سلامت

اصول و اهداف مصونیت گله

اصول و اهداف مصونیت گله

خواب دیدی تعبیرش رو نمی دونی کلیک کن

اصول و اهداف مصونیت گله

Principes et objectifs de l’immunité collective

ایمنی گله ای درصدی است که یک جمعیت در برابر عفونت ایمن است و در نتیجه این عفونت را به انقراض.

اخبار روز فناوری رو اینجا ببین

اصل مصونیت گله چیست؟

ایمنی گله زنجیره انتقال یک ویروس را می شکند و خاموش کردن یک بیماری همه گیر را ممکن می سازد، چه با اجازه دادن به افراد در معرض قرار دادن خود، یا با واکسینه کردن آنها در زمان وجود واکسن. در حالت اول، عامل عفونی اجازه دارد تا زمانی که درصد معینی از جمعیت آلوده شود، در گردش باشد. هر چه افراد بیشتر آلوده شوند، قرار است آنتی بادی‌های بیشتری علیه عفونت تولید کنند و آنتی‌بادی‌های جدید را کمتر آلوده کنند.

در مورد دوم، واکسن‌ها سیستم ایمنی را برای تولید آنتی‌بادی‌های مبارزه‌کننده با بیماری آموزش می‌دهند تا در صورت بروز بیماری کاملاً آماده و مؤثر باشند.

تا آنجا که به کووید مربوط می شود، واکسیناسیون وجود دارد و دولت فرانسه برای دستیابی به این مصونیت گله معروف، مردم را به واکسینه شدن سوق می دهد. مصونیت گله در این واقعیت نهفته است که از آسیب پذیرترین افراد، یعنی کسانی که نمی توانند واکسینه شوند، محافظت می کند. از جمله: نوزادان، افراد مسن، افراد دارای نقص ایمنی، افراد مبتلا به سرطان یا افراد مبتلا به آلرژی.

اصل مصونیت گله به طور مکرر برای تأکید بر آن ذکر می شود. اهمیت واکسیناسیون برای مثال، با واکسینه شدن در برابر کووید، از خود محافظت می‌کنید، اما از افرادی که نمی‌توانند واکسن دریافت کنند نیز محافظت می‌کنید

سطح لازم برای دستیابی به مصونیت گله‌ای بستگی به تعداد تولید مثل اولیه بیماری (R0) دارد، یعنی میانگین تعداد افرادی که یک آزمودنی پس از تماس به آنها مبتلا می شود. هر چه این نرخ پایه تولید مثل بیشتر باشد، درصد افراد واکسینه شده باید بیشتر باشد.

به عنوان مثال، تعداد بازتولید بیماری پایه برای آنفولانزای فصلی 2 (R2)، برای Covid-19 3 (R3) و برای Covid است. انواع آن می تواند 4 (R4) یا بالاتر باشد.

درصد افراد ایمنی مورد نیاز برای به دست آوردن ایمنی گله به صورت زیر محاسبه می شود: ایمنی گله = 1 – 1/R0

در نتیجه، محاسبه برای به دست آوردن این درصد نتایج زیر را به دست می‌دهد: 50% برای آنفولانزا و 75% حداقل برای Covid-19 با انواع جدید.

<. div readability="11">

بنابراین، 75 درصد از مردم باید برای کاهش سرعت پیشرفت ویروس و صحبت از ایمنی گله ای واکسینه شوند. این ایمنی گله ای اکتسابی باید در طول زمان موثر باقی بماند. اگر اینطور نیست، واکسیناسیون تقویتی ضروری است.

در حال حاضر، نزدیک به 60 درصد از مردم فرانسه برنامه کامل واکسیناسیون دارند.

توجه این مطلب نمی تواند جایگزین نشخه پزشکی شود و رسانه هیچ گونه مسئولیتی در قبال آن ندارد 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا