اخبار روز

احیا و ساماندهی رود دره‌های شهر ظرفیتی برای گردشگری همدان

احیا و ساماندهی رود دره‌های شهر ظرفیتی برای گردشگری همدان

خواب دیدی تعبیرش رو نمی دونی کلیک کن

احیا و ساماندهی رود دره‌های شهر ظرفیتی برای گردشگری همدان

به گزارش خبرگزاری مهر، حمید بادامی‌نجات در جلسه کمیسیون سرمایه‌گذاری و گردشگری که با حضور اساتید و کارشناسان حوزه گردشگری برگزار شد؛ اظهار کرد: اغلب شهرها دارای فضای طبیعی بکری هستند که ظرفیت خوبی در برنامه‌ریزی و طراحی شهری دارند.

اخبار روز فناوری رو اینجا ببین

وی ظرفیت‌های تفریحی و گردشگری رود دره‌های همدان را یکی از مهم‌ترین راهکارهای ایجاد ارزش‌افزوده و بهره‌وری بیشتر در این شهر برشمرد و گفت: مناظر زیبای بکر رود دره‌ها به‌عنوان یکی از ظرفیت‌های مهم گردشگری شهری هستند که می‌تواند جاذبه‌های خوبی در حوزه گردشگری باشد.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان تصریح کرد: در این راستا باید با احیای مسیرهای طبیعی در کوچه‌باغ‌های شهر که در حاشیه رود دره‌ها قرار گرفته‌اند، مسیرهای بکر زیبا را برای بهره‌وری در گردشگری با هدف حفظ مناظر مسیرهای بکر این مناطق و آزادسازی حریم رودخانه‌ها در رونق صنعت گردشگری به‌کار بگیریم.

بادامی‌نجات با تاکید بر ضرورت ساماندهی مسیر رودخانه گنجنامه تا منوچهری، افزود: بازگشایی و ساماندهی مسیر رودخانه گنجنامه همت و تلاش دستگاه‌های مرتبط از جمله دادگستری، اداره آب منطقه‌ای، میراث فرهنگی، شورای شهر و شهرداری را می‌طلبد.

وی با اشاره به ظرفیت رودخانه عباس آباد اظهار کرد: این رودخانه که از گنجنامه شروع می‌شود می‌تواند در مسیر خود به عنوان محور پیاده راه گردشگری مورد استفاده قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه قرار نیست با اجرای طرح گردشگری رود دره در مسیر گنجنامه، دخالت انسانی در محیط طبیعی وارد شود، افزود: این محور پیاده می‌تواند به عنوان تفرجگاه مردم مورد استفاده قرار گیرد و طرح باید به گونه‌ای اجرا شود که هیچ‌گونه دخل و تصرفی در بافت طبیعی آن ایجاد و باعث تخریب محیط زیست نشود.

وی تاکید کرد: لازم است در اجرای رود دره با همکاری دستگاه‌های مرتبط مشکلات پیش رو راه حل کرده و هر چه سریع‌تر با اجرای طرح این محور گردشگری را در اختیار مردم قرار دهیم.

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و گردشگری شورای شهر همدان اضافه کرد: در راستای حل مشکلات مسیر رودخانه گنجنامه و عباس آباد با دادستان و مسئولین منابع آب منطقه‌ای و دستگاه‌های مرتبط و مالکین جلساتی را برگزار خواهیم کرد.

بادامی نجات تصریح کرد: می‌توان در ابتدای شروع طرح رود دره، مسیرهایی که مشکلات حقوقی نداشته و نیاز به آزادسازی ندارند را اجرایی کرد.

حسین قراباغی: استفاده از ظرفیت نخبگان حوزه گردشگری در اجرای طرح رود دره

عضو سابق شورای اسلامی شهر همدان نیز در این جلسه با اشاره به پتانسیل‌های همدان در حوزه گردشگری، گفت: رودخانه‌های درون‌شهری نواحی حساس و اکوسیستم‌های خاص محیطی در شهرها هستند که در عین دارا بودن ویژگی‌های ممتاز در حوزه اکولوژیکی، واجد ارزش‌های محیطی، انسانی و اقتصادی هستند و می‌توانند به‌عنوان کریدورهای توسعه محلی مورداستفاده قرار گیرند و علاوه بر تأثیرگذاری بر اکوسیستم طبیعی در بهبود کیفیت زندگی شهری که در تعامل میان انسان و محیط طبیعی نهفته است نیز تأثیربگذارند.

حسین قراباغی با بیان اینکه همدان دارای رود دره و مسیرهای گردشگری بکری است، اضافه کرد: این رود دره‌ها در مسیر کوچه باغ‌های شهر می‌تواند به عنوان پتانسیل خوب گردشگری مورد بهره برداری قرار گیرند که در این راستا در دوره پنجم شورای شهر همدان بیش از ۵۰ جلسه با مسئولان و کارشناسان حوزه گردشگری برگزار شد.

وی در این خصوص اظهار کرد: در این جلسات مشکلات آزادسازی رودخانه مطرح و راهکارهایی نیز ارائه شد و مایه خرسندی است که دوره ششم شورای شهر نیز پیگیر ادامه روند اجرای طرح رود دره است.

قراباغی استفاده از نظرات و ایده‌های کارشناسان و نخبگان حوزه گردشگری در اجرای طرح رود دره را حائز اهمیت دانست و یادآور شد: در دوره پنجم شورای شهر همدان در خصوص آزادسازی حریم رودخانه و ایجاد تفرجگاه در مسیر رودخانه گنجنامه اقداماتی صورت گرفت.

وی با اشاره به تصرف حریم رودخانه توسط برخی از مالکان باغات، گفت: در صورتی که طرح اجرایی شود و حاکمیت در این زمینه وارد شده دنبال اجرای طرح باشد همانند حریم دریای خزر که در مدت کوتاهی آزاد شد مسیر رودخانه گنجنامه نیز به راحتی انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: فعالان گردشگری، محیط زیست و رسانه‌ها می‌توانند در این زمینه وارد شده و با فرهنگ‌سازی و آگاه‌سازی در خصوص اجرای طرح آزادسازی حریم رودخانه در اجرای طرح رود دره مؤثر بوده و کمک کنند.

منبع:مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا