سلامت

آنورکسیا چیست؟ + علائم و درمان بی‌اشتهایی عصبی

آنورکسیا چیست؟ + علائم و درمان بی‌اشتهایی عصبی

آنورکسیا چیست؟ + علائم و درمان بی‌اشتهایی عصبی

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، آنورکسیا یا بی‌اشتهایی عصبی یک اختلال در غذا خوردن است که با عواملی مانند کاهش وزن، ترس شدید از افزایش وزن و نگرانی در زمینه حفظ وزن مناسب بدن مشخص می‌شود. نتایج پژوهش‌های انجام شده نشان می‌دهد که تقریباً دو درصد زنان و ۰.۳ درصد مردان در طول زندگی خود دچار بی‌اشتهایی عصبی می‌شوند. این اختلال ممکن است هر فردی با هر نوع جنسیت، سن، نژاد یا فرهنگ را تحت تاثیر قرار دهد.

علائم بی‌اشتهایی عصبی چیست؟

نشانه‌های فیزیکی بی‌اشتهایی عصبی شامل کاهش وزن شدید، خستگی، بی‌خوابی، سرگیجه، از حال رفتن، کبود شدن انگشتان دست، ریزش مو، نازک شدن موها، دل درد، یبوست، پوست خشک، تحمل نکردن سرما، فشار خون پایین، کم آبی بدن، تورم بازوها و پاها، پوسیدگی دندان و ریتم نامنظم قلب می‌شود. علاوه بر این، علائم رفتاری و عاطفی بی‌اشتهایی عصبی شامل ورزش بیش از حد، محدود کردن میزان غذا خوردن، انکار گرسنگی، ترس از افزایش وزن، بررسی مکرر خود در آینه، شکایت از چاق بودن خود، تحریک‌پذیری، نداشتن احساسات و کاهش میل جنسی می‌شود.

دلایل بروز بی‌اشتهایی عصبی چیست؟

هنوز دلیل قطعی بروز بی‌اشتهایی عصبی مشخص نشده است، اما ممکن است تغییرات ژنتیکی باعث شود برخی افراد بیشتر در معرض ابتلا به بی‌اشتهایی عصبی قرار گیرند. همچنین، افرادی که تمایل شدید به کمال‌گرایی دارند، بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به آنورکسیا قرار دارند، زیرا فکر می‌کنند هرگز به میزان کافی لاغر نیستند. فرهنگ مدرن نیز به اشتباه بر لاغری تاکید می‌‎کند و باعث شده است افراد تمایل زیادی به لاغری داشته باشند.

عوامل خطر بی‌اشتهایی عصبی چیست؟

عوامل خاصی وجود دارد که خطر ابتلا به بی‌اشتهایی عصبی را افزایش می‌دهد. برای نمونه، ژنتیک نقش مهمی در این زمینه دارد، افرادی که یکی از اعضای خانواده خود درگیر این نوع اختلال هستند، در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار می‌گیرند. عوامل محیطی مانند عوض کردن مدرسه، منزل یا شغل و مرگ یا بیماری یکی از عزیزان ممکن است با ایجاد استرس عاطفی، خطر بروز بی‌اشتهایی عصبی را افزایش دهد. متخصصان معتقدند که یک رابطه مستقیم بین استرس و بی‌اشتهایی عصبی وجود دارد.

عوارض بی‌اشتهایی عصبی چیست؟

بی‌اشتهایی عصبی ممکن است عوارض گوناگونی به همراه داشته باشد و حتی در موارد شدید باعث بروز مرگ می‌شود. مرگ ممکن است به صورت ناگهانی به دلیل ریتم غیرطبیعی قلب یا فقدان تعادل الکترولیت‌ها مانند سدیم، پتاسیم و کلسیم رخ دهد. دیگر عوارض ناشی از بی‌اشتهایی عصبی شامل کم‌خونی، تحلیل عضلات، مشکلات کلیوی، قطع شدن عادت ماهیانه در میان زنان، کاهش تستوسترون در میان مردان، مشکلات گوارشی مانند یبوست، حالت تهوع و نفخ، پوکی استخوان و افزایش خطر شکستگی و مشکلات قلبی می‌شود.

روش‌های درمانی بی‌اشتهایی عصبی چیست؟

بازگشت به وزن مناسب موثرترین روش درمان بی‌اشتهایی عصبی در نظر گرفته شده است. افراد مبتلا به این بیماری باید برای بازیابی وزن سالم با متخصص تغذیه، روانشناس و پزشک مشورت کنند. ممکن است لازم باشد فرد مبتلا به بی‌اشتهایی عصبی به منظور کنترل علائم حیاتی و ارزیابی شرایط جسمی، در بیمارستان بستری شوند. در کنار روان‌درمانی، مصرف بعضی از داروهای ضدافسردگی نیز می‌تواند به بهبود بی‌اشتهایی عصبی کمک شایانی کند.

منبع:ایمنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا