابفروشان در بخش مجازی نمایشگاه

علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در گفتگو با برنامه تقاطع فرهنگ رادیو گفتگو با اشاره به اینکه امسال نیز نمایشگاه از بیستم تا سی‌ام اردیبهشت برگزار می‌شود و در مصلای امام خمینی برپا خواهد بود، گفت: امسال برای اولین بار کتاب فروشان کشور در ایام برگزاری نمایشگاه می‌توانند در بخش مجازی و تحت ضوابط این رویداد، کتاب‌هایشان را به فروش بگذارند. مردم برای خرید به یک درگاه مراجعه می‌کنند ولی ابتدا اثر را با دسته بندی ناشر و سپس کتابفروشی‌هایی که محصول مورد نظر را دارند، مشاهده می‌کنند و قادر خواهند بود از میان قیمت‌های مختلف، یکی را برگزینند.

برگزاری گرامیداشت پرویز اذکایی

آئین بزرگداشت زنده یاد استاد پرویز اذکایی، مصحح، مورخ، همدان‌شناس، ابوریحان‌شناس و فهرست‌نویس، چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲، ساعت ۱۰ در تالار قلم مرکز همایش‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملّی، با حضور پژوهشگران و دوستداران استاد اذکایی و مسئولان فرهنگی کشور برگزار می‌شود.

انتشار ترجمه فارسی بیانیه کتابخانه عمومی ایفلا-یونسکو ۲۰۲۲

در ادامه تعاملات بین‌المللی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ به عنوان یکی از اعضای فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و مؤسسات کتابداری (ایفلا)، با هدف استفاده پژوهشگران و علاقه‌مندان حوزه کتابخانه عمومی و ترویج زبان فارسی، بیانیه کتابخانه عمومی ایفلا-یونسکو ۲۰۲۲ توسط نهاد ترجمه و در پایگاه ایفلا منتشر شد.

انتشار فراخوان چهل و یکمین جایزه کتاب سال

فراخوان چهل‌ویکمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران توسط خانه کتاب و ادبیات ایران منتشر شد. جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با هدف شناسایی و معرفی کتاب‌های برتر، کمک به اعتلای سطح دانش و فرهنگ مکتوب جامعه اسلامی، حفظ استقلال و هویت فرهنگی و حمایت و تشویق پدیدآورندگان متعهد و متخصص، بهمن‌ماه ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

منبع:مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا