اقتصاد

اطلاعات فرونشست محرمانه است/ نرخ فرونشست کشور ۵ برابر متوسط دنیا

اطلاعات فرونشست محرمانه است/ نرخ فرونشست کشور ۵ برابر متوسط دنیا

به گزارش خبرنگار مهر، علی جاویدانه امروز در نشست خبری با بیان اینکه شورای عالی نقشه برداری در پاییز سال جاری فعال شد و ۹ مصوبه داشته است، اظهار کرد: دستور العمل‌های نقشه برداری هوایی با ظرفیت پهپادها و رفتار سنجی ژئودزی برای پایش سازه‌های حساس در سازمان نقشه برداری تهیه شده است‌.

خواب دیدی تعبیرش رو نمی دونی کلیک کن

رئیس سازمان نقشه برداری، با اشاره به همکاری با سازمان فضایی گفت: در این همکاری قرار است از تصاویر ماهواره خیام برای فعالیت‌های سازمان نقشه برداری، استفاده کنیم. البته این تصاویر تاکنون از سوی سازمان فضایی به سازمان نقشه برداری ارائه نشده است.

اخبار روز فناوری رو اینجا ببین

نرخ فرونشست در تهران بیشتر از سایر مناطق نیست

معاون رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه اولین بار در دهه ۸۰ هشدار فرونشست زمین اعلام شد و امروز ما با آخرین فناوری اقدام پایش فرونشست زمین می‌کنیم، گفت: تهیه نقشه فرونشست زمین از دستاوردهای این سازمان در خصوص فرونشست است؛ فرونشست در همه مناطق دنیا ایجاد می‌شود ولی نرخ فرونشست زمین با بیشینه بالای ۲۰ سانتیمتر، ۵ برابر متوسط دنیا است.

جاویدانه ادامه داد: فرونشست یک پدیده مخرب است ولی نرخ فرونشست در تهران بیشتر از سایر مناطق نیست چرا که نرخ فرونشست در تهران سالانه ۲۰ سانتیمتر و در کرمان سالانه ۴۰ سانتیمتر است.

وی همچنین با بیان اینکه فرونشست زمین در نوار جنوبی تهران، جنوب شرق و جنوب‌غرب مشاهده شده است، گفت: البته اطلاعات دقیق فرونشست زمین را به ویژه در مناطق شهری به صورت محرمانه برای مسؤولان کشور ارائه می‌کنیم تا برای آن تدبیری بیندیشند و برای مردم نگرانی ایجاد نشود.

جاویدانه با بیان اینکه عمده فرونشست‌ها در کشور در مجاورت اراضی کشاورزی است، یادآور شد: پدیده فرونشست پهنه‌های کشاورزی ناشی از برداشت بی رویه آب‌های زیرزمینی است و در حال حاضر پهنه‌های فرونشست به سمت شهرها حرکت کرده است.

وی با اشاره به اهمیت نقشه فرونشست کشور توضیح داد: ما در جلسه شورای شهرسازی و معماری شرکت کردیم و در این جلسه مصوبه‌ای در زمینه الحاق زمین به شهرها داشت که ما با ارائه این نقشه آنها را متقاعد کردیم که قبل از ساخت و ساز استعلام سازمان نقشه برداری برای، حریم گسل و فرونشست را دریافت کنند که در این همکاری چندین اراضی به دلیل قرار داشتن در پهنه فرونشست، برای ساخت و ساز حذف شد.

جاویدانه در ادامه به همکاری سازمان نقشه‌برداری با سازمان ثبت اسناد اشاره کرد و گفت: سازمان نقشه‌برداری همچنین با سازمان شهرداری‌ها تعامل دارد و برای ساخت و ساز مناطق شهری نقشه‌های فرونشست زمین را در اختیار آنها می‌گذارد.

وی از نقشه‌برداری دریایی آب‌نگار یا هیدروگرافی خبر داد و افزود: پلتفرم آن بر روی شناورها و کشتی‌ها قرار می‌گیرد قبلاً این دستگاه‌ها از خارج وارد می‌شد اما اکنون دستگاه‌های ENC یا چارت‌های آبی دریایی ساخت ایران در اختیار شناورها قرار می‌گیرد و سالانه از این محل درآمد پایدار نیم‌میلیون دلاری از محل فروش چارت‌های دریایی نصیب کشور می‌شود.

رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور همچنین گفت: ۲۱ ایستگاه در سواحل شمالی و جنوبی کشور قرار داده شده است سه ایستگاه جدید به آن اضافه شده و دو ایستگاه جزر و مدسنجی دریا در سواحل مکران و یک ایستگاه نیز اخیراً در بندرترکمن با توجه به عقب‌نشینی آب دریای‌خزر مستقر شده است که داده‌های دریایی را به موقع در اختیار داشته باشیم.

وی تأکید کرد: در هیدروگرافی چارت‌های دریایی تهیه می‌شود که در اختیار شناورهای ایرانی قرار می‌گیرد.

جاویدانی در ادامه از تدوین پنجره واحد زمین در زنجان خبر داد و گفت: دستگاه‌های مختلف که مرتبط با کاربری زمین هستند اطلاعات خود را از طریق این پنجره واحد در اختیار بهره‌برداران قرار می‌دهند و فرآیند صدور مجوزها از طریق این پنجره انجام می‌شود.

رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور همچنین گفت: نرم‌افزار ژئوپورتال همراه حاوی اطلاعات مردم برای استفاده از زمین‌ها و همچنین اطلس‌های ملی است که قبلاً این اطلس‌ها به صورت کاغذی تهیه می‌شد که اطلاعات آن هنگام بهره‌برداری قدیمی بود اما هم اکنون تلاش می‌شود اطلس‌های تحت وب تهیه کنیم که شاخص‌های مکانی برای توسعه در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

وی همچنین به اهمیت تهیه عکس‌های هوایی برای نقشه‌برداری اشاره کرد و گفت: سابقه عکسبرداری هوایی در کشور مربوط به ۷۰ سال قبل است و هنوز در بسیاری از دعواهای حقوقی بین اشخاص و زمین‌های ملی از طریق عکسبرداری هوایی مربوط به دهه ۳۰ و ۴۰ شمسی استفاده می‌شود و یکی از منابع مهم برای کاداستر و یا حدنگار اراضی ملی همین نقشه‌های هوایی به شمار می‌رود.

جاویدانه همچنین از وجود ۱۴۰ ایستگاه ژئودینامیک در کشور خبر داد که ۲۵ ایستگاه آن در تهران قرار دارد در برخی از این ایستگاه‌های دستگاه‌های GPS کار گذاشته شده بود که بر اثر استفاده زیاد از دور خارج شده بودند و نیاز به بازسازی و نوسازی داشتند و در حال حاضر دو سامانه با ۲۲۰ گیرنده اطلاعات زمینی در کشور وجود دارد در حالی که با توجه به پهناوری کشور حداقل ۴۴۰ گیرنده برای کشور لازم است.

رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور همچنین با بیان اینکه بحث چاه‌های غیرمجاز آب در وظایف این سازمان قرار ندارد، اظهار کرد: وابستگی اساسی بین وضع چاه‌های آب و فرونشست زمین در کشور وجود دارد و اطلاعات فرونشست زمین به صورت محرمانه در اختیار مسؤولان کشور قرار می‌گیرد.

جاویدانه در ادامه با بیان اینکه ۳۵۰ شهر کشور فاقد نقشه هستند، گفت: با توجه به اینکه این مناطق محدوده‌های کوچکی هستند، قرار است از پهپادها برای تهیه نقشه‌ها استفاده شود و با تأمین اعتبار، تهیه نقشه برای ۷۰ شهر در دستور کار قرار گرفت.

وی تاکید کرد: نقشه‌های تهیه شده برای سرشماری که قرار است در سال ۱۴۰۵ انجام شود کاربرد دارد و در فاز اول استان‌های اردبیل و آذربایجان شرقی و غربی اجرایی می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا